۲۳ تیر ۱۳۹۲، ۱۳:۱۳
کد خبر: 80736461
T T
۰ نفر
ايميدرو 6800 ميليارد تومان پروژه بايد اجرا كند

تهران - معاون وزير صنعت ، معدن وتجارت گفت : سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران (ايميدرو) اكنون بايد شش هزار و 800 ميليارد تومان پروژه به مورد اجرا گذارد كه بخش خصوصي به آن وارد نمي شود .

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا ' امیر امینی ' روز یكشنبه در نخستین نشست خبری خود در سمت رییس هیات عامل ایمیدرو در جمع خبرنگاران اظهار كرد: این سازمان در سال 1381 تاسیس شده و تاكنون به قیمت ثابت 10 هزار میلیارد تومان پروژه به مورد اجرا گذاشته كه ارزش فعلی این پروژه ها 30 تا 35 هزار میلیارد تومان برآورد می شود .

وی افزود: ایمیدرو به منظور توانمند سازی بخش خصوصی در حوزه معادن وصنایع معدنی نیز یكهزار میلیارد تومان اختصاص داد.

به گفته امینی، سازمان مذكور در طول دوران فعالیت خود شش طرح تملك دارایی سرمایه ای به ارزش دو هزار و 700میلیارد تومان سرمایه گذاری كرد كه از جمله آنها طرح های توسعه معادن سنگ آهن سنگان (خراسان رضوی) ، تیتانیوم كهنوج ، الكترود گرافیتی اردكان (یزد) است.

وی اضافه كرد: منابع لازم ایمیدرو برای سرمایه گذاری در طرح ها از محل ارزش افزوده در پروژه ها تامین می شود و به این ترتیب در مناطق محروم كشور كه بخش خصوصی به دلیل نبود زیرساخت ها سرمایه گذاری نمی كند ، این سازمان تخصیص منابع می دهد .

رییس هیات عامل ایمیدرو گفت: طرح پتاس خورو بیابانك (اصفهان ) از جمله پروژه هایی است كه این سازمان آغاز كرد و اكنون در مرحله بهره برداری بخش خصوصی اعلام آمادگی كرده كه آن را دراختیار بگیرد .

وی یادآور شد : امروز 68 نوع ماده معدنی در كشور استخراج می شود و میزان ذخیره احتمالی مواد معدنی ایران 57 میلیارد تن است كه در بین مواد معدنی 4.3 میلیارد تن ذخیره احتمالی سنگ آهن كه 2.3 میلیارد تن آن ذخیره قطعی محسوب می شود.

امینی از ایجاد ظرفیت 10 میلیون تن سنگ اهن دانه بندی در سال 1391 خبر داد و افزود: ایجاد ظرفیت 29 میلیون تن برای كنسانتره سنگ آهن و 20 میلیون تن گندله سنگ اهن از دیگر اقدامات صورت گرفته در این سال بود .

معاون وزیر صنعت، معدن وتجارت افزود: اكنون 98 درصد از معادن كشور در اختیار بخش خصوصی و مابقی متعلق به دولت است كه در حیطه اصول 44 و 45 قانون اساسی اداره می شود و در واقع معادن استراتژیك محسوب می شود.

اقتصام (3)** 1559**1601**