۳۱ تیر ۱۳۹۲، ۱۴:۱۲
کد خبر: 80746598
T T
۰ نفر
دليل توجه ويژه غرب به انتخابات آذربايجان از نگاه رسانه اين كشور

باكو- روزنامه آذري 'آزادليق' در شماره اخير خود با استناد به ادعاي منابع ديپلماتيك ، توجه غرب به انتخابات رياست جمهوري آذربايجان را با نوميدي غرب از گرجستان بعنوان محرك اصلي دموكراسي در منطقه قفقاز جنوبي در ارتباط خواند.

به نوشته این رسانه آذری ، غرب امیدوار بود كه گرجستان بعنوان كانون دموكراسی، آذربایجان و ارمنستان را تحت تاثیر قراردهد ، ولی این پیش بینی درست از آب در نیامد و گرجستان دموكراتیك تحت تاثیر آذربایجان ثروتمند قرار گرفت.

از سوی دیگر مقاومت 'میخائیل ساكاشویلی' رییس جمهوری گرجستان ، باعث كدورت بیش از پیش مناسبات گرجستان و روسیه شده است كه این نیز متناسب با منافع غرب نیست. به همین دلیل نیز غرب اینك در صدد انتقال طرح قبلی خود از گرجستان به جمهوری آذربایجان برآمده است.

بر اساس این گزارش، غرب بر این باور است كه در صورت استقرار دموكراسی در جمهوری آذربایجان، باكو به پایتخت پیشرو در منطقه تبدیل خواهد شد و تاثیر ان بر گرجستان و ارمنستان نیز افزایش خواهد یافت.

به نوشته آزادلیق ،گرجستان تا حدودی در مسیر دموكراسی پیش رفته است، ولی وضعیت در مورد ارمنستان به گونه ای دیگر است و به اعتقاد غرب ، لابی ارمنی با وقوف بر اینكه استقرار دموكراسی در آذربایجان موجب برتری این كشور بر ارمنستان در روند حل و فصل مناقشه قره باغ خواهد شد، از هیچ تلاشی برای سبقت گرفتن از آذربایجان در زمینه دموكراسی كوتاهی نخواهد كرد.

این گزارش افزود دولت آذربایجان از این طرح اطلاع دارد و نگرانی حاكمیت در رابطه با انتخابات ریاست جمهوری اكتبر 2013 ( مهر1392) نیز با همین مساله در ارتباط است.

خاورم *1206 *1446