۲۴ مرداد ۱۳۹۲، ۱۲:۱۰
کد خبر: 80774856
T T
۰ نفر
صدور شناسنامه فني ملكي ساختمان در استان سمنان آغاز شد

سمنان - رييس سازمان نظام مهندسي ساختمان استان سمنان از آغاز صدور شناسنامه فني ملكي ساختمان در اين استان خبر داد.

'كیانوش نیك هوش' روز پنجشنبه در نشستی به خبرنگاران افزود: صدور این شناسنامه با هدف حفظ حقوق مردم به عنوان بهره بردار نهایی از مركز استان آغاز شده است.

وی خاطرنشان ساخت: حقوق مردم به عنوان بهره بردار نهایی در چرخه ساخت و ساز مغفول مانده و صدور این شناسنامه با هدف احیای این حقوق اجرایی شده است.

وی گفت: ابلاغیه صدور این شناسنامه برای شهرداری های 18 شهر این استان از طریق مسكن و شهرسازی صادر شده و در اولین گام در سمنان اجرایی شده است.

وی دریافت پایان كار ساختمان را منوط به صدور این شناسنامه دانست و اظهار داشت: برای دریافت پایان كار ارائه شناسنامه فنی ملكی ساختمان الزامی است و علاوه بر سمنان در شهرهای مهدیشهر و شهمیرزاد روند اجرایی شدن این برنامه در دست اقدام است.

نیك هوش با بیان اینكه شماره سریال شناسنامه فنی ملكی ساختمان در سند تك برگی مالكیت صادره توسط ثبت اسناد درج می شود گفت: در شناسنامه فنی ملكی ساختمان مشخصات فنی، وضعیت بنا، مهندس ناظر، نیروهای فنی سازنده و ... قید می شود و در معاملات این شناسنامه باید به مالك بعدی منتقل شود.

وی هزینه صدور هر شناسنامه را بر اساس قانون پنج در هزار هزینه تمام شده ساختمان ذكر كرد و متذكر شد: در استان سمنان برای تعامل با مالكان این هزینه با سه در هزار كاهش دو در هزار تعیین شده است.

وی گفت: برای هر واحد مسكونی احداثی صدور شناسنامه فنی ملكی الزامی است و این شناسنامه توسط سازمان نظام مهندسی ساختمان صادر و در اختیار مالك قرار می گیرد.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان سمنان گفت: این سازمان در ردیف اولین سازمان هایی بعد از اصفهان، البرز، سیستان و بلوچستان و قزوین اقدام به صدور این شناسنامه می كند.

در استان سمنان سه هزار و 206 مهندس عضو نظام مهندسی ساختمان قرار دارند كه 56 درصد آنها در رشته عمران فعالیت دارند.

یك هزار مهندس عمران با پروانه و 780 مهندس فاقد پروانه در این بخش فعالیت دارند و مهندسان فاقد پروانه نیز در مراحل اخذ پروانه هستند.ك/3

599/608