۱۳ خرداد ۱۳۹۲، ۱۶:۱۶
کد خبر: 80683793
T T
۰ نفر

تركيه و سياست هاي اردوغان در منطقه

۱۳ خرداد ۱۳۹۲، ۱۶:۱۶
کد خبر: 80683793
تركيه و سياست هاي اردوغان در منطقه

گروه پژوهش هاي خبري – ريشه تظاهرات تركيه در دخالت هاي سياست مداران اين كشور در امور كشورهاي همسايه و سياست هاي منطقه اي مقامات تركيه خلاصه مي شود.

شهرهای تركیه در روزهای اخیر صحنه تظاهرات ضد دولتی است و دامنه آن نیز روبه گسترش است. تصمیم دولتمردان تركیه برای قطع درختان در گردشگاهی در میدان 'تقسیم ' شهر استانبول بهانه تظاهرات مردم در خیابان های تركیه علیه سیاست های مداخله جویانه اردوغان در امور كشورهای همسایه و حمایت از تروریست ها شد. مقامات تركیه این گونه وانمود می كنند كه ریشه این تظاهرات در قطع درختان خلاصه می شود، اما برخی صاحبنظران دخالت های سیاست مداران تركیه در مسایل كشورهای همسایه، حمایت از تروریست ها، حوادث تروریستی اخیر شهر ریحانلی را از عوامل اصلی تظاهرات ضد دولتی در تركیه می دانند.



** تظاهرات ضد دولتی مردم تركیه

-------------------------------------

به گزارش شبكه خبری 'الجزیره'، دامنه تظاهرات روز جمعه استانبول تركیه این روزها به دیگر شهرهای تركیه نیز گسترش یافته است. این در حالی است كه بر اساس اعلام برخی از شهروندان تركیه از طریق پایگاه های ارتباطات اجتماعی، آنان قصد دارند در روزهای بعد نیز در تركیه به تظاهرات علیه دولت این كشور دست زنند. بنابه گزارش شبكه خبری'رویترز' وقتی شهروندان ترك قصد حمله به دفتر 'اردوغان' نخست وزیر تركیه را داشتند، پلیس این كشور از گاز اشك آور استفاده كرده است. در این تظاهرات كه در بسیاری از شهرهای تركیه جریان داشت، تعداد زیادی مجروح و دستگیر شدند.

این منبع خبری افزود: اگر چه این اعتراضات در ابتدا مسالمت آمیز بود و مردم مخالفت خود را با قطع درختان گردشگاهی در تركیه اعلام كردند، اما با ورود پلیس به صحنه تظاهرات و استفاده از زور علیه تظاهرات كنندگان، تظاهرات مردم تركیه رنگ سیاسی به خود گرفت.

روزنامه 'الوسط' بحرین نوشت: هزاران نفر از مردم تركیه با تظاهرات در میدان 'التقسیم' تركیه خواستار استعفای 'رجب طیب اردوغان' نخست وزیر تركیه شدند. دامنه اعتراضات در تركیه به حدی گسترش یافته كه اردوغان و حزب 'عدالت و توسعه' را در این كشور به چالش كشیده است.



* ریشه تظاهرات تركیه

------------------------

پایگاه خبری 'الشروق آنلاین' الجزایر با اشاره به اقدامات و دخالت های اردوغان در كشورهایی كه شاهد بهار عربی بودند، نوشت: دخالت های تركیه در امور دیگر كشورها به حدی بود كه اردوغان از مخالفان نظام سوریه حمایت امنیتی و لجستیكی به عمل آورد. او در مرزهای تركیه زمینه را برای ورود دهها هزار تروریست از سراسر جهان برای از بین بردن نهادهای دولت بشار اسد فراهم كرد.

این منبع خبری با اشاره به اینكه نخست وزیر تركیه تمام این اقدامات را به بهانه و ادعای دفاع از آزادی انجام می دهد، افزود: اردوغان و 'داود اوغلو' وزیر امور خارجه تركیه اكنون در برابر مخالفت مردمی در تركیه كه هر روز دامنه اش گسترده تر می شود در جایگاه ناگواری قرار گرفته اند. به نظر می رسد امور سیاسی در تركیه هر روز پیچیده تر و بغرنج تر می شود.

امروزه اردوغان با همان اصطلاحات و شعارهایی روبروست كه 'حسنی مبارك' دیكتاتور مصر، 'زین العابدین بن علی' دیكتاتور تونس و 'قذافی' دیكتاتور لیبی با آن مواجه بودند و با همان شیوه های دیكتاتورها و با لجبازی بدون هیچ گونه توجیهی به سركوب تظاهركنندگان می پردازد.

این رسانه الجزایری خاطر نشان كرد: اگرچه دولت تركیه تلاش دارد تا وانمود كند، تظاهرات تركیه ریشه در توسعه گردشگاه میدان 'تقسیم' دارد. اما ریشه اعتراضات مردمی در تركیه در سیاست های منطقه ای اردوغان خلاصه شده است.

به اعتقاد مخالفان اردوغان، وی به تروریست هایی با تابعیت های مختلف اجازه داده تا از مرزهای تركیه وارد خاك سوریه شوند و در امور كشورهای همسایه مداخله كنند و این امر باعث می شود تا اقتصاد تركیه زیان های هنگفتی را متحمل شود.

همچنین معارضان اردوغان وی را متهم می كنند كه او برای تروریست هایی با تابعیت های مختلف زمینه را فراهم كرد تا در شهر الریحانیه دست به اقدامات تروریستی بزنند و جان شهروندان را به خطر اندازند.

بنا به گزارش 'الشروق آنلاین' اردوغان در سقوط نظام سوریه با شكست روبرو شد و با این شكست نتوانست خود را به عنوان ضامن سیاست های غرب در منطقه مطرح كند.

در گزارش پایگاه خبری 'شام پرس' سوریه نیز آمده، ائتلاف دولت قانونی عراق به ریاست 'نوری مالكی' علت تظاهرات اخیر تركیه را سیاست های خصمانه اردوغان با مردم تركیه و همسایگان تركیه می داند.

همچنین 'عبدالسلام المالكی' یكی دیگر از رهبران ائتلاف دولت عراق طی بیانیه ای خشم مردم تركیه را به خاطر سیاست های خصمانه اردوغان علیه مردم و كشورهای همسایه تركیه می داند. به اعتقاد وی اردوغان به جای دخالت در امور عراق، سوریه و دیگر كشورها بهتر است به مطالبات مردم تركیه توجه كند. استفاده از گازهای اشك آور و آب فشارقوی علیه تظاهرات كنندگان به منزله نادیده گرفتن حقوق بشر و زیر پا گذاشتن منشورهای بین المللی است. چرا كه همه قانون های مدرن جهانی بیانگر این است كه شهروندان كلیه كشورها در سراسر جهان حق تظاهرات مسالمت آمیز را دارند.

مالكی افزود: اردوغان باید از انفجارهای شهر الریحانیه عبرت بگیرد. هرگونه حمایت از تروریست علیه كشورهای همسایه محدود به این كشورها نمی شود، بلكه تروریست ها دامنه فعالیت خود را در مناطق مختلف گسترش می دهند. اینكه اردوغان دولت سوریه را انفجارهای تركیه متهم می كنند تلاشی برای فرار كردن از زیر بار مسوولیت و تظاهرات مردمی در تركیه است.

این مقام عراقی خاطر نشان كرد: دولت تركیه آزادی بیان را در كشور تركیه نادیده می گیرد در حالی كه از تظاهرات كنندگان عراق و مخالفان دولت سوریه حمایت به عمل می آورد و مدعی حمایت از حقوق آنها بود.

روزنامه 'الثوره' سوریه به نقل از 'محرز العلی' نوشت: تظاهرات و درگیری هایی كه اخیرا در میدان 'تقسیم' شهر اسلامبول رخ داده به خاطر خشم و نفرتی است كه مردم در طول 11 سال از اقدامات سركوبگرایانه اردوغان دارند. همچنین سیاست حمایتی وی از تروریست ها و اتخاذ سیاست های خصمانه علیه سوریه، عراق، دیگر كشورهای همسایه و پذیرایی از القاعده در تركیه، تشویق این گروه تروریستی برای انجام عملیات تروریستی با هدف ایجاد هرج و مرج در كشورهای همسایه به ویژه سوریه باعث شده است تا مردم علیه سیاست های وی دست به تظاهرات برنند.

اتخاذ چنین سیاستی از سوی نخست وزیر تركیه اثرات ناگواری بر زندگی مردم تركیه برجای گذاشته است و مردم تركیه هم قربانی تروریست هایی شدند كه جز قتل و ویرانی چیزی دیگری نمی دانند.

وی افزود: اردوغان در مسیر تحقق آرمان های مردم تركیه و رابطه با كشورهای همسایه سنگ اندازی كرد . وی با حمایت از تروریست ها خواست تا سیاست عثمانی گری و استعماری را در پیش گیرد . هم اكنون او در طرح خصمانه خود با شكست روبرو شده و خشم مردم تركیه علیه وی برافروخته شده است.



**پژوهش** 9278**1673