۷ خرداد ۱۳۹۲، ۱۱:۵۸
کد خبر: 80675186
T T
۰ نفر
نمايندگي بانك خون بند ناف در كشور هاي عمان و آذربايجان ايجاد مي‌شود

سمنان – مديرعامل شركت فناوري بن‌ياخته‌هاي رويان و بانك خون بند ناف كشور گفت: نمايندگي اين بانك در كشورهاي عمان و آذربايجان امسال راه‌اندازي مي‌شود.

'مرتضی ضرابی' روز سه شنبه در گفت و گویی با خبرنگاران در سمنان افزود: سال گذشته نیز در شهر اربیل اقلیم كردستان كشور عراق نمایندگی بانك خون بند ناف ایجاد شد.

وی با بیان اینكه ایران اسلامی در ذخیره‌سازی خون بند ناف در رتبه اول منطقه قرار دارد، اضافه كرد: ایران دیرتر از چند كشور منطقه این كار را آغاز كرد اما توانستیم در مدت زمان كوتاهی به ذخیره قابل توجه از نمونه‌های خون بند ناف دست یابیم.

وی بر آگاه سازی و معرفی بیشتر ارزش‌های پزشكی و ژنتیكی خون بند ناف برای خانواده‌ها تاكید كرد و گفت: استفاده از سلولهای بنیادین خون بند ناف امروزه در جهان به اثبات رسیده و درمان برخی بیماری‌های كشنده از این طریق امكان‌پذیر است.

ضرابی به ایجاد بانك اطلاعاتی از شاخص های ژنتیكی نمونه خون بند ناف (HLA) در كشور اشاره كرد و افزود: امكان جستجوی نمونه در بانك خون بند ناف برای استفاده بهینه مهمترین هدف از ایجاد این بانك اطلاعاتی است.

وی خاطرنشان كرد: پیش از این‌، خون بند ناف به عنوان زباله بیولوژیك دور ریخته می‌شد اما با گذر زمان و پیشرفت علمی، دانشمندان متوجه توان بالا و نامیرا بودن سلولهای بنیادین خون بند ناف شدند كه در اثر تكثیرهای پیاپی دچار پیری نمی‌شوند.

مدیرعامل شركت فناوری بن‌یاخته‌های رویان و بانك خون بند ناف كشور انجام آزمایش مادر در زمان بارداری، تایید نتیجه آزمایش از سوی واحد پذیرش، جمع‌آوری نمونه، تحویل نمونه با بانك خون، پردازش سلولی و فریز نمونه و صدور كارت فریز را مرحله‌های ذخیره‌سازی در بانك خون بند ناف عنوان كرد.ك/3

611/599/608