۳۱ تیر ۱۳۹۲، ۱۵:۵۰
کد خبر: 80746722
T T
۰ نفر

حادثه در پس چارچوب بسته فدراسيون كوهنوردي

۳۱ تیر ۱۳۹۲، ۱۵:۵۰
کد خبر: 80746722
حادثه در پس چارچوب بسته فدراسيون كوهنوردي

تهران - فدراسيون كوهنوردي و صعودهاي ورزشي جمهوري اسلامي ايران پس از مفقود شدن سه كوهنورد ايراني در ارتفاعات برودپيك پاكستان، همچنان سكوت اختيار كرده است!

به گزارش خبرنگار ایرنا، 'آیدین بزرگی'، 'مجتبی جراحی' و 'پویا كیوان'، سه كوهنورد تیم باشگاه آرش تهران هستند كه روز 25 تیر ماه پس از صعود به قله هشت هزار و 48 متری برودپیك در پاكستان و گشایش مسیری به نام ایران در این منطقه، هنگام بازگشت مسیر را گم كرده و دچار حادثه شدند.

آدین بزرگی یكی از كوهنوردان این تیم ساعت 30/19 دقیقه روز شنبه 29 تیر ماه آخرین تماس خود با اعضای تیم در تهران را برقرار كرد و سلامت خود و دو كوهنورد دیگر را خبر داد.

بر اساس اطلاعاتی كه از جی پی اس و تلفن ماهواره‌ای به دست آمده، تیم كوهنوردی، گردنه بین قله اصلی و فرعی را با گردنه اصلی بین كمپ سوم و قله فرعی اشتباه گرفته و در موقعیت خطرناكی قرار دارد.

ارتش پاكستان و گروه هایی از ایران، آلمان و سوییس هم اكنون برای عملیات امداد و نجاد در منطقه حضور دارند.



** سكوت فدراسیون كوهنوردی در مقابل حادثه برودپیك

سخنگوی گروه كوهنوردی آرش در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از امید به نجاد كوهنوردان ایرانی سخن به میان آورد و گفت: این سه كوهنورد از قدرت بالایی برخوردارند و می توانند شرایط سخت را تحمل كنند.

'بهزاد تركاشوند' با بیان اینكه سفارت ایران در پاكستان تنها ارگان ایرانی پیگیر این موضوع است، گفت: متاسفانه فدراسیون كوهنوردی ایران در مقابل این حادثه سكوت كرده است.

سخنگوی گروه كوهنوردی آرش اذعان داشت: اگر مقامات دولتی و فدراسیون كوهنوردی، ما را حمایت می كردند می توانستیم در همان روزهای نخست مفقود شدن كوهنوردان ایرانی با استفاده از اطلاعات جی پی اس تلفن ماهواره ای آنها، موقعیت آنها را شناسایی كرده و عملیات نجات را آغاز كنیم.

وی خاطرنشان كرد: پس از اینكه از مسوولان فدراسیون كوهنوردی درخواست كمك كردیم، به ما گفتند این صعود به صورت مستقل انجام شده و مورد تایید فدراسیون كوهنوردی نیست، از این رو نمی توانیم اقدام برای نجات جان كوهنوردان ایرانی گرفتار شده در برودپیك پاكستان را انجام دهیم!



** چارچوب های بسته فدراسیون كوهنوردی

این تنها صعودی نیست كه بدون مجوز فدراسیون كوهنوردی انجام می شود؛ اكثر كوهنوردان و گروه های كوهنوردی برای صعود به ارتفاعات برون مرزی به صورت مستقل اقدام می كنند.

یكی از هیمالیا نوردان حرفه ای كشور دلیل این موضوع را چارچوب های بسته فدراسیون كوهنوردی دانست و گفت: فدراسیون كوهنوردی در طول چند سال گذشته، خود نتوانسته گروه های كوهنوردی را جذب كند كه همین امر باعث جدایی آنها از این فدراسیون شده است.

وی اظهار داشت: فدراسیون كوهنوردی وظیفه ای برای اعزام كوهنوردان به صعودهای برون مرزی ندارد اما باید از گروه های كوهنوردی حمایت كرده و آنها را آموزش دهد.

این كوهنورد پیشكسوت كه نخواست نامی از او برده شود، بیان كرد: فدراسیون كوهنوردی در طول سال های گذشته هیچ ارتباطی با گروهای كوهنوردی برقرار نكرده است.

وی توضیح داد: گروه های كوهنوردی زمانی كه می بینند فدراسیون كوهنوردی هیچ كمكی به آنها نمی كنند، مجبور می شوند به صورت مستقل برای صعود به قلل برون مرزی اقدام كنند.

این كوهنورد پیشكسوت گفت: صعود كوهنوردان ایرانی به ارتفاعات بالای هفت هزار متر معادل یك مدال طلای آسیایی و صعود به قلل با ارتفاع بالای هشت هزار متر معادل یك مدال طلای جهانی برای كشور است كه فدراسیون كوهنوردی برای حمایت از كوهنوردان كه موفق به این صعودها می شوند، هیچ اقدامی انجام نمی دهد.

وی مدعی شد: اگر فدراسیون كوهنوردی پیش از اعزام كوهنوردان ایرانی به قله برودپیك پاكستان برای آنها آموزش های ویژه برگزار می كرد و بر مسیر صعود آنها نظارت داشت، قطعا این كوهنوردان از مسیر منحرف نمی شدند.



** مظلومیت كوهنوردی در ایران

اكثر كوهنوردان ایرانی دلیل اینگونه صعودهای خودسرانه را سخت گیری فدراسیون كوهنوردی در صدور مجوز و حمایت نكردن این نهاد از كوهنوردان بیان می كنند.

'پروانه كاظمی' كه در طول یك فصل دو قله هشت هزار متری را فتح كرده است، چندی پیش در گفت و گو با ایرنا در خصوص حمایت های فدراسیون كوهنوردی گفت: زمانی كه به دنبال كسب مجوز شورای برون مرزی برای صعود بودم، مسوولان فدراسیون كوهنوردی درخواست من را رد كردند به این سبب مجبور شدم به صورت شخصی برای صعود اقدام كنم.

وی ادامه داد: متاسفانه ورزش كوهنوردی در ایران مظلوم واقع شده و به هیچ عنوان مورد حمایت قرار نمی گیرد.

كاظمی افزود: تمامی كوهنوردان مطرحی كه برای صعود به ارتفاعات بالای شش هزار متری راهی منطقه می شوند، با حمایت دستگاه ورزش كشور خود و تحت تدابیر خاصی اقدام به صعود می كنند اما كوهنوردان ایرانی به صورت شخصی و بدون هیچ حمایتی پا به ارتفاعات می گذارند.

وی گفت: یك كوهنورد برای صعود به ارتفاعات بالای شش هزار متر باید علاوه بر داشتن آمادگی بدنی كافی، از علم پزشكی و آمادگی روانی نیز برخودار باشد تا بتواند سلامت به خانه بازگردد.

این كوهنورد تصریح كرد: كوهنوردی در ارتفاعات بالای هفت هزار متر، مبارزه بین مرگ و زندگی است و اولین غفلت می تواند به معنی مرگ باشد.

وی یادآور شد: متاسفانه تمامی كوهنوردان ایرانی با آشنایی كافی از مسایل علمی پا به ارتفاعات نمی گذارند كه همین امر باعث به خطر افتادن جان آنان می شود.

تا لحظه مخابره خبر (ساعت 16 امروز (دوشنبه))، تماس های خبرنگار ایرنا برای پیگیری این موضوع از مسوولان فدراسیون كوهنوردی بی نتیجه مانده است.

فدراسیون كوهنوردی و صعودهای ورزشی ایران تا كنون هیچ توضیحی در خصوص حادثه رخ داده برای كوهنوردان ایرانی در قله برودپیك پاكستان نداده است!!

ورزشی (5). **9303 ** 1589
۰ نفر