۲۹ تیر ۱۳۹۲، ۱۸:۳۵
کد خبر: 80744147
T T
۰ نفر
نامه هيات مديره جامعه اصناف سينمايي به رييس جمهوري

تهران - هيات مديره‌ جامعه‌ اصناف سينماي ايران طي نامه اي به دكتر «محمود احمدي ‌نژاد» رييس‌ جمهوري خواستار صدور دستور عاجل نسبت به تحويل امكانات خانه سينما به مالكان حقيقي آن - 11 صنوف سينمايي - شدند.

به گزارش ایرنا، در متن این نامه كه عصر شنبه انتشار یافته، آمده است: علیرغم نظر حضرتعالی، صنوف قانونی فعلی سینمای ایران با دخالت ناجا، پیامد تجمع غیر قانونی گردانندگان خانه سینمای اسبق، امكان ورود به ساختمان این خانه برایشان میسر نگردید.

«همانطور كه مستحضرید، گام نخست انحلال خانه سینما اسبق توسط معاونت وقت سینمایی در برابر انحصارطلبی سیاسی گردانندگان آن برداشته شد و به لطف خدا در معاونت سینمایی فعلی این مهم به جد پیگیری، تا آنجا كه براساس حكم دیوان عدالت اداری، اختیار هر گونه تصمیم‌گیری در خصوص فعالیت یا انحلال كامل خانه سینما به وزارت ارشاد احاله گردید كه مستحضرید بر این مبنا النهایه انحلال تشكل مذكور مصوب و اعلام شد.»

هیات مدیره جامعه اصناف سینمای ایران در ادامه این می افزاید: حتما به خاطر دارید به هنگام حضورتان در شهرداری تهران گفته بودید: 'سر هر نخی را كه می‌كشم، از هزار جا صدای فریاد بلند می‌شود.' با این مصداق متذكر می‌گردیم، هیات مدیره اسبق خانه سینما با تبدیل این نهاد صنفی به یك پایگاه شبه حزبی در جهت پیشبرد اهداف سیاسی و اقتصادی جناح وابسته، چنان بر علیه سینما و اهداف خانه سینما اقدام نمودند كه اگر ختم به انحلال و تعطیلی خانه سینما نمی‌شد نه از تاك نشانی می‌ماند و نه از تاكنشان. از همین رو بعد از صدور حكم تعطیلی خانه سینما واكنش‌های پرخاشگرانه رسانه‌های غربی و ضد انقلاب آغاز گردید، كه البته این واكنش ها خود دلالت بر حمایت قطعی آنها از گردانندگان آن نهاد داشته و صد البته كه در خاطر همه، بالاخص جنابعالی خواهد ماند.

«بر اساس دستور جنابعالی و به حكم وزارت ارشاد، هیات ساماندهی صنوف راه‌اندازی و مقرر نمودید اصناف سینما به سرعت مراحل ثبت قانونی را طی كرده، راه‌اندازی كنند و زین پس آنها اداره كنندگان خانه سینما آتی تلقی گردند. در این جلسه، مخاطرات و فشارهای بیرونی برای جلوگیری از عملیاتی شدن این تصمیم مطرح و جنابعالی به ضرس قاطع حمایتتان را اعلام نمودید.»

در ادامه این نامه آمده است: در همین راستا 11 صنف سینمای ایران علیرغم فشارهای جانبی بر اساس دستور جنابعالی، نسبت به ثبت قانونی خود در وزارت ارشاد و اداره كل ثبت شركتها اقدام كردند و مابقی صنوف نیز در حال پیوستن به این جمع هستند بر مبنای آنچه با جنابعالی و وزارت ارشاد توافق شد هیاتی برای گشایش خانه سینما، فعال و در همین راستا ساختمان خانه سینما توسط حراست وزارت ارشاد به هیات مذكور كتبا تحویل شد تا در اختیار صنوف قانونی فعلی قرار گیرد. لكن متاسفانه با تجمع غیرقانونی گردانندگان خانه سینما اسبق و دخالت ناجا، امكان ورود به این محل میسر نگردید. قابل ذكر است در آن تجمع غیر قانونی برخی حاضرین مبادرت به شكستن پلمپ دولتی و وارد آوردن آسیبهای جدی به درب ساختمان نمودند، از طرفی دیگر هجمه بی‌سابقه‌ای نیز توسط برخی رسانه‌های داخلی و اكثر رسانه‌های معاند خارج از كشور علیه صنوف قانونی شكل گرفت.»

نامه هیات مدیره جامعه اصناف سینمای ایران تصریح می كند: این جنگ روانی ایجاد شده در مقابل اهتمام 4 ساله جمع كثیری از اعضاء صنوف قانونی سینما كه برای تحقق خانه سینمایی عاری از فعالیتهای شبه حزبی تلاش می‌ كردند و در طول این ایام آب به آسیاب دشمن نریختند و همانند گردانندگان خانه سینما اقدامی علیه بی‌حرمت نمودن قانون نداشتند، باعث شد فرایند فعالیت این صنوف قانونی به دلیل دخالت ناجا مخدوش گردیده و كیان صنوف قانونی را در مخاطره قرار دهد. از همین رو از جنابعالی به عنوان حامی اصلی صنوف قانونی فعلی انتظار دارد كه با صدور دستور عاجل نسبت به تحویل امكانات خانه سینما به مالكان حقیقی آن كه همانا صنوف 11 گانه سینمایی هستند، اقدام لازم بعمل آید. (قابل ذكر است كلیه اموال خانه سینما مطابق با قانون در ید وزارت ارشاد است.)

«‌جناب آقای رئیس جمهور و ریاست محترم شورای عالی سینما، اجازه ندهید امكان و فرصتی كه توسط شخص شما برای قانونی شدن صنوف سینمای ایران ایجاد شده به دست مغرضانی كه خوراك رسانه‌های غربی و معاند و ضد انقلاب را تهیه می‌كنند، منجر به شكست شده و زمینه‌ای را برای حضور مجدد آنها بر مسند خانه سینما فراهم آورده و خون دلهای اهالی قربانی شده سینما را بر باد دهد. با نیم نگاهی به اصناف قانونی شده فعلی به این مهم پی خواهید برد كه ضعیف ترین اقشار سینما و طیفی از متخصصین سینمایی، پیام شما را لبیك گفته‌اند.»

در ادامه نامه هیات مدیره جامعه اصناف سینمای ایران به رییس جمهور آمده است: انتظار از شما فقط و فقط دستور احترام به قانون و تمكین به آن است. پس به حرمت عهدی كه مكتوب شد، بر شما و ما لازم است كه از حقوق آنها دفاع و مطالبات قانونی آنها را محقق نماییم. بدون شك خانه سینمای ایران متعلق به اصناف قانونی فعلی‌ست و تمامی امكانات و فرصتهای بالقوه این خانه از آن آنهاست و البته افتخارش برای همیشه برای شما باقی خواهد ماند. لذا در همین راستا ضمن دعوت از حضرتعالی برای حضور در این تجمع صنفی كه از 11 ظهر روز یكشنبه مورخ 30 تیر ماه در مقابل وزارت ارشاد برگزار می‌گردد از جنابعالی و مقامات وزارت ارشاد به جد تقاضا داریم تا با حمایت بیش از پیش از اصناف قانونی فعلی سینمای ایران موارد ذیل را محقق فرمایید:

1 . امكانات متعلق به خانه سینما اسبق كه بر اساس اساسنامه مورخ سال 66 مصوب شورای فرهنگ عمومی، متعلق به وزارت ارشاد بوده است، در اختیار اصناف قانونی فعلی قرار دهید.

2 . مجددا اصناف غیرقانونی را در جهت پیوستن به این اقدام قانونی توصیه نمایید.

3 . امكان و ریشه انحصارطلبی را در مدیریت سابق خانه سینما برای همیشه بخشكانید.

4 . همچون رویه معمول شما در این 8 سال: خط بطلانی بكشید بر تفكرات كسانی كه با داشتن توهم شهرت اجتماعی، قدرت گروهی و وابستگی‌های خانوادگی، درصدد سهم خواهی و امتیازات ویژه هستند.

در پایان همچنین از جنابعالی تقاضای ویژه‌ای داریم كه به حكم عدالت و برای احقاق حقوق تضییع شده اهالی سینما، به وزارت ارشاد ماموریت دهید تا نسبت به تحقیق و تفحص از عملكرد هیات مدیره اسبق خانه سینما طی 8 سال گذشته اقدام و گزارش آن را بدون كم و كاست برای روشن شدن افكار عمومی بالاخص اهالی سینما، اعلام نمایند. بدون شك آنچه اعلام خواهد شد گواه این مدعاست.

فراهنگ(1) ** 1071