۸ خرداد ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 8078548
T T
۰ نفر
گزارش گاردین از کشف یک جام طلای دوره هخامنشی در انگلیس جام هخامنشی هفته آینده در لندن حراج می شود ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 87/03/08 فرهنگی لندن - روزنامه گاردین در شماره امروز خود از پیدا شدن یک جام منحصر به فرد باستانی متعلق به عصر هخامنشی خبر داد.
این روزنامه چاپ لندن نوشت : این جام طلا حدود 12 سانت ارتفاع دارد و در دوطرف آن سر دو زن قرار دارد که به دو سو می نگرند و مارهایی در کنار آنها حکاکی شده است .
صاحب این جام ، جان وبر 70 ساله است که این جام را از پدر بزرگ خود بعنوان یک اسباب بازی دریافت کرده بود و آن را در جعبه کفش زیر تخت خواب خود نگهداری می کرد.
وی پس از اینکه تصمیم گرفت این جام را بعنوان آهن پاره به فروش برساند به ارزش آن پی برد. او با انتقال این جام به موزه بریتانیا و دانشگاه آکسفورد دریافت که این جام بی نظیر مربوط به عصر هخامنشی است .
گاردین در ادامه به نقل از جنی دیویس کمپل باستان شناس آمریکایی که عکس این جام را مشاهده کرده ، آن را شگفت انگیز خوانده است و مبدا آن را مربوط به شرق ایران دانسته است .
کارشناسان ارزش این جام را در حدود یک میلیون دلار ارزیابی کرده اند.
این شهروند انگلیسی که جام طلا را از پدر بزرگ خود به ارث برده است می گوید: پدر بزرگم از طلا بودن این جام اطلاع داشت و یکبار آنرا برای آب کردن نزد یکی از اقوام جواهرساز برد اما به دلایلی پشیمان شد.
قرار است این جام هفته آینده در حراجی لندن به فروش برسد.
یک مسئول این حراجی نسبت به فرارسیدن روز حراج ابراز بی صبری کرده و پیش بینی نموده این جام رکورد فروش اشیای عتیقه را بشکند.
یافتن این جام در میان اشیای قدیمی خانه وبر بقدری برای وی غیر منتظره بوده که هنوز واقعی بودن آن را بطور کامل باور ندارد.
اروپام 345** شماره 230 ساعت 15:50 تمام
۰ نفر