۱۷ تیر ۱۳۹۲، ۱۳:۵۰
کد خبر: 80729093
T T
۰ نفر
گنجينه علمي ايرانيان؛ ثبت بيش از130 هزار پايان نامه در چهار سال اخير

تهران- سرپرست مركز اطلاعات و مدارك علمي ايران گفت: از زمان آغاز به كار اين مركز تا كنون 230 هزار پايان نامه تحصيلات تكميلي به ثبت رسيده است كه بيش از 130 هزار پايان نامه مربوط به چهار سال 88 تاكنون بوده است.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، 'سید ابراهیم عمرانی' روز دوشنبه در مراسم رونمایی از پایگاه ثبت تمام متن پایان نامه های تحصیلات تكمیلی در پژوهشگاه علوم وفناوری اطلاعات ایران اظهار داشت: رشته های علوم نسانی، علوم پایه، فنی و مهندسی، كشاورزی، هنر و علوم پزشكی به ترتیب دارای بیشترین تعداد پایان نامه ثبت شده در این پایگاه هستند.

وی خاطرنشان كرد: بیش از 90 دانشگاه دراین پایگاه عضویت دارند كه از این بین دانشگاه تربیت مدرس با 2 هزار و 383 پایان نامه بیشترین تعداد پایان نامه ها را به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینكه مركز اطلاعات مدارك علمی ایران از 55 سال گذشته اقدام به جمع آوری این اطلاعات كرده است گفت: نخستین مدرك علمی در این مركز در سال 48 به ثبت رسیده است كه در مراحل بعدی طرح های تحقیقاتی، گزارش های دولتی و دیگر موارد به آن اضافه شده است.

رییس مركز اطلاعات و مدارك علمی ایران آغاز ثبت اطلاعات به صورت الكترونیكی در این مركز را در دهه 70 عنوان كرد و خاطرنشان كرد: از سال 88 آغاز نظام ثبتی جمع آوری پایان نامه ها و اطلاعات علمی در این مركز آغاز شده است.

به گفته وی، اطلاعات اولیه 116 هزار و 501 پایان نامه در این پایگاه ثبت شده است.

عمرانی اظهار داشت: از این پس فارغ‌التحصیلی دانشجویان دوره های تحصیلات تكمیلی تمامی مراكز طرف قرارداد با مركز اطلاعات و مدارك علمی ایرانیان به ثبت پایان‌نامه‌ آنها در وب‌سایت پایان‌نامه‌ها منوط خواهد بود.

به گفته وی، این پایگاه اكنون برای ثبت پایان‌نامه‌ها، پروپوزال‌ها و پیشنهادها آماده است و افراد با مراجعه به سایت و دریافت یك كد رهگیری می‌توانند پایان‌نامه خود را آپلود كنند تا پس از تأیید از سوی نماینده دانشگاه، فارغ‌التحصیلی آنها از سوی مركز تحصیلی اعلام شود.

عمرانی خاطرنشان كرد: شیوه‌ نامه اجرای كار در این پایگاه به تمامی دانشگاه‌ها و مؤسسات طرف قرارداد ارسال شده است و از آنجا كه ضرورت دارد یك مركز نسخه چاپی تمامی پایان ‌نامه‌های كشور را نگهداری كند، یك نسخه چاپی نیز از دانشجویان تحصیلات تكمیلی دریافت خواهد شد.

علمی(3)**9190**1599
۰ نفر