۲۴ مرداد ۱۳۹۲، ۱۳:۳۲
کد خبر: 80775031
T T
۰ نفر

تهران- نماينده مردم ساري در مجلس شوراي اسلامي در موافقت با وزير پيشنهادي فرهنگ و ارشاد اسلامي، گفت: متن برنامه «علي جنتي» كه در اختيار مجلس قرار داده شده است، سرشار از توجهات عميق به مسايل فرهنگي شور و با منطق ضروري براي عرصه فرهنگ سازگار است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، «محمد دامادی» در جلسه علنی امروز (پنجشنبه) مجلس شورای اسلامی و در چهارمین روز بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی دولت یازدهم افزود: 24 خرداد تابوت افراط و تولد اعتدال بود و باید این را بپذیریم.

وی با بیان این كه آقای علی جنتی برآمده از سنت و معنویتی دینی است كه مدارج علوم دینی را تا سطوح عالی پیموده و در عرصه دانشگاه نیز حضور داشته است، ادامه داد: فعالیت وی در صدا و سیما نیز برخی از مهم ترین واقعیت های فرهنگی و تقاضاهای مردم از عرصه رسانه را به وی نشان داده است.

دامادی، سابقه حضور جنتی در وزارت كشور را با موضوع فرهنگ مرتبط دانست و اضافه كرد: آقای جنتی، تنوع فرهنگی، قومی و مطالبات فرهنگی ایران بزرگ را از مسیر وزارت كشور شناخته است. وی همچنین از فعالان درعرصه سیاست خارجی بوده اند و به این دلیل، متصف به وصف «دنیا دیده بودن» نیز هست.

وی با تاكید بر این كه نمی خواهد در بازی تدارك دیده شده برخی از نمایندگان وارد شود، عنوان كرد: آنها كه جنتی را می شناسند، خوب می دانند كه اعتدال در وی متجلی بوده و در سال های مدیریتی اش، هیچ گفتار و كردار افراطی از او مشاهده نشده است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان این كه ازاین برنامه تنها كسانی بر می آشوبند كه در سال های گذشته كوشیده اند فرهنگ را دولتی كنند، گفت: آنها می خواستند منویات خویش را بر اهالی فرهنگ و هنر این سرزمین بقبولانند اما برنامه جنتی در گام اول بر شناخت نیازهای فرهنگی از نگاه مردم تاكید می كند.

وی تصریح كرد: آقای جنتی در دوره مدیریت خود در صدا و سیما به خوبی دریافته است كه خود را دائم به جای مردم نشاندن و از جانب آنها نیازها را تشخیص دادن، چه بر سر عرصه فرهنگ می آورد.

نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان كرد: آقای جنتی دریافته است كه در دنیای رسانه ای جدید، دیگر نمی توان به جای مردم نیازهای فرهنگی را تشخیص داد.

وی اضافه كرد: دیدگاه آقای جنتی در مقابل دیدگاه كسانی است كه تصور می كنند، می توانند و حق دارند به جای مردم نیازهایشان را تشخیص دهند.

دامادی گفت: طبیعی است كه این رویكرد به مذاق آنها كه دوست دارند همواره گوینده بوده و دیگران شنونده باشند و دوست دارند فرهنگ، عرصه صدور دستورها و مشاهده اطاعت ها باشد، خوش نیاید.

وی اظهار داشت: فرهنگ، عرصه ای است كه فعالان آن، هر یك فضیلت، تخصص، محبوبیت، دانش و خلاقیتی دارند.

وی ادامه داد: جای جای برنامه وزیر پیشنهادی نشان می دهد كه وی، جایگاه، مرتبه و منطق عمل در این عرصه را به درستی درك كرده است و بر گفت و گو، مدارا، تساهل و به رسمیت شناختن تكثر و تنوع اندیشه ها و سلایق در چارچوب نظام فرهنگی تاكید دارد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی به برنامه آقای جنتی مبنی بر این كه دولتی شدن فرهنگ به تولید قدرت فرهنگی نمی انجامد، اشاره كرد و ضمن تایید آن افزود: در این چند سال اخیر، تاكید بر تحمیل كردن دولت بر عرصه فرهنگ، سبب افزون شدن قدرت فرهنگی ما نشده است.

وی، حاصل عملكرد چند سال گذشته عرصه فرهنگی را زوال اعتماد، امید و اخلاق فرهنگی بیان كرد و ادامه داد: تشكل های مهم عرصه فرهنگ وهنر، قربانی طمع دولتیان برای سیطره بر ذهن، روح و خلاقیت اهل فرهنگ شده است و در نتیجه، اعتماد میان بخش نخبه فرهنگی جامعه و لایه های دیگر تضعیف شد.

وی خاطر نشان كرد: از این منظر، برنامه ارائه شده وزیر پیشنهادی برای احیای اعتماد و امید فرهنگی ستودنی است.

دامادی با یادآوری اتفاقاتی كه درباره خانه سینما رخ داد، به همزیستی مسالمت آمیز اقوام، ادیان و زبان های مختلف كه هریك بیان وسنت فرهنگی متمایز و در عین حال منسجمی دارند، اشاره كرد و افزود: جز با پذیرش تنوع فرهنگی، رعایت عدالت فرهنگی و پای فشردن بر تساهل و مدارای فرهنگی، نمی توان به انسجام سازنده دست یافت.

وی، تاكید كرد: برنامه ارائه شده وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی نشان می دهد كه به درستی دریافته اند در میان ملتی با سابقه درخشان تمدنی كه چند میلیون دانشجو در آن زیست می كند، سینماگرانش بر قله های افتخارات دنیا ایستاده اند، شاعرانش شهرت جهانی دارند و كتب نویسندگانش به زبان های مختلف ترجمه شده است، باید با تكیه بر منطق فرهنگ و فرهنگ پذیرش منطق، مدیریت فرهنگی كرد.

نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی با بیان این كه برنامه جنتی و مباحث وی با نمایندگان مجلس در كمیسیون های مختلف، نشان دهنده درك وی از فضای موجود و ضرورت های آن است، گفت: برآمده از همین درك است كه وزیر پیشنهادی، چالش موجود فرهنگ را برخوردهای غیر فرهنگی با اهالی فرهنگ برشمرده است.

وی با تاكید بر اینكه از دل همین برخوردهاست كه رابطه دولت با نهادهای غیر فرهنگی و غیر دولتی تیره می شود و اقتصاد فرهنگ، راه زوال و ورشكستگی در پیش می گیرد، اظهار داشت: در برنامه ارائه شده، بر 13 ظرفیت و توانمندی منابع فرهنگی كشور تاكید شده كه به قدری جامع و كامل است كه به واقع می توان بازنمایی اعتدال را در آن دید.

دامادی، پرداختن متوازن به ظرفیت های فرهنگی، اسلامی، ایرانی، عاطفی، اجتماعی، آیینی و سایر ظرفیت ها در برنامه وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی را حاكی از آن دانست كه قرار نیست بخش هایی از فرهنگ به هزینه بخش دیگر برجسته و در آخر، سرخوردگی در گروه های جامعه ایجاد شود.

نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: همسو باسیاست های كلی نظام بخصوص همسو با اصول سیاست فرهنگی جمهوری اسلامی ایران است كه دقیقا 20سال پیش به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید و تا كنون بخش های مهمی از آن مغفول مانده، برنامه اعتدالی ارائه شده است.

وی كاستن از تصدی گری دولت و افزایش نقش حمایتی آن، تضمین آزادی های قانونی اهالی فرهنگ و هنر و باز كردن زنجیرهایی كه پای خلاقیت های متعهدانه بسته شده است، از اصول این سیاست است.

وی افزود: صیانت از تنوع و تكثر فرهنگی كه بر خلاف تفكرات و خواست قلبی آنانی كه كابینه دكتر روحانی را به امنیتی بودن متهم می كنند، نشان دهنده نگرش غیر امنیتی و كاملا فرهنگ مدار كابینه است.

دامادی با بیان این كه رونق اقتصاد فرهنگی، ضرورتی برای عرصه فرهنگ واقتصاد كشور است، گفت: جای بسی تاسف است كه كشوری با سابقه تمدنی ایران، جایگاهی در شان آن در سند فرهنگی جهان ندارد.

وی اضافه كرد: سهم ما از اقتصاد بزرگ و پویای كتاب، سینما، موسیقی، تئاتر، هنرهای تجسمی، بازی های رایانه ای و سایر عرصه های فرهنگی ناچیز است و در عرصه های مختلف نیز شاهد ركود و ورشكستگی است.

نماینده مجلس شورای اسلامی با ابراز خوشنودی از این كه در برنامه جنتی، توجه شایانی به اقتصاد فرهنگ شده است، اظهار كرد: عرصه فرهنگ، می تواند در ارتقای سطح اشتغال به عنوان یكی از مشكلات جاری كشورموثر باشد و هم چنین به كمك دیپلماسی فرهنگی نیز بینجامد.

وی با بیان این كه دیپلماسی فرهنگی كه در سالیان گذشته نه تنها وقت آن را نداشت كه از فرصت ها استفاده كند بلكه گاه، خودخواسته از قابلیت های آن چشم پوشی شد، خاطر نشان كرد:برنامه جنتی رویكردی مثبت به گشایش فرهنگی و رابطه متقابل با جهان دارد.

نماینده مردم ساری در پایان سخنان خود اظهار امیدواری كرد همكارانش به این روحانی روحانی زاده در كابینه دكتر روحانی رای مثبت بدهند.

سیام(3)1429**1572
۰ نفر