۲۰ تیر ۱۳۹۲، ۹:۴۳
کد خبر: 80733065
T T
۰ نفر
طرح غربالگري رشد و تكامل كودكان زير پنج سال در قزوين اجرا مي شود

قزوين - فوق تخصص داخلي مغز و اعصاب اطفال و پزشك معين برنامه رشد و تكامل كودكان قزوين، از اجراي طرح غربالري رشد و تكامل كودكان زير پنج سال از مهرماه سال جاري در اين شهرستان خبر داد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی درمانی قزوین كه روز چهار شنبه به ایرنا نمابر شده، دكتر 'زهرا پیرزاده' افزود: برنامه غربالگری رشد و تكامل كودكان زیر پنج سال برای شیرخوارانی كه قبل از 37 هفته بارداری، یا با وزن كمتر از 2 هزار و 500 گرم در هنگام تولد و یا با سابقه بستری در بخش مراقبت ویژه كودكان مراجعه می كنند و كودكان 12 ماهه كه مشكل خاصی تا آن زمان نداشته اند، آغاز خواهد شد.

وی اضافه كرد: با استفاده از تست غربالگری می توان اختلالات رشد و تكامل را در كودكان زیر پنج سال در معرض خطر تشخیص داد و با انجام به موقع مداخله های لازم برای اصلاح یا كاهش مشكلات آنان از بروز معلولیت در این كودكان پیشگیری كرد.

پیرزاده با اشاره به اینكه وضعیت زندگی در طول دوران شیرخواری و ابتدای كودكی تأثیر قابل ‏توجهی بر تكامل بعدی كودك دارد، ادامه داد: مهمترین زمان برای توجه خانواده ها برای رشد و تكامل مناسب كودكان، سنین زیر 6 سال است زیرا بیشترین رشد مغز از زمان تولد تا این سن اتفاق می افتد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی قزوین، با اشاره به اینكه شیرخواران و كودكانی كه دارای مشكلات فیزیكی ( جسمانی ) یا ‏محیطی هستند، برای آنكه تكامل مطلوب و مناسبی داشته باشند نیازمند توجه ویژه ای هستنند، اظهار داشت: این كودكان ‏نسبت به سایر اطفال بیشتر به اختلالات تكامل یا تأخیر در تكامل دچار می شوند.

پیرزاده خاطرنشان كرد: اختلالات تكامل یا تأخیر در تكامل در كودكان مذكور، زمینه ساز بروز انواع مختلفی از معلولیت های حركتی، ذهنی، گفتاری، شنوایی و بینایی در آنان می شود.

فوق تخصص داخلی مغز و اعصاب اطفال افزود: برای پیشگیری از ‏این امر لازم است با تشخیص زودرس مشكلات آنان و انجام مداخلات به موقع، از بروز تأخیر یا اختلال تكامل جلوگیری كرد.

7388/616