۲۳ اردیبهشت ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 8072701
T T
۰ نفر
استاد سوری : فردوسی فردی متدین ، اسلام گرا و عاشق وطن بود ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 87/02/23 دمشق - یک استاد زبان و ادبیات فارسی سوریه گفت : فردوسی شاعر بزرگ و حماسه سرای ایرانی فردی متدین ، اسلام گرا وعاشق وطنش بود.
به گزارش خبرنگار ایرنا، دکتر مصطفی بکور در نشست خردگرایی در آثار حکیم ابوالقاسم فردوسی که یکشنبه شب در رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی در دمشق برگزار شد، افزود: فردوسی در کتاب ارزشمند شاهنامه عشق خود به دین ، اسلام ، وطن و کرنش نکردن در برابر طاغوت و ظلم و استبداد را نشان داد.
وی با انتقاد شدید از افرادی که فردوسی را فردی نژادپرست و ضد سایر تمدنها معرفی می کنند، آنان را افرادی مغرض و دارای نفس مریض خواند.
به گفته بکور، شاهنامه که برگزیده ای از داستانهای افسانه ای و واقعی قبل از اسلام است ، انواع مضامین سیاسی ، اجتماعی ، عدالت ، دین ، فرهنگ ، تمدن و موارد مشابه را در خود نهفته دارد و کتابی همه جانبه گرا است .
وی تاکید کرد که فردوسی در قالب شعر و به شکلی بسیار زیرکانه ظلم و ستم شاهان زمان خود و استبداد حاکم و جنگ قدرت را مورد انتقاد قرار داد به گونه ای که می توان گفت شاهنامه یک کتاب فلسفی در زمینه مبارزه با ظلم است .
دکتر سید محمد حسینی شبانان استاد زبان و ادبیات فارسی از ایران نیز شاهنامه را حاوی والاترین ارزشهای فرهنگی ، دینی و تمدن ایران خواند.
وی گفت : اندیشه فردوسی مبتنی بر جهان شمولی و پردازش به همه جوانب زندگی و دارای مضامین والایی از جمله تسلیم نشدن در برابر ظلم و ستم است .
شبانان ، شاهنامه فردوسی را هویت ملی همه ایرانیان خواند که در آن اصول و ارزشهای اخلاقی ، دینی و اجتماعی ایران مد نظر قرار داده شده و همسو با اصول و احکام مذهب تشیع نیز هست .
وی تاکید کرد که فردوسی در اندیشه خود تاکید فراوانی بر اصولی چون تسامح ، همزیستی ، صلح ، دوستی ، علم و وجدان داشت و انسان را به بازگشت به پروردگار، راستی و خویشتن فراخواند.
در این نشست که جمعی از استادان و دانشجویان زبان و ادبیات فارسی دانشگاههای سوریه شرکت داشتند، یکی از دانشجویان سوری رشته زبان و ادبیات فارسی، ابیاتی از شاهنامه را به زبان فارسی قرائت کرد.
خاورم 5 1651**1577**2312** شماره 039 ساعت 09:48 تمام
۰ نفر