۱۱ تیر ۱۳۹۲، ۱۵:۳۱
کد خبر: 80721486
T T
۰ نفر
سرشماري دقيق حيات وحش بايد به روش علمي انجام شود

تهران - معاون محيط زيست طبيعي و تنوع زيستي سازمان حفاظت محيط زيست گفت: سرشماري دقيق جمعيت حيات وحش بايد با استفاده از روش هاي دقيق علمي و پژوهشي انجام شود.

به گزارش خبرنگارعلمی ایرنا، ' احمد علی كیخا ' روز سه شنبه در نشست هم اندیشی مسوولان سازمان محیط زیست و بخش خصوصی با رویكرد' شكار پایدار در سازمان حفاظت محیط زیست' افزود: موضوع مدیریت شكار همواره در كشور مطرح و شكار كردن و صدور مجوز برای این كار همیشه جزو مسایل سازمان محیط زیست بوده است. این نشست نیز با هدف ارایه نظرات مخالفان و موافقان این موضوع از سوی سازمان محیط زیست برگزار شده است.

وی ابرازامیدواری كرد كه دراین نشست محققان و كارشناسان بتوانند نتایج مطلوب برای برنامه ریزی مناسب در زمینه صید و شكار و حفظ حیات وحش را به دست آورند.

' بهرام معظمی ' استاد دانشگاه و از شكارچیان قدیمی كشور در این نشست گفت: شكار پایدار نیازمند یك برنامه ریزی صحیح است كه داشتن آمار درست در این زمینه از اهمیت زیادی برخوردار است . هم اكنون 15 منظقه حفاظت شده در كشور وجود دارد كه باید از گونه های جانوری و حتی گیاهی موجود در آنها به خوبی محافظت كنیم و به عنوان ذخیره ملی و یا همان مناطق طلایی كشور حفظ شوند.

وی پیشنهاد كرد كه یك صندوق تعاونی برای حفاظت از این مناطق راه اندازی شود و در آمد حاصل از آن برای حفاظت از همان منطقه استفاده شود.

' سعید نمكی ' استاد دانشگاه شهید بهشتی نیز در این نشست گفت: احیا و حفاظت از محیط زیست و حیات وحش نیازمند مطالعات علمی و میدانی است و باید بر مبنای تحقیقات صحیح، برنامه ریزی های اصولی برای شكار و صید تعریف شود.

به گفته وی سازمان محیط زیست باید در این زمینه بیشتر تلاش كند و تحقیقات كارشناسانه در این زمینه انجام شود و می توان در این راه از توان بخش خصوصی و سازمان های مردم نهاد نیز بهره برد.

همچنین در ادامه ' هاشم اسد زاده ' رییس تورهای شكار و طبیعت ایران گفت: در حال حاضر وضعیت شكارگاه های كشورمناسب نیست در حالی كه در تمام دنیا شكارگاه ها و مناطق طبیعی به عنوان یك بخش ازصنعت توریسم مطرح هستند و برای كشورها ارز آوری دارند.

همچنین ' محمد علی اینانلو ' یكی از دوستداران محیط زیست و شكارچیان بازنشسته در این نشست گفت: تاكنون 113 محیط بان در عرصه حفاظت از محیط زیست كشته شده اند و علت مرگ اغلب آنها نیز جلوگیری از شكارغیرمجاز بوده است این در حالی است كه شكارچیان متخلف زنده هستند و هنوز به شكار غیرمجاز ادامه می دهند .

وی تاكید كرد: قوانین شكار باید با حضور افراد خبره تدوین شود و برای جلوگیری از كشته شدن محیط بانان و همچنین آشنایی شكارچیان با قوانین ، كانون های شكار ایجاد شود.

درپایان این نشست معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با جمع بندی نظرات ارایه شده ، گفت: سازمان محیط زیست این نشست ها را برای رسیدن به یك چارچوب علمی و اجرایی در زمینه شكار به طور مداوم برگزار می كند.

علمی ( 3 ) **9014**1581
۰ نفر