۳ خرداد ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 8076392
T T
۰ نفر
خلاصه خبر مهمترین رخدادهای جهان از ساعت 19 پنجشنبه تا 7 بامداد جمعه ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 87/03/03 کلیات.پژوهش.بررسی تهران - خبرگزاری جمهوری اسلامی 03/03/87 **** آنکارا - ترکیه که هم در دوران صدام حسین و هم در دوران اشغال عراق، برای حضور فعال در بازار پراشتهای عراق تلاش می کرد، اکنون با گشایش سومین نمایشگاه بین المللی عراق در خاک خود، گامی دیگر برای افزایش،تحکیم و توسعه مناسبات بازرگانی خود با عراق برداشت.
**** رم - کلاودیو اسکایولا وزیر توسعه اقتصادی ایتالیا از بازگشت این کشور به سوی استفاده از انرژی هسته ای خبر داد.
**** توکیو - ژاپن و هند روز پنجشنبه با ارتقای سطح همکاریهای مشترک در زمینه مقابله با گرمایش جهانی و تغییرات آب و هوایی که از جمله مشکلات جهانی است ، موافقت کردند.
**** آنکارا- حسنو محلی مفسر سرشناس مسایل خاورمیانه ترکیه، مذاکرات سوریه و اسراییل در ترکیه را موفقیت سیاسی برای اردوغان خواند.
**** سرینگر- رئیس جناح میانه روی کنفرانس حریت روز چهارشنبه از نخست وزیران هند و پاکستان خواست که مذاکره های خود را در مورد کشمیر در خاک کشمیر به منظور حل دائم این موضوع انجام دهند **** لندن - دکتر محمد عبدالباری دبیرکل شورای مسلمانان بریتانیا روز جمعه در راس هیاتی به جمهوری اسلامی ایران سفر می کند.
**** دوشنبه - عاقل عاقل اف نخست وزیر تاجیکستان روز پنجشنبه در راس هیاتی سیاسی و اقتصادی راهی شهر مینسک پایتخت بلاروس شد.
**** تاشکند- نخستین نمایشگاه ملی فن آوری، تجهیزات و خدمات بانکی (2008 BankExp( توسط اتحادیه بانک ها و اتحادیه فناوری های اطلاعات ازبکستان با حضور شرکت های داخلی و خارجی در محل مجموعه نمایشگاه های فرهنگستان هنر ازبکستان برپا شد.
**** دهلی نو- روزنامه ایشین ایج چاپ دهلی نو در مصاحبه ای با سفیرجمهوری اسلامی ایران در هند به رغم گذشت 23 روز از سفر کوتاه غیر رسمی رئیس جمهوری ایران از دهلی نو در خصوص به گفت و گو نشسته است .
**** کابل ـ معاون دبیر کل سازمان ملل متحد برای عملیات حفظ صلح در کابل اعلام کرد: علی رغم پیشرفت ها و تحولات صورت گرفته در افغانستان این کشور هنوز هم با چالش هایی مواجه است .
**** توکیو- دبیر و سخنگوی ارشد دولت ژاپن روز پنجشنبه گفت: توکیو در نظر ندارد نسبت به افزایش بهای نفت خام در بازارهای جهانی از خود واکنش سریعی نشان دهد.
**** آتن - مجله قبرسی ساندی میل در شماره اخیر خود با اشاره به شصتمین سالگرد اشغال سرزمین های فلسطینی توسط نیروهای رژیم اشغالگر قدس می نویسد : این رژیم در حالی شصتمین سالگرد ایجاد اسرائیل را جشن می گیرد که مردم فلسطین مراسم شصت سال نکبت و بدبختی و اشغال کشورشان را برگزار می کنند.
**** لندن - دانشجویان و کارکنان دانشگاه ناتینگهام انگلیس پس از دستگیری دو تن از دانشجویان این دانشگاه ، پلیس را به سوء استفاده از قانون ضدتروریسم متهم کردند.
**** کابل ـ والی کنر در شرق افغانستان روز پنج شنبه اعلام کرد: در عملیات مشترک سربازان افغان با نیروهای خارجی در این ولایت ، 35 جنگجوی طالبان کشته شدند.
**** کوالالامپور- شورای عالی سازمان مالایی تباران متحد مالزی (آمنو) در مقام بالاترین مرجع تصمیم گیری این حزب، نسبت به بازگشت ماهاتیر محمد به حزب آمنو ابراز امیدواری کرد .
**** کابل ـ نماینده دبیرکل سازمان ملل متحد در افغانستان (یوینما) با اشاره به دیدارش با مسوولان عالی رتبه ایران در تهران ، گفت : مذاکرات و گفت وگوها، بسیار سازنده و مثبت بود.
**** پاریس - به دعوت اتحادیه های فرانسه بیش از 700 هزار فرانسوی روز پنجشنبه در پاریس و شهرهای مختلف فرانسه در اعتراض به سیاستهای اقتصادی دولت و ازجمله اصلاحات در قانون بازنشستگی تظاهرات زدند.
**** آنکارا- احمد نورانی رایزن اقتصادی سفارت جمهوری اسلامی ایران در ترکیه، در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا در آنکارا، از اخذ مجوز ورود 10هزار دستگاه خودروی سورن به ترکیه خبر داد.
**** نیویورک - با افزایش بهای نفت خام در بازار نیویورک بهای بنزین در آمریکا افزایش یافت و برخی معتقدند که بهای بنزین ممکن است در فصل توفان 50 درصد افزایش داشته باشد.
**** نیویورک - به گزارش مقامات هواشناسی آمریکا در نیمه دوم سال میلادی جاری احتمال وقوع شش تا 9 توفان عمده وجود دارد که دو تا پنج مورد آن شدید خواهد بود.
**** تهران - آلون لایئیل مذاکره کننده سابق اسرائیل درباره بلندیهای جولان پنجشنبه شب در گفت وگو با تلویزیون الجزیره گفت: ایهود اولمرت نخست وزیر اسرائیل نامه ای برای بشار اسد رییس جمهوری سوریه فرستاده که در آن آمادگی اسرائیل را برای عقب نشینی از بلندیهای جولان اعلام کرده است.
**** برلین - هورست کوهلر رییس جمهوری فعلی آلمان بطور رسمی نامزدی خود را برای تصدی دور دوم ریاست جمهوری این کشور اعلام کرد.
**** توکیو- سفیر جمهوری اسلامی ایران در ژاپن روز جمعه گفت: ایران و ژاپن هردو از قربانیان سلاحهای کشتار جمعی هستند.
**** بغداد - تلویزیون العربیه پنجشنبه شب گزارش داد: آیت الله سیدعلی سیستانی مرجع شیعیان در نجف اشرف بر باقی ماندن سلاح صرفا در دست دولت تاکید کرد.
**** دهلی نو- روزنامه ایشین ایج چاپ دهلی نو در ادامه مصاحبه ی اختصاصی خود با سفیر جمهوری اسلامی ایران نوشت، نبی زاده راجع به احتمال احداث یک رشته خط لوله گاز زیردریایی از غرب آسیا به هند گفت ، در مورد خط لوله گاز زیردریایی خارج از قلمرو پاکستان ممکن است که موجب تاخیر بی دلیل در اجرای طرح خط لوله گاز ایران - پاکستان - هند شود.
**** مادرید- سید داود صالحی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در اسپانیا در دیدار با جوزف آنتونی دوران ای ییدا، رئیس کمیسیون سیاست خارجی کنگره نمایندگان اسپانیا چارچوب بسته پیشنهادی کشورمان را برای وی تشریح کرد.
**** کوالالامپور- به گزارش ایرنا، روزنامه جاکارتاپست چاپ اندونزی روز پنج شنبه در مقاله ای به قلم توفیق الهادی معاون دبیرکل حزب متحد برای توسعه نوشت: سرمایه گذاری صهیونیستی به اتمام خواهد رسید.
**** شبد1456**1477** شماره 023 ساعت 07:13 تمام
۰ نفر