۳۱ فروردین ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 8067482
T T
۰ نفر
بدرفتاری آمریکایی ها در زندان های افغانستان افشا شد ..................................................
تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 87/01/31 کابل ـ رسانه های افغانستان روز شنبه از افشای جزییات تازه ای از بدرفتاری نظامیان آمریکایی در زندان های این کشور خبر دادند.
به گزارش رسانه های افغانستان ، طبق اسناد منتشره شده سربازان آمریکایی در سال 2003 میلادی با حمله به زندانیان افغان از شیوه هایی که در زمان آموزش دفاع از خود آموخته بودند، استفاده کردند.
به گزارش ایرنا،زندانیان گردیز مرکز ولایت خوست گفتند که سربازان آنها را مجبور می کردند با لباس خیس دو زانو بر روی زمین بنشینند.
آنان افزودند به شدت از ناحیه صورت و سینه مورد ضرب و شتم سربازان آمریکایی قرار گرفتند.
این اسناد که به اتحادیه آزادی های مدنی آمریکا ارایه گردید در مورد مرگ جمال ناصر، زندانی افغان که در سال 2003 میلادی در زندان گردیز کشته شد، مرتبط است .
در این اسناد به جزییات شیوه زندانی شدن 8 تبعه افغانستان از جمله ناصر که مظنون به قاچاق اسلحه بودند، اشاره دارد و گفته شد که ضرب و شتم باعث مرگ او نشده است.
اما در دیگر اسنادی که در مصاحیه با سربازان بدست آمد، به سیلی زدن به زندانیان اعتراف کردند و گفتند که جمال ناصر در اثر ضرب و شتم و لگد سربازان فوت کرد.
بر پایه اطلاعات موجود در اسناد 300 صفحه ای که در گفت و گو با زندانیان تهیه ، آمده است نظامیان آمریکایی هرچند دستوری از ضرب و شتم افغان ها نداشتند، اما گفتند از تاکتیک هایی که در مرکز آموزش ارتش آموخته بودند، استفاده کردند.
مرگ ناصر از جمله تحقیقاتی است که در وزارت دفاع آمریکا تحت عنوان بدرفتاری با زندانیان در زندان های آمریکا در افغانستان انجام می شود.
جمال ناصر از جمله هشت زندانی افغان است که 18 تا 20 روز در زندان گردیز زندانی بودند، به ادعای ارتش آمریکا ، وی در اثر بیماری درگذشت .
در این گزارش به سرنوشت هفت زندانی دیگر اشاره نشده است .
آساق 1513**1443**332** شماره 142 ساعت 15:00 تمام
۰ نفر