۱۴ مرداد ۱۳۹۲، ۱۳:۰۱
کد خبر: 80763187
T T
۰ نفر
رشد 13 درصدي ترانزيت كالا در كشور

تهران - رييس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي گفت: ​طي چهار ماهه نخست سال جاري، بيش از چهار ميليون و 523 هزار تن كالا از كشور ترانزيت شد كه نسبت به مدت مشابه سال گذشته 13 درصد افزايش يافته است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، 'شهریار افندی ‌زاده' افزود: در پی اقدامات انجام شده از سوی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در زمینه توسعه و بهبود زیرساخت‌های حمل و نقل و تقویت كریدورهای ترانزیتی از مسیر ایران طی مدت مذكور بالغ بر چهار میلیون و 295 هزار تن انواع كالاهای نفتی و غیرنفتی معادل 95 درصد از طریق جاده و 228 هزار تن معادل 5 درصد از طریق راه‌آهن ترانزیت شد كه در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ترانزیت جاده‌ای 18 درصد افزایش یافته است.

رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اظهار داشت: از مجموع كالاهای ترانزیت شده، 2 میلیون و 211 هزار تن را مواد نفتی و 2 میلیون و 312 هزار تن را مواد غیرنفتی تشكیل داده‌اند كه عمده‌ترین بخش مواد غیرنفتی كالاهایی نظیر مواد سوختی، انواع پنبه، كالاهای ساختمانی، لوازم خانگی، وسایل نقلیه باری و مسافری است.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در مدت زمان مذكور، از میان مرزهای كشور پرویزخان با یك‌ میلیون و 677 هزار تن معادل 37 درصد فعال‌ترین مرز در زمینه ترانزیت ورود كالا به شمار می‌رود و پس از آن مرزهای بندرعباس، بازرگان و سرخس در رده‌های بعدی قرار دارند.

به گزارش روابط عمومی سازمان راهداری و حمل و نقل، افندی‌زاده در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: در زمینه ترانزیت خروج كالا از كشور، بندر امام با یك‌ میلیون و 717 هزار تن معادل 38 درصد در رده نخست و پس از آن مرزهای بندرعباس، باشماق و لطف‌آباد در رده‌های بعدی قرار دارند.

معاون وزیر راه و شهرسازی بیشترین حجم تردد كامیون‌های حامل بار ترانزیتی را از مبدأ عراق به مقصد امارات اعلام كرد و افزود: از 197 هزار دستگاه تعداد سفر كامیون‌های حمل كننده كالاهای ترانزیتی، 108 هزار دستگاه معادل 55 درصد توسط كامیون ایرانی و مابقی توسط سایر ملیت‌ها از كشور حمل شده است.

وی خاطر نشان كرد: برگزاری مستمر جلسات كار گروه ترانزیت به ریاست وزیر راه و شهرسازی و با حضور نمایندگان دستگاه‌های عضو و همچنین كمیته‌های كارشناسی ترانزیت در سازمان و اتخاذ تصمیمات مؤثر و راهبردی به موازات تجهیز امكانات و زیرساخت‌ها، فراهم آوردن تسهیلات گسترده در بخش‌های مختلف حمل و نقل، اقدام سازمان‌های مرتبط در حركتی هماهنگ به منظور رفع موانع و تسهیل در امر ترانزیت توانسته است در بهره‌برداری از موقعیت جغرافیایی و منحصر به فرد ترانزیت نقش قابل توجهی ایفا كند.

وی تصریح كرد: نقش بخش خصوصی و صاحبان شركتهای حمل و نقل بین‌المللی و تشكلهای صنفی مربوطه از عوامل مؤثر در رشد ترانزیت است و شناسایی ظرفیت‌های منطقه‌ای و برقراری روابط‌ دیپلماسی بین كشورهای همسایه و منطقه آسیا نیز موجب گردیده تا قابلیت‌های موجود با مدیریت اعمال شده روز به روز رشد داشته و رونق بیابد.

اقتصام (1) ** 1574/1594