۱۵ اردیبهشت ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 8070783
T T
۰ نفر
مقام روس: در 25 سال اخیر 35 میلیون نفر در جهان به ایدز مبتلا شدند ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 87/02/15 ارتباطات lمسکو- در دومین کنفرانس بین المللی مبارزه با ایدز در کشورهای اروپای شرقی و آسیایی که با شرکت دانشمندان، مقام های سیاسی و شخصیت های اجتماعی کشورهای مختلف در مسکو آغاز بکار کرد، عنوان شد که در ربع قرن اخیر 35 میلیون نفر در سراسر جهان به ایدز مبتلا شده اند..
در این کنفرانس نمایندگان بیش از 50 کشور جهان از جمله کشورهای جامعه همسود به مدت سه روز راه های موثر مبارزه با بیماری ایدز، پیشگیری از آن و مسایل دیگر مربوط به این بیماری رامورد بحث قرار می دهند.
معاون وزیر بهداشت و رییس سازمان پیشگیری از بیماریهای عفونی روسیه در آغاز کنفرانس بر لزوم رعایت حقوق مبتلایان به ایدز و ناقلان ویروس این بیماری تاکید کرد.
گنادی اونیشنکو گفت: قوانین کشورها و روحیه اکثریت ملت های ساکن این منطقه (اروپای شرقی و آسیا) به برخورد بردبارانه با مبتلایان به بیماری ایدز کمک نمی کند.
وی نهادهای دولتی و رسانه های خبری را مسوول این وضعیت دانسته و گفت: در نتیجه شاهد وضعیتی هستیم که مبتلایان به ایدز در جامعه، پدیده های منفی اجتماعی را تداعی می کنند و در حق آنها تبعیض صورت می گیرد.
این مقام روس ازجمله این تبعیض ها را خودداری از استخدام مبتلایان به ایدز و نیز ثبت نام نکردن کودکان مبتلا به این بیماری در کودکستان ها ذکر کرد.
اونیشنکو گفت: در ربع قرن اخیر در جهان بیش از 35 میلیون نفر به بیماری ایدز مبتلا شدند.
به گفته وی نخستین بیمار مبتلا به ایدز در روسیه در سال 1987 ثبت گردید معاون وزیر بهداشت روسیه با اشاره به ثبت بیش از 417 هزار بیمار مبتلا به ایدز در روسیه گفت: 138 هزار نفر از این رقم را کودکان تشکیل می دهند رییس سازمان یونیدز(نهاد مبارزه با ایدز سازمان ملل ) نیز با اشاره به تبعیض حقوق بیماران ایدز گفت : در صورت ادامه این تبعیض نمی توانیم بطور موثر برنامه های مبارزه با ایدز را اجرا کنیم.
پیتر پیوت با اشاره به روند رو به بهبودی در این زمینه در سالهای اخیر گفت: با این حال شماری از کشورها اجازه سفر به بیماران ایدز را نمی دهند.
وی معتقد است برای کاهش تبعیض ها علیه بیماران ایدز، باید در مراکز کاری، اماکن مذهبی و نیز از طریق رادیو و تلویزیون، مسایل مربوط به ایدز توجیه شود.
میشل کازاچکین رییس بنیاد جهانی مبارزه با ایدز ، سل و مالاریا نیز با تاکید بر ضرورت بیان حقایق مربوط به ایدز به مردم گفت: خودداری از گفتگو در مورد ایدز، باعث شیوع این بیماری می شود.
کنفرانس مبارزه با ایدز در کشورهای اروپای شرقی و آسیایی را سازمان فدرال نظارت بر حقوق مصرف کنندگان و رفاه مردم روسیه، سازمان مبارزه با ایدز سازمان ملل، جامعه بین المللی مبارزه با ایدز و بنیاد جهانی مبارزه با ایدز، سل و مالاریا برگزار می کند.
هدف کنفرانس، انسجام موثر سازمانهای پزشکی و اجتماعی دست اندرکار پیشگیری از ایدز و کمک به افراد مبتلا به ایدز و ایجاد زمینه برای بحث در مورد شیوه های جدید مبارزه با ایدز اعلام شده است و موضوع اصلی آن افزایش دسترسی به امکانات برای مبارزه با ایدز و پیشگیری از آن و حمایت از همه مبتلایان می باشد.
اروپام 2242**355** شماره 101 ساعت 16:27 تمام
۰ نفر