۱ شهریور ۱۳۹۲، ۱۴:۲۹
کد خبر: 80785010
T T
۰ نفر
خطیب جمعه تهران: همه باید دولت را كمك كنند/علمای اسلام با سلفی گری مقابله كنند

تهران - خطیب موقت نماز جمعه تهران با اشاره به تشكیل كابینه دولت یازدهم گفت: از خداوند می خواهیم این دولت را موفق بدارد و با توجه به وجود مشكلات ،اقتصادی ، سیاسی ، فرهنگی و اخلاقی همه باید برای رفع مشكلات تلاش كرده و به دولت كمك كنند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، آیت‌الله 'محمد امامی‌كاشانی' در خطبه دوم عبادی سیاسی نماز جمعه امروز تهران ضمن با ابراز تسلیت به مناسبت وفات حضرت عبدالعظیم حسنی و شهادت حضرت حمزه افزود: الحمدلله در دستگاه قضایی و مجلس شورای اسلامی این هماهنگی وجود دارد و ملت هم كمك كنند چرا كه این حمایت نقش بسزایی دارد .

وی با بیان اینكه نیت دولت تلاش در جهت كمك به رفع مشكلات است ،ادامه داد:انگیزه وتلاش و كوشش در راه خدمت باید به گونه ای باشد كه حركت در مسیر راهی كه انتظار امام عصر است قرار گیرد و این حكومت به دست آن امام برسد .

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اوضاع جهان اسلام اظهارداشت: با كمال تاسف موضوعاتی كه در مصر وسوریه و دیگر نقاط دنیا مشاهده می شود چند نكته وجود دارد و آن این است كه دنیای كفر و اسلام نمایش داده می شود و این موضوع كه اسلام دشمن دارد و فرعونی كه سالها در كشور مصر خیانت كرد امروز آزاد شده است .

امامی كاشانی خاطر نشان كرد: اینكه در مصر ، سوریه و عراق اینگونه مردم را می كشند نشان دهنده این است كه اسلام دشمن دارد واین وضع امروز اسلام است .

وی با بیان اینكه چه باید كرد ، گفت : در قرآن كریم خطاب به جهان اسلام آمده كه گروهی از شما باید منكر و معروف را بگوید. نخبگان وعلمای اسلام كجایند كه این مسایل را بازگو كنند.

امام جمعه موقت تهران افزود: تكفیری گری، وهابیت و سلفی گری به جان جهان اسلام افتاد ه است و این موضوعی سیاسی است كه از اوایل قرن سوم شروع شد و پس از آن در تاریخ آمده كه انگلیس آن را تقویت كرد و امروز شاهد چنین خشونت هایی هستیم .

امامی كاشانی تصریح كرد: اینجاست كه قرآن می گوید علما كجایید آن زمان كه فكر سلفی گری در مصر آمد. كسانی كه با آن مقابله كردند افرادی بودند مانند جمال عبدالناصر و دیگران كه در برابر این فكر ایستادند واین ها را انگلیس ها آن را رشد دادند و الان وظیفه علمای اسلام است كه در مقابل آن ایستادگی كنند.

وی گفت : اكنون تكفیری و سلفی گری از حد عبور كرده و اسلام را زیر پا گذاشته است علمای اهل سنت كجایید، قلم ها باید الان در تبیین اسلام بنویسند و جواب اینها باید داده شود در غیر اینصورت این فكر كشنده است و این یك وظیفه برای دانشمندان اسلام است .

خطیب موقت نماز جمعه تهران اضافه كرد: پیام سوم اینست كه ما خوشبختانه در كشور ولایت فقیه داریم و این مساله باید در نقاط دیگر جهات تقویت شود و از زمانی كه امام راحل این مساله را پی ریزی كرد ، ولایت فقیه توانست نظام را رهبری كند.

امامی كاشانی افزود: جهان اسلام باید از این تفكر استفاده كند و اذهان متوجه این موضوع باشد و دانشمندان شیعه در كنار انتظار فرج باید با قلم های خود به ترویج این تفكر بپردازند .

امام جمعه موقت تهران همچنین در خطبه اول نمازجمعه این هفته تهران گفت: در آیات كریمه سوره تین، مطرح شده است كه انسان در بهترین ظهور و جلوه آفریده شده است كه این جلوه نه تنها به معنای قامت است، بلكه بر باطن انسان تاكید می كند.

‌'آیت الله امامی كاشانی' با قرائت آیات یك تا 6 سوره التین، خطبه اول را به موضوع فطرت و شخصیت انسان اختصاص داد و گفت: انسان دارای شخصیتی عمیق است كه می تواند با تقویت آن تا نامحدود راه را طی كند و به تكامل برسد.

آیت الله امامی كاشانی پیام این آیات را بیان شخصیت گسترده آدمی دانست و گفت: منظور از ' تَقْوِیمٍ ' در آیه ' لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ فِی أَحْسَنِ تَقْوِیمٍ ' در حقیقت فطرت آدمی است؛ آنچنان كه بسیاری از مفسران ' تَقْوِیمٍ ' را ریشه آدمیت و رشد انسان كه همان فطرت آدمی است تفسیر می كند.

امام جمعه موقت تهران در ادامه حدیثی را كه هم از طرف علمای شیعه و هم علمای اهل تسنن نقل شده است، مطرح كرد كه بر مبنای آن، پیغمبر اكرم در شبی كه به معراج رفت از طریق 'براق' (مركب پیامبر) از مسجد الحرام به مسجد الاقصی به معراج رفت و در مسجد الاقصی یك نفر دو ظرف مایع (و در روایت هایی سه ظرف مایع) را مقابل پیامبر گرفت كه هر كدام می خواهید بنوشید كه یكی از آن شیر و دیگری خمر بود (و اگر روایت سه ظرف را بگیرید دیگری آب بود)؛ در این حدیث آمده است كه رسول اكرم شیر را گرفت و جبرییل به پیامبر گفت معنی گرفتن شیر این است كه راه فطرت را در پیش گرفتی و پیغمبر اكرم شاد شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به داستان گم شدن 'باز' و افتادن آن در ویرانه جغدان كه در مثنوی آمده است اشاره كرد و گفت: انسان ها همچون باز هستند كه اوج می گیرند اما باید مراقب باشند كه هیچ گاه زندگی خود را تباه نكنند و در ویرانه نیافتند.

سیام(3)**9189**1053**1599
۰ نفر