۱۸ خرداد ۱۳۹۲، ۱۳:۲۶
کد خبر: 80687727
T T
۰ نفر

گزيده اخبار علمي در رسانه ها (1)

۱۸ خرداد ۱۳۹۲، ۱۳:۲۶
کد خبر: 80687727
گزيده اخبار علمي در رسانه ها (1)

تهران- وادار نكردن كودكان به خالي كردن بشقاب غذا، توصيه هايي به زنان باردار براي خودداري تماس با بسياري مواد شيميايي و كاهش التهاب مفاصل روماتيسمي با گاز بدبوي بمب ها از اخبار علمي هستند كه در رسانه هاي خارجي به چشم مي خوردند.

به گزارش روز شنبه ایرنا،پژوهشگران می گویند: كودكان وقتی سیر می‌شوند باید اجازه داشته باشند غذای خود را نیم‌خورده رها كنند چرا كه اجبار به ادامه‌ی خوردن علاوه بر انباشت كالری غیر ضرور در بدن، تأثیر روانی خاصی دارد كه در نهایت خطر چاقی را افزایش می‌دهد.

والدینی كه كودكان را وادار می‌كنند غذا را كامل بخورند، لطفی در حق فرزندان خود نمی‌كنند. همچنین حذف‌كردن برخی از خوردنی‌ها هم مشكل‌ساز است. این عوامل با ارسال پیام‌های نادرست به كودك، خطر چاقی را افزایش می‌دهند.

به گفته یكی از اعضای انجمن پزشكان كودك در آلمان، «این رفتار سبب می‌شود كودكان حساسیت لازم به حس گرسنگی یا سیری خود را از دست بدهند و به ‌جای گوش كردن به پیام‌های جسمانی خود، تحت تأثیر عوامل خارجی همچون غذای فراوان قرار گیرند».

به اعتقاد كارشناسان، بهتر است كودكان به تغذیه صحیح عادت داده شوند مانند افزودن میوه و سبزیجات فراوان به رژیم غذایی‌شان و امكان دسترسی‌شان به تنقلات با رعایت اعتدال فراهم شود.

نقش پدر و مادر به‌عنوان الگوی درست نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. كودكانی كه در معرض تصمیم‌گیری قرار می‌گیرند، بهتر است پیش‌تر آموخته باشند كه نباید بشقاب را با انبوهی از خوردنی‌ها انباشت. آنان باید بدانند كه دو بار غذا برداشتن، بهتر از نیم‌خورده رها كردن غذاست.

پژوهشگران آمریكایی همچنین می‌گویند كودكانی كه از دسترسی به خوراكی‌های مشخصی منع می‌شوند، از سنین آغازین زندگی به سمت چاقی می‌روند.

به گمان دانشمندان، چندین برابر شدن ولع كودك به خوراكی‌هایی كه از آن‌ها منع شده، نقش مهمی در این زمینه دارد.

***توصیه هایی به خودداری زنان باردار از تماس با بسیاری از مواد شیمیایی

محققان می گویند: زنان باردار باید برای اطمینان خاطر از سلامت جنین، از تماس با بسیاری از مواد شیمیایی موجود در محصولات خانگی خودداری كنند.

متخصصان بیماری‌های زنان و زایمان كالج سلطنتی انگلیس می گویند: هنوز مشخص نیست كه مواد شیمیایی موجود در لوازم آرایشی و بسته بندی مواد غذایی تا چه حد می توانند بر رشد سالم جنین تاثیر منفی بگذارند.

آنها توصیه می كنند كه زنان باردار باید از مصرف مواد غذایی كنسرو شده در قوطی، غداهای آماده مصرف و ژل‌های بدن خودداری كنند.

محققان در گزارشی تاكید كردند كه تاثیر منفی دقیق بسیاری از مواد شیمیایی بر رشد جنین هنوز مشخص نیست و لذا گزارش باید صرفا به عنوان یك توصیه به زنان باردار تلقی شود و این زنان باید خود تصمیم گیرنده نهایی باشند.

اما آنچه قطعی است این است كه مواد شیمیایی چون «بیسفنول» آ و «فتالات‌ها» كه در انواع ظروف نگهداری مواد غذایی استفاده می شوند می توانند مضر باشند.

به گفته محققان، همچنین استشمام مواد شیمیایی موجود در رنگهایی كه در رنگرزی و نقاشی دیوارهای منازل مورد استفاده قرار می گیرند،مواد آرایشی،ژل های بدن شو، مواد شوینده و خوشبوكننده های هوا و استفاده از ماهی‌تابه های نچسب می توانند مضر باشند.

***كاهش التهاب مفاصل روماتیسمی با گاز بدبوی بمب‌ها

دانشمندان می گویند: گازی كه بوی بمب‌های بدبو را تامین می‌كند می‌تواند درمانی برای مفاصل متورم و دردناك نیز باشد.

دانشمندان دانشگاه پزشكی «اكستر» دریافته‌اند كه سولفید هیدروژن كه بیشتر برای بوی بد شبیه تخم مرغ گندیده آن شناخته شده است، می‌تواند بطور چشمگیری تورم مفاصل آسیب‌دیده در اثر روماتیسم مفصلی را كاهش دهد.

آنها داروی جدیدی را مورد آزمایش قرار دادند كه به مفاصل روماتیسمی تزریق شده و در آنجا به تدریج این گاز را از خود منتشر می‌كند.

این دارو نشان داده كه می‌تواند از انتشار مواد شیمیایی التهابی كه منجر به التهاب بافت درون لگن، زانوها، مچ دست و بازوها شده، جلوگیری كند.

این پژوهش این احتمال را نشان داده كه بتوان از این گاز برای كمك به بیماران مبتلا به آرتروز و حتی افرادی كه مفاصل آنها برای چندین سال تحت تاثیر التهابات قرار داشته، استفاده كرد.

این یافته‌های جدید در میان مجموعه‌ای از اكتشافات قرار دارند كه گاز سولفید هیدروژن را یك درمان جدید قوی برای بیماری زیادی مانند بیماری قلبی، آسم و دیابت معرفی كرده‌اند.

تصور بر این است كه این گاز می‌تواند فشار خون را با كمك به شل شدن سلول های درون مخاط رگ های خونی كاهش دهد. این كار باعث انبساط رگ ها و عبور آزادانه‌تر خون از میان آنها می‌شود.

این پژوهش در مجله Cellular and Molecular Medicine منتشر شده است.

علمی(2)**2038**1599
۰ نفر