۲۹ اردیبهشت ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 8074893
T T
۰ نفر
مدیرعامل صنایع نظامی انگلیس در آمریکا بازداشت و بازجویی شد ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 87/02/29 لندن - پلیس فرودگاه هوستون در آمریکا، مدیرعامل صنایع نظامی انگلیس و یکی دیگر از مدیران ارشد این تشکیلات را بازداشت و پس از 20 دقیقه بازجویی آنان را آزاد کرد.
گزارش روز یکشنبه رسانه های محلی به نقل از یک بیانیه شرکت هوا فضای بی .ای .ایی حاکی است ، بازداشت این افراد دوشنبه گذشته و بر اساس حکم وزارت دادگستری آمریکا صورت گرفته که علیه چند نفر از کارکنان این شرکت اقدام قانونی کرده است .
دستگیری مایک ترنر و یک مدیر دیگر بی.ای .ایی که نام وی اعلام نشده ، در پی تحقیقات دولت آمریکا درباره پرداخت رشوه از طرف این شرکت به مقامات سعودی در معامله چند میلیارد پوندی فروش هواپیماهای جنگنده یوروفایتر ( تایفون ) به ریاض صورت می گیرد.
ورود دولت آمریکا به این پرونده که افشای آن در انگلیس جنجال برپا کرده است از آنجا صورت گرفته که شاهزاده بندر بن سلطان سفیر وقت عربستان در واشنگتن ، برای دریافت رشوه از حساب خود در بانک ریگز در آمریکا استفاده کرده است .
ماه گذشته ، دادگاه عالی لندن با صدور حکمی ممانعت دولت تونی بلر نخست وزیر سابق انگلیس از تحقیق درباره رشوه خواری در انعقاد این قرارداد نظامی با عربستان سعودی را غیرقانونی دانست .
بر اساس حکم دادگاه ، اقدام دفتر مبارزه با جرایم جدی (اس .اف .او) و دولت سابق بلر در جلوگیری از تحقیق درباره رشوه خواری در قرارداد هواپیمایی نظامی انگلیس و عربستان (موسوم به قرارداد الیمامه ) اقدامی غیر قانونی بوده است .
هفده ماه پیش و در دسامبر 2006، لرد گلداسمیت دادستان وقت انگلیس تحت فشار بلر با این دستاویز که ادامه تحقیق درباره این پرونده برخلاف منافع ملی بریتانیا و امنیت بین المللی است ، مانع بررسی پیرامون اتهام میلیون ها دلار اعطای رشوه مخفی و غیرقانونی از سوی شرکت هوا فضای بی.ای .ایی به چند مقام سلطنتی عربستان شد.
قاضی موزس یکی از دو قاضی صادرکننده حکم علیه اقدام اس .اف .او، بی .ای .ایی و دولت سابق انگلیس اعلام کرد که هیچ توجیهی از سوی هیچ مقامی در داخل و خارج از کشور برای ممانعت از اجرای عدالت و قانون پذیرفتنی نیست دولت انگلیس و شرکت بی.ای .ایی متهمند که در جریان فروش 72 فروند جنگنده بمب افکن یوروفایتر و دیگر هواپیماهای نظامی به عربستان در دهه 1990 میلادی ، در جهت تسهیل در این معاملات 43 میلیارد پوندی ، چند میلیون پوند به شاهزادگان واسطه سعودی رشوه پرداخت کرده اند.
بلر در دوران نخست وزیری خود با استفاده از نفوذش فشار طاقت فرسایی را برای توقف این تحقیقات با هدف تضمین انعقاد قرارداد با عربستان به اجرا گذاشته بود.
استدلال دولت سابق لندن این بود که در صورت افشا و محکومیت رشوه خواری شاهزادگان سعودی ، ریاض قراردادهای نظامی خود با لندن را لغو خواهد کرد که این مساله از نظر اقتصادی و امنیتی به سود بریتانیا نیست .
قرارداد الیمامه بزرگترین قرارداد تسلیحاتی در تاریخ انگلیس بود که معادل 40 میلیارد پوند ارزش داشت . این قرارداد در سال 1985 بین عربستان و انگلیس برای فروش 72 فروند هواپیمای تورنادو و 30 هواپیمای هاوک منعقد شد.
قرارداد مذکور بار دیگر در سال 1993 و برای خرید 48 هواپیمای تورنادوی جدید تمدید شد و دولت لندن امسال نیز بخش سوم این قرارداد را برای فروش 72 فروند هواپیمای تایفون (یوروفایتر) با عربستان امضا کرد.
بر پایه گزارش های مطبوعاتی ، هزینه قرارداد تسلیحاتی الیمامه 600 میلیون پوند افزایش یافته بود تا مبالغ اضافی به عنوان رشوه به دولتمردان عربستان و مارک تاچر پسر مارگارت تاچر نخست وزیر پیشین انگلیس پرداخت شود.
گزارش های رسانه ای حاکی است ، مسوولان سعودی تهدید کرده بودند در صورتی که تحقیقات دفتر مبارزه با جرایم جدی بریتانیا درباره پرونده خلافکاری مالی در فروش یوروفایترها متوقف نشود، از تمدید آن خودداری خواهند کرد و به جای قرارداد الیمامه ، به منابع دیگر نظیر صنایع نظامی فرانسه برای انجام معامله خرید هواپیماهای جنگنده روی خواهند آوردند.
اروپام 345** شماره 122 ساعت 19:59 تمام
۰ نفر