۳۰ خرداد ۱۳۹۲، ۱۴:۳۸
کد خبر: 80706972
T T
۰ نفر
انتقاد شخصيت هاي سياسي از دولت فرانسه در حمايت از شورشيان مسلح سوري

پاريس - گردهمايي پاريس در زمينه ' اوضاع جاري سوريه ' به انتقاد از سياست هاي غلط كشورهاي غربي بويژه فرانسه درحمايت از شورشيان مسلح و تروريست ها تبديل شد.

به گزارش ایرنا، این گردهمایی كه روز پنجشنبه با شركت برخی نمایندگان مجلس ملی فرانسه ، كارشناسان ، تحلیلگران ، خبرنگاران رسانه های فرانسوی از جمله ' ژورژمالبرو' ، گزارشگر ویژه نشریه ' لوفیگارو ' و دیگر علاقمندان به موضوع سوریه در یكی از سالن های اجتماعات پارلمان فرانسه به ابتكار 'حزب مردم ' سوریه برگزار شد ، زمینه ای را فراهم كرد تا سخنرانان به انتقاد صریح از موضع حمایتی فرانسه از اپوزیسیون و تروریست های مسلح در سوریه بپردازند.

دراین نشست تعدادی از حاضران از جمله خبرنگاران فرانسوی اعزامی به محل به ارایه گزارشی از مشاهدات عینی خود از شهرهای مختلف سوریه پرداخته و اوضاع جاری در شهرهای تحت كنترل نیروهای دولتی را آرام و جریان زندگی شهروندان را عادی گزارش كردند.

مالبرونو كه گزارشی از مشاهدات خود از برخی شهرهای سوریه ارایه كرد، افزود: نظر به آزادی سازی القصیر توسط نیروهای دولتی، كاهش درگیریها در دمشق و مناطق آن طی روزهای اخیر زندگی روزمره شهروندان به مراتب آسان تر شده است.

وی گفت: نیروهای دولتی به حملات خود در مناطق كشور برای قطع كردن راه ارتباطی و پشتیبانی اپوزیسیون ادامه می دهد كه در این زمینه نیز به برخی از موفقیت ها دست یافته است .

وی ادامه داد: نظر به پیشرفت های حاصله در حملات اخیر توسط نیروهای سوری یك ' منطقه امنی' برای حاكمیت كشور در مقایسه با ماه فوریه امسال ایجاد شده است.

مالبرونو با بیان اینكه اگر چه تبیین تمامی واقعیت های جاری در سوریه به دلیل پیچیدگی آن بسیار سخت است ولی اكثریت مردم سوریه حامی بشار اسد بوده و در شهرهای تحت كنترل دولت نیز زندگی روزمره و عادی ساكنان در جریان است.

وی در گزارش خود به وضعیت جاری در شهرهای حمص و انطاكیه پرداخت و افزود: 80 درصد از ساكنان این شهر را شیعیان سوریه تشكیل می دهند كه برای دفاع از شهر سلاح به دست گرفته اند و نیروهای دولتی نیز كنترل ورودیهای آنرا برعهده داشته و آرامش در محل برقرار است.

وی با اشاره به مناطق مسیحی نشین سوریه در منطقه حمص و مناطق همجوار اشاره كرد و افزود: در اكثر این روستاهای مسیحی نشین كه حدود 50 روستا می شود نیز امنیت لازم از سوی نیروهای دولتی سوریه برقرار است و در مواردی نیز مسیحیان به حمایت از حاكمیت پرداخته و به صفوف نیروهای دولتی در مقابل اپوزیسیون پیوسته اند.

سفیر اسبق فرانسه در سودان نیز با بیان اینكه سوریه از دو و نیم سال پیش شاهد جنگ و درگیری شدیدی است گفت : متاسفانه در شرایط حاضر دست اندركاران فرانسوی واقعیت های جاری در سوریه را آنچنان كه باید نزد افكارعمومی فرانسه بر نمی تابند.

میشل رامبو افزود: هم اكنون بسیاری از انسان های نیك اندیش و دارای حسن نیت از موضع بی نتیجه و نادرست فرانسه در قبال سوریه نگران هستند.

وی افزود: فرانسه با حمایت از اپوزیسیون مسلحانه و گروههای افراطی در سوریه به جای توسل جستن به دیپلماسی، راه اشتباهی را طی می كند.

رامبو ادامه داد: هم اكنون در فرانسه تمامی بحث و مناظره واقعی در زمینه سوریه عملا ممنوع بوده و به رسانه ها و مطبوعات ، قشر سیاستمداران ، روشنفكران اجازه اظهار نظر مخالف و یا در خارج از چارچوب 'دكترین رسمی' كشور داده نمی شود.

سفیر اسبق فرانسه گفت : این رد تكثرگرایی هرگز در تاریخ جمهوری فرانسه سابقه نداشته است و ما واقعا نمی دانیم انگیزه این كار چیست.

رامبو در بخش دیگری از سخنان خود همچنین از ' سكوت ' موجود در فرانسه در زمینه سوریه انتقاد كرد و افزود: این سكوت به هیچ وجه با اصول دمكراسی متناسب نیست و لازم است كه شكسته شود.

وی گفت : از مقامات فرانسه می خواهیم به تمامی صداهای واقع بینانه در زمینه سوریه گوش فرا دهند.

رامبو گفت : مناسب است كه فرانسه در اسرع وقت در زمینه سوریه به موضع سابق خود برگردد و اولویت را به مذاكرات متناسب با مقررات و قوانین بین الملل بدهد.

وی تاكید كرد: فرانسه متناسب با قوانین بین المللی و منشور سازمان ملل مجبور به رعایت حق حاكمیت و تمامیت یك كشور است.

عضو ارشد 'حزب مردم 'سوریه ضمن انتقاد از سیاست حمایتی پاریس از اپوزیسیون و گروههای مسلح فعال در خاك سوریه افزود: ضروری است كه فرانسه در سیاست خود بازبینی كند و اصل حاكمیت سوریه را متناسب با قوانین بین المللی مورد احترام قرار دهد.

عدنان عزام با بیان اینكه افكار عمومی مردم سوریه در شرایط حاضر علیه فرانسه است افزود: تا دیر نشده باید مقامات فرانسوی در سیاست های خود در زمینه سوریه تجدید نظر كرده و جایگاه از دست رفته خود نزد مردم این كشور را ترمیم كنند.

یك فعال مدنی سوری مقیم فرانسه نیز ضمن انتقاد از موضع فرانسه در قبال سوریه گفت : فرانسه در سازمان دهی و تسلیح اپوزیسیون و گروههای افراطی در سوریه كه به كشتار مردم دست زده و از خوردن قلب انسان خودداری نمی كنند به ایفای نقش می پردازد.

ایثار میدانی افزود: فرانسه همچنین به نادیده گرفته شدن كنوانسیون ژنو در زمینه سوریه و بویژه در زمینه حملات صورت گرفته از سوی گروههای افراطی علیه شهروندان، بیمارستان ها ، مدارس ، دانشگاهها و موسسات و نهادهای دولتی حمایت می كند.

وی افزود: فرانسه همچنین از تروریست های جبهه النصره شاخه مسلح ارتش آزاد سوریه و نیروهای به اصطلاح جهادی فرانسوی نیز حمایت می كند.

یك فعال مدنی سوری مقیم فرانسه، دیگر سخنران این گردهمایی نیز از موضع فرانسه در زمینه سوریه انتقاد كرد وافزود: بویژه رسانه های فرانسوی موضع جانبدارانه ای را در خصوص سوریه اتخاذ كرده و واقعیت های موجود در این كشور را، متناسب با اهداف تعیین شده خود بر نمی تابند.

' روعیدا اوبن 'با بیان اینكه هرگز اپوزیسیون رسمی شناخته شده ای درسوریه وجود نداشته است افزود: با اینحال روزنامه نگاران فرانسوی بدون قایل شدن تمایزی در گزارش های خود به نام مردم سوریه حرف زده و چنان وانمود می كنند كه انگار تمامی مردم سوریه با تعدادی معدودی از نماینده نماها كه توسط غربی ها تعیین شده اند، موافق هستند.

وی همچینن ضمن انتقاد از سیاست های رسانه ای فرانسوی نیز افزود: متاسفانه چنانچه كسی غیر از سیاست و چارچوب آنان حرفی بزند بلافاصله بر آن بر چسب طرفدار و حامی دولت سوریه را می زنند و چنان عنوان می كند كه مردم سوریه انگاری به دو دسته متشكل از حامیان اپوزیسیون خود خوانده و یا دولت سوریه تقسیم شده اند.

اروپام**1495 ** 1064
۰ نفر