۶ مرداد ۱۳۹۲، ۱۴:۱۴
کد خبر: 80753807
T T
۰ نفر
شرايط جديد خريد و فروش مسكن مهر و افزايش سقف تسهيلات

تهران - با موافقت هيات وزيران و در راستاي حمايت بيشتر دولت از دهك هاي پايين جامعه، سقف تسهيلات مسكن مهر تا سقف 300 ميليون ريال افزايش يافت و شرايط خريد و فروش مسكن مهر اعلام شد.

به گزارش روز یكشنبه ایرنا از وزارت راه و شهرسازی، وزیران عضو كارگروه مسكن به استناد اصل یكصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب كرد؛ بانك های عامل مسكن، ملی ایران، ملت، صادرات ایران، تجارت و رفاه كارگران موظفند حسب اعلام وزارت راه و شهرسازی برای افزایش سقف تسهیلات مسكن مهر تا سقف 300 میلیون ریال برای هر واحد مسكونی اقدام كنند. مجموع دوران مشاركت و فروش اقساطی این تسهیلات 20 سال تعیین می شود.

بر این اساس، وزارت راه و شهرسازی مجاز است حساب های بانكی خود و شركت ها و سازمان های تابع را به بانك مسكن منتقل كند.

همچنین بانك مسكن موظف است در سایت های مسكن مهر با اعلام وزارت راه و شهرسازی برای ایجاد شعبه جدید برای وصول اقساط تسهیلات پرداخت شده، اقدام كند.

دولت وزارت راه و شهرسازی را موظف كرده است، در سایت های مسكن مهر برای ارائه خدمات روبنایی، آماده سازی و محوطه سازی و زیر ساخت های مورد نیاز از محل واگذاری اراضی و املاك خود و آورده متقاضیان اقدام كند.

بر اساس این مصوبه، در صورتی كه خریدار در پروژه های مسكن مهر احداثی در اراضی دولتی، واجد شرایط مسكن مهر نباشد، فروشنده باید درهر انتقال، 10 درصد بدهی بانك را تسویه كند و قرارداد اجاره عرصه جدید به میزان پنج برابر مبلغ قرارداد اجاره در سال با خریدار جدید منعقد و این مبلغ در هر سال 5 درصد افزایش می یابد. در انتقال های بعدی به خریداران غیر واجد شرایط مسكن مهر، مبلغ اجاره عرصه بر اساس دستورالعمل وزیر راه و شهرسازی محاسبه و هر سال 5 درصد افزایش می یابد.

همچنین وزارت راه و شهرسازی مجاز است در كلان شهرها برای تامین مسكن افراد واجد شرایط مسكن مهر كه دارای فرم ج سبز هستند برای احداث واحدهای مسكونی اقدام و بهای زمین مربوط را بر مبنای كارشناسی و به صورت نقد و اقساط (حداكثر 15 ساله) با عاملیت بانك مسكن از متقاضیان دریافت كند.

بر این اساس، به سازمان ملی زمین و مسكن اجازه داده می شود با رعایت قواین و مقررات مربوط، پلاك ثبتی (5) فرعی از (3434) اصلی واقع در بخش (11) تهران به مساحت (2177) مترمربع عرصه و (632) متر مربع اعیانی را به منظور تامین معوض بخشی از اراضی مورد نیاز اجرای طرح مسكن مهر در منطقه تهرانسر تهران معادل قیمت كارشناسی روز واگذار و منتقل كند.

همچنین، صدور سند اعیانی به نام متقاضی واجد شرایط كه مستاجر عرصه و مالك اعیان است، توسط اداره ثبت و اسناد و املاك محل وقوع ملك منوط به انعقاد قرارداد فروش اقساطی بین بانك عامل با مالك اعیان و متعاقباً ترهین اعیان واحد مسكونی و صدور دفترچه اقساطی بر اساس اعلام بانك عامل است.

این مصوبه پس از تایید رییس جمهوری از سوی 'محمدرضا رحیمی' معاون اول رییس جمهوری برای اجرا ابلاغ شده است.

اقتصام (1) ** 1574**1601**