۷ تیر ۱۳۹۲، ۵:۲۵
کد خبر: 80715442
T T
۰ نفر
استفاده كره جنوبي از ظرفيت پكن براي كاهش تنش در شبه جزيره كره

پكن - ' پارك گيون هيه' رييس جمهور كره جنوبي با همتاي چيني خود در پكن ديدار و گفت وگو كرد تا براي كاهش تنش در شبه جزيره كره از ظرفيت پكن استفاده كند.

به گزارش ایرنا، خانم پارك كه برای دیدار رسمی چهار روزه و در راس یك هیات 70 نفره به چین سفر كرده پنجشنبه شب در تالار خلق پكن با ' شی جین پینگ ' دیدار كرد.

منابع رسمی چین به نقل از 'شی' گزارش دادند پكن به توسعه روابط با كره جنوبی بسیار اهمیت می دهد.

رییس جمهور چین سفر همتای كره ای خود را برای پیشرفت و تحكیم روابط پكن - سئول مفید دانسته است .

رییس جمهور كره جنوبی نیز كه در دومین سفر خارجی خود به پكن آمده گفت: تاریخ و فرهنگ كره جنوبی و چین شباهت بسیار دارند و مناسبات دو كشور پس از برقراری روابط سیاسی پیشرفت سریع داشته است.

وی ابراز امیدواری كرد كه با استفاده از این دیدار روابط كره جنوبی و چین گسترش یافته و همچنین برای حفظ صلح و ثبات آسیای شمال شرقی نتایج مثبت داشته باشد.

چین از بازی سئول در زمین آمریكا كه باعث افزایش تنش ها به خصوص در یك سال اخیر در شبه جزیره كره شده ناراحت است.

ارتش كره جنوبی در ماه های اخیر چند رزمایش مشترك با آمریكا برگزار كرده كه از یك سو باعث واكنش های شدید پیونگ یانگ شده و از سوی دیگر زمینه را برای واشنگتن جهت انتقال سلاح های پیشرفته به منطقه فراهم كرده است.

آمریكا راهبرد بازگشت نظامی به آسیا و اقیانوسیه را با هدف مهار چین دنبال می كند.

روزنامه ' مردم ' ارگان حزب حاكم چین حدود دو ماه قبل و زمانی كه رییس جمهور كره جنوبی در نخستین سفر خارجی خود راهی واشنگتن شد، نوشت: بهتر بود خانم پارك برای حل مسایل شبه جزیره كره ابتدا به چین سفر می كرد.

دولت چین با دخالت كشورهای بیگانه در امور شبه جزیره كره مخالف است و می گوید حفظ ثبات منطقه از هرچیزی برایش اهمیت بیشتری دارد.

با این حال دولت كره جنوبی دیدار پارك گیون هیه از چین راسفری برای ' تقویت اعتماد ' و در راستای گسترش تبادلات صمیمانه بین دو كشور دانسته است.

برخی تحلیلگران گفته اند كه اگر سفر رییس جمهور كره جنوبی به پكن موفقیت آمیز باشد باید شاهد اجرایی شدن پیشنهاد اخیر كره شمالی برای شروع گفت وگوهای دو جانبه با سئول برای خنثی كردن تنش در منطقه بود.

كره شمالی حدود سه هفته قبل اعلام آمادگی كرد برای حل مسایل در شبه جزیره كره با آمریكا و كره جنوبی مذاكره كند.

آساق ** 275 **