۲۴ مرداد ۱۳۹۲، ۱۲:۲۵
کد خبر: 80774895
T T
۰ نفر
رئيس پژوهشكده خاك و آبخيزداري كشور: درياچه اروميه امسال با خشكسالي مواجه نبود

اروميه - رئيس پژوهشكده خاك و آبخيزداري كشور گفت: حوضه آبريز درياچه اروميه پنج تا شش درصد بيشتر از ميانگين كشوري بارندگي دريافت كرده و امسال در اين حوزه مشكل خشكسالي وجود ندارد.

ضیاالدین شعاعی روز پنجشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: طبق بررسی های انجام شده 90 درصد مساحت كل كشور امسال بارش دریافت كرده و میزان بارندگی ها مطلوب بوده و دوره خشكسالی فعلا رفع شده است.

وی ادامه داد: علیرغم وضعیت فعلی باز امیدواریم بارندگی های بیشتری را در كشور و به خصوص در دریاچه ارومیه داشته باشیم تا دریاچه نیز از وضعیت فعلی خود خارج شود.

وی با اشاره به تاثیر تغییرات اقلیمی بر وضعیت فعلی دریاچه ارومیه اظهار كرد: میزان تاثیر تغییرات اقلیمی بر بحران دریاچه به علت عدم بررسی سایر عوامل موثر دارای ابهام بوده و این موضوع وقتی مشخص می شود كه بررسی های لازم در مورد مدیریت آب در حوزه دریاچه موفقیت آمیز بوده باشد.

شعاعی گفت: استحصال بی رویه آب از سفره های زیرمینی، وجود 25 هزار حلقه چاه در حوزه دریاچه ارومیه، گسترش كشاورزی در حوزه یاد شده مواردی است كه نمی توان از آنها به عنوان عوامل اثرگذار در بحران دریاچه به راحتی چشم پوشی كرد.

وی اظهار كرد: با در نظر گرفتن موارد یاد شده می توان گفت كه استفاده از سفره های زیرزمینی و روان آبها در مسیر دریاچه بیشتر از تبخیر آب و خشكسالی در بروز بحران در دریاچه ارومیه موثر بوده است.

وی افزود: در حال حاضر به علت خشكسالی بارش های سنگین برف های چندین سال گذشته را نداریم و خشكسالی ها نیز طولانی شده است كه نیازمند برنامه ریزی جدی در مصرف بهینه آب هستیم.

7125/581/ 1645
۰ نفر