۲ مرداد ۱۳۹۲، ۱۴:۲۸
کد خبر: 80749492
T T
۰ نفر
روسيه اظهارات مقام كاخ سفيد مبني بر امكان استرداد اسنودن را شگفت آور خواند

مسكو - يك مقام ديپلماتيك روسيه، اظهارات 'جي كارني' سخنگوي كاخ سفيد مبني بر امكان استرداد 'ادوارد اسنودن' كارمند سابق سيا به آمريكا را شگفت آور خواند.

به گزارش ایرنا به نقل از ریانووستی، مقام روس كه نامش فاش نشده است، روز چهارشنبه گفت: اظهارات 'جی كارنی' سخنگوی كاخ سفید كه به امكان برای استرداد اسنودن اشاره كرده، حیرت آور است.

وی افزود: وزیر امور خارجه آمریكا به تازگی اعلام كرد كه در سالهای 2007 تا 2012 ، آمریكا 1754 نفر مجرم را به روسیه تحویل داد و هم اكنون هم برای تحویل 101 متخلف قانونی دیگر به این كشور آمادگی دارد.

مقام دیپلماتیك روس گفت: اما زمانی كه از وزارت خارجه آمریكا و چند نهاد دیگر آمریكایی درخواست كردیم فهرست كامل افراد تحویل شده به روسیه را ارائه دهند، خودداری كردند.

به گفته این مقام، واشنگتن در مساله اسنودن، مفهوم استرداد را با اخراج خارجیان ناقض قوانین این كشور اشتباه می گیرد.

اسنودن كه جزئیات برنامه های جاسوسی دولت آمریكا را فاش كرده، از 23 ژوئن (2 تیر) در فرودگاه مسكو سرگردان است.

وی پس از آنكه برملا كرد، دولت آمریكا با كنترل تماس های تلفنی و اینترنتی شهروندان و دولت های مختلف در حال جاسوسی از آنها بوده است، تحت پیگرد واشنگتن قرارگرفت و پس از فرار از آمریكا و سفر به هنگ كنگ، سر از فرودگاه بین المللی مسكو درآورد.

اسنودن هفته گذشته از روسیه تقاضای پناهندگی موقت كرد و سازمان مهاجرت روسیه اعلام كرده است كه این درخواست را ظرف سه ماه بررسی می كند.

ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه پیش از این با اشاره به اینكه كشورش تاكنون كسی را به كشور ثالث تحویل نداده است، اعلام كرد در مورد اسنودن نیز چنین كاری را نخواهد كرد.

پوتین تاكید كرد كه علاوه بر این بین كشورش و آمریكا، موافقت نامه استرداد مجرمین نیز امضا نشده است.

اروپام/2242**518