۵ مرداد ۱۳۹۲، ۱۱:۰۰
کد خبر: 80751967
T T
۰ نفر
وفاداري به منبع اقتباسي به «خودزني» ضربه زده است

تهران - منتقد و نويسنده سينما گفت وفاداري احمد كاوري كارگردان «خودزني» به رمان «دزد و سگ ها»، به اين اثر سينمايي ضربه زده است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، فیلم سینمایی «خودزنی» به كارگردانی احمد كاوری شب گذشته(جمعه) در برنامه تلویزیونی هفت نقد وبررسی شد.

محمد تقی فهیم در این برنامه در ابتدا با ابراز تاسف از اتفاقات اخیر سینما توضیح داد كه این رخدادها برای مخاطبان عام و حرفه ای سینما دردناك است و ما از مدیریت سینما انتظار داشتیم این اتفاق و اختلافات را مدیریت كند.

وی ادامه داد: انتظار نداشتیم سینماگرانی كه ادعای روشنفكری داشتند اینگونه رفتار كنند و بهتر است اینقدر بر اساس منافع شخصی و برای تصاحب صندلی ها رفتار نكنیم.

این منتقد و نویسنده سینما سپس درباره فیلم «خودزنی» تاكید كرد: فیلم برای اقتباس منبعی را دستمایه قرار داده كه در شرایط خودسانسوری به نگارش در آمده و رفتن به اقتباس از چنین اثری خود شائبه برانگیز است.

فهیم تاكید كرد: وفاداری نعل به نعل فیلمساز به رمان «دزد و سگ ها» به فیلم «خودزنی» ضربه زده و برای بهره گیری از این رمان، نیاز به خلاقیت بوده است.

وی ادامه داد: یكی از مشكلات فیلم «خودزنی» شخصیت اصلی آن است زیرا این اثر شخصیت دوست داشتنی ندارد.

این منتقد و نویسنده سینما گفت: كاوری فیلمساز خوبی است و به درستی سینما را می شناسد اما باید بدانیم سینما نیازمند قواعدی است.

فهیم ادامه داد: «كیانوش ذبیحی» شخصیت اول فیلم «خودزنی» برای شما شناخته شده نیست و ما مناسبات وی را نمی شناسیم؛ در عین حال چنین آثاری نیاز به پیرنگ ندارد و این پیرنگ ها اساسا ما را از مسیر اصلی دور می كند.



** «خودزنی» فیلم عجیبی است

رضا درستكار نیز در ابتدای سخن خود به وضعیت خانه سینما اشاره كرد و گفت: اتفاقات تلخی درباره خانه سینما رخ داد و در عین حال وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز به اشتباه خود اشاره كرد اما تلخ تر آنكه كارهای غلط را نباید با كار غلط دیگری تصحیح كرد.

این نویسنده و منتقد سینما در نقد فیلم «خودزنی» یادآور شد: این اثر فیلمی عجیب و در كلیات فیلمی خاص است؛ «خودزنی» موضوعی سیاسی اجتماعی دارد و از رمان «دزد و سگ ها» نوشته «نجیب محفوظ» نویسنده مصری اقتباس شده است.

وی ادامه داد: یكی از اشكالات فیلم «خودزنی» به دستگاه ممیزی باز می گردد و فیلمساز در این اثر خودسانسوری می كند.

درستكار تاكید كرد: فیلم به نوعی تقابل خیر و شر و اختلافات طبقاتی را مطرح می كند اما در این راه به نوعی اسیر ممیزی شده است.

وی با یادآوری اینكه فشار زیادی روی فیلمسازان وجود دارد گفت: باید فضای فرهنگی را آزاد كرد و معتقدم سانسور جلوی خلاقیت را در سینما می گیرد.

این منتقد تاكید كرد: در سینمای ایران ژانر «نوآر» نداریم و معتقدم ادعای چنین آثاری از سوی برخی فیلمسازان سخنی گزاف است.

درستكار گفت: حادثه پردازی و حكمت دو ستون اصلی فیلمنامه «خودزنی» است اما اشتباه بزرگ كاوری در انتخاب محمدرضا شریفی نیا به عنوان مردی عارف به این اثر به شدت ضربه زده است.

وی ادامه داد: مردان عارف مسلك عموما افرادی لاغر هستند و انتخاب شریفی نیا برای این بخش بدسلیقگی محض بود.

این منتقد توضیح داد: فیلم هرچه در كلیات خوب و موفق است در جزییات با مشكلاتی روبرو است و شخصیت اصلی فیلم سمپاتیك نیست.

درستكار گفت: در فیلم «خودزنی» یكی از بدترین بازی های امین حیایی را شاهد هستیم و كلیشه ای شدن وی و دیگر بازیگران به این اثر ضربه زده است.

فراهنگ(3) ** 1983 ** 1071