۱۷ تیر ۱۳۹۲، ۸:۲۵
کد خبر: 80728269
T T
۰ نفر
بازرسي هاي كار حدود 20 درصد افزايش يافت

تهران- وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي گفت: تعداد بازرسي هاي كار در سال 1383 يك سال قبل از شروع فعاليت دولت نهم 168 هزار و 257 مورد بود كه در سال 1391 به 275 هزار و 539 مورد رسيد كه رشد معادل 19.75 درصد داشت.

'اسدالله عباسی' روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، افزود: بازرسی ادواری از كارگاه ها نظیر مقررات ایمنی، حفاظت و نظارت در كار در حوزه مسوولیت معاونت روابط كار این وزارتخانه قرار دارد.

وی همچنین درزمینه گسترش كمی و كیفی تشكل های كارگری و كارفرمایی گفت: تعداد تشكل های كارگری و كارفرمایی از سه هزار و 997 تشكل به 6 هزار و 448 تشكل كارگری و كارفرمایی رسیده است.

عباسی در ادامه عنوان كرد كه در گسترش شوراهای سازش كارگری و كارفرمایی نیز برای نخستین بار هفت هزار و 481 مورد شورا تشكیل شده است.

وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی اظهار داشت:در زمینه اختلافات كارگری و كارفرمایی نیز بیش از 30 درصد تعداد كارگران بیمه شده كاهش یافت و از این طریق مراجعه به مراجع حل اختلاف كمتر شده است.

عباسی در خصوص حوادث ناشی از كار گفت: حوادث ناشی از كار در مدت هشت سال فعالیت دولت های نهم و دهم 33 درصد كاهش یافته است. به عبارت دیگر 77 فقره را به ازای هر 100 هزار كارگر را به عنوان شاخص در نظر گرفته ایم كه حاكی از روند نزولی است.

وی با بیان این كه مدت زمان رسیدگی به شكایت ها در مراجع حل اختلاف از 96 روز به كمتر از 90 روز كاهش یافته است، افزود: در شوراهای سازش نیز مدت زمان رسیدگی از 20 روز به كمتر از 12 روز رسیده كه این امر نشان دهنده این است كه برای صیانت از كار و توجه به كار و كارگر و كارفرمایان و شركای اجتماعی در دولت های نهم و دهم رویكرد بسیار خوبی اتخاذ شده است.

وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی تصریح كرد: در شورای عالی كار نیز توانسته ایم برای سال 1392 دستمزد كارگران را با تفاهم و تعاملی كه وجود داشت مشخص كنیم. در بحث افزایش حق مسكن و خواربار نیز نشست هایی را با شركای اجتماعی داریم كه موارد یاد شده نشان دهنده نگاه مثبت و سازنده وزارت تعاون ، كار و رفاه اجتماعی و بویژه دولت به كارگران و كارفرمایان است .

وی در خصوص اصلاح قانون كار گفت: این اصلاحیه در مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است كه امیدواریم هرچه زودتر به نتیجه برسد.

عباسی با بیان این كه مسوولان حوزه كار به صدور پروانه كار برای اتباع خارجی توجه ویژه ای دارند، خاطرنشان كرد كه به آموزش ضمن خدمت كارشناسان ، كارفرمایان و تشكل ها توجه ویژه ای از سوی موسسه كار و تامین اجتماعی وابسته به وزارت تعاون ، كار و رفاه شده است.

به گفته وی فضای ورزشی كارگران هم در سالهای گذشته از حدود 50 مركز كه وجود داشته به بیش از 250 مركز ورزشی كارگری ارتقا یافته است. همچنین برای نخستین بار فدراسیون ورزش كارگری را تشكیل دادیم كه از این طریق كارگران كشورمان می توانند در مسابقات جهانی كارگری شركت كنند .

اقتصام(4) ** 9123 **1561