۵ خرداد ۱۳۹۲، ۸:۳۱
کد خبر: 80671611
T T
۰ نفر

سرطان كبد و راه هاي پيشگيري از آن را جدي بگيريم

۵ خرداد ۱۳۹۲، ۸:۳۱
کد خبر: 80671611
سرطان كبد و راه هاي پيشگيري از آن را جدي بگيريم

رشت - سرطان كبد كشنده، داراي مرگ و مير بالا، بيماري بدخيم و درمان آن مشكل است بنابراين دانستن و توجه به راه هاي پيشگيري از اين بيماري اهميت بسزايي دارد.

سرطان اولیه كبد یكی از مهمترین دلایل مرگ و میر در جهان به شمار می رود بنابر بر اهمیت موضوع انجمن جهانی گوارش موضوع هفته سلامت گوارش امسال را 'سرطان كبد و راه های پیشگیری از آن' نامگذاری كرده است.

كبد به عنوان بزرگترین غده داخلی بدن انسان وظایفی از جمله دفع سموم، سوخت و ساز پروتئین و چربی های مورد نیاز بدن، تنظیم قند خون و ساخت هورمون های ضروری بدن را برعهده دارد.

مهمترین دلایل سرطان كبد را می توان هپاتیت های ویروسی از جمله هپاتیت C، B، مصرف الكل و چاقی مفرط نام برد.

پیش بینی شده در آینده تعداد زیادی از موارد سرطان كبد به علت بیماری كبد چرب ایجاد شود، این بیماری یكی از شایع ترین علت بیماری های مزمن كبد است.

افراد زیادی بدون اینكه خود بدانند مبتلا به كبد چرب هستند، تغذیه ناسالم همراه با بی تحركی از مهمترین دلایل بروز دیابت، چاقی و در نهایت كبد چرب است.

در این رابطه رییس مركز تحقیقات بیماری های گوارش و كبد استان گیلان روز یكشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا با بیان این كه سرطان كبد كشنده و مرگ و میر بالایی دارد، گفت: 95 درصد تومورهای كبد، تومورهای بدخیم هستند.

دكتر 'فریبرزمنصور قناعی' با اشاره به اینكه افزایش كبد چرب روند سرطان كبد را ارتقاء می دهد، افزود: بر اساس آمارهای موجود 20 درصد جمعیت كشورهای غربی و 70 تا 80 درصد افراد چاق مبتلا به كبد چرب هستند.

وی اظهار داشت: مطالعات مختلف در كشور ما نشانگر ابتلای 20 تا 35 درصد جمعیت به كبد چرب و در استان گیلان نیز 40 درصد جامعه بزرگسال به كبد چرب مبتلا هستند.

این متخصص بیماری های گوارش و كبد استان گیلان ادامه داد: در بیماری كبد چرب، چربی اضافی بدن داخل كبد انباشته شده كه این امر باعث اختلال در عملكرد و فعالیت كبد و موجب التهاب بافت آن می شود.

وی اظهار داشت: در صورت ادامه یافتن این وضعیت بافت كبد به شكل جبران ناپذیری آسیب می بیند و كبد دیگر قادر به انجام وظایف خود نخواهد شد.

وی خاطر نشان كرد: اگر تغییراتی در نحوه زندگی 'رژیم غذایی و تحرك روزانه' انجام نگیرد، دو تا سه درصد افراد مبتلا به كبد چرب، بیماری به سمت التهاب كبدی و در اصطلاح هپاتیت ناشی از كبد چرب می رود و در تعداد زیادی نیز این بیماری به سیروز كبدی و در نهایت سرطان كبد مبتلا می شود.

این استاد دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی درمانی استان گیلان با تاكید بر ضرورت توجه به راه های پیشگیری از بیماری بدخیم سرطان كبد تصریح كرد: پیشگیری از سرطان كبد یعنی پیشگیری از ابتلا به بیماری های كبدی كه منجر به این سرطان می شود.

رییس مركز تحقیقات بیماری های گوارش و كبد استان گیلان ادامه داد: تزریق واكسن هپاتیت B می تواند از بروز این بیماری جلوگیری كند، این واكسن كاملا بی خطر بوده و تنها واكسن ثابت شده برای جلوگیری از سرطان است.

وی توجه به راه های انتقال هپاتیت C برای پیشگیری از سرطان كبد را بسیار مهم دانست و یادآور شد: پرهیز از رابطه جنسی نامطمئن، پرهیز از استفاده مشترك از تیغ، مسواك، ناخن گیر و دیگر وسایل شخصی، استفاده از دستكش پلاستیكی و رعایت احتیاط استاندارد برای پرسنل شاغل در مراكز بهداشتی درمانی از جمله موارد برای جلوگیری از انتقال این هپاتیت است.

وی با اشاره به اینكه بیماری كبد چرب به عنوان یكی از شایع ترین علل بیماری های مزمن كبد است، خاطرنشان كرد: همانطور كه تغذیه ناسالم و چاقی می تواند موجب به وجود آمدن كبد چرب شود، تغذیه سالم همراه با ورزش و كاهش وزن نیز اولین و مهمترین درمان كبد چرب و پیشگیری از آن است.

دكتر فریبرز منصور قناعی تغذیه انواع ماهی هفته ای حداقل دو تا سه وعده را بسیار مهم دانست و بیان داشت: ماهی ها دارای چربی های مفید امگا سه هستند كه موجب كاهش انباشته شدن چربی در كبد می شوند.

وی با بیان این كه برای پیشگیری از كبد چرب باید از مصرف نوشیدنی های الكلی پرهیز شود، یادآور شد: الكل نه تنها برای كبد چرب بسیار مضر است، بلكه باعث افزایش چربی و تشدید التهاب كبد می شود.

رییس مركز تحقیقات بیماری های گوارش و كبد استان گیلان كاهش وزن را یكی از ضروری ترین روش ها برای درمان كبد چرب عنوان و تصریح كرد: پرهیز غذایی به تنهایی برای كاهش وزن كافی نیست بلكه انجام فعالیت و تحرك فیزیكی و ورزش نیز الزامی است.

وی روزانه 30 الی 45 دقیقه ورزش را مهم دانست و یادآور شد: برای كاهش وزن و سوزاندن چربی نیازی به ورزش سنگین نیست، بلكه ورزش سبك ولی مدام نیز موجب سوختن چربی می شود.

وی 29 ماه می مصادف با هشتم خرداد را روز جهانی گوارش نام برد و اضافه كرد: انجمن جهانی گوارش هر ساله موضوعی را در روز جهانی گوارش به منظور اطلاع رسانی عمومی در ارتباط با آن موضوع در نظر می گیرد كه امسال سرطان كبد و راه های پیشگیری از آن نامگذاری شده است.

وی اظهار داشت: به پیشنهاد انجمن متخصصان گوارش و كبد هفته اول خرداد 'دوم تا نهم خرداد' هفته سلامت گوارش نامگذاری شده كه در این هفته اطلاع رسانی استانی و كشوری در رابطه با موضوع این هفته 'سرطان كبد و راههای پیشگیری از آن' انجام می گیرد.ك/4

7286/695

سرخط اخبار استان‌ها