۲۸ فروردین ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 8066977
T T
۰ نفر
اتحادیه عرب خواستار کمک جامعه جهانی برای حل زندانیان فلسطینی و عرب شد ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 87/01/28 کلیات دمشق - اتحادیه عرب روز چهارشنبه با صدور بیانیه ای به مناسبت روز اسیر فلسطینی از جامعه جهانی و همه سازمانها و نهادهای بین المللی مدافع حقوق بشر خواست برای حل مشکل اسرا و زندانیان فلسطینی و عرب در زندانهای اشغالگران صهیونیست، همه تلاش خود را به کار گیرند.
به گزارش خبرنگار ایرنا از دمشق در این بیانیه که نسخه ای از آن به دفتر ایرنا دورنگار شد، آمده است: مساله تلاش برای آزادی همه اسرا و زندانیان در صدر اولویتهای اتحادیه باقی خواهد ماند.
بر اساس بیانیه، اسراییل تنها رژیمی در جهان است که شکنجه و بازداشت را از طریق دادگاه عالی خود قانونی می داند و ارتش آن هر روز بدترین جنایات را علیه ملت فلسطین انجام می دهد و زندانهایش بالاترین درصد بازداشت در جهان را شاهد است.
از سال 1967 تاکنون بیش از یک سوم از ملت فلسطین دستکم مدتی را در بازداشتگاههای صهیونیستها زندانی بوده اند.
شمار اسرا و زندانیان فلسطینی و عرب درزندانهای اشغالگران صهیونیست هم اکنون بیش از 11 هزار نفر است که 105 زن و 360 نفر کودک ( برخی از آنان در زمان اسارت وضع حمل کردند) در بین زندانیان حضور دارند.
یک هزار و 400 نفر بدون محاکمه و تفهیم اتهام از سالها قبل در زندانهای اسراییل بسر می برن ؟ 48 نماینده مجلس قانونگذاری و وزیر سابق فلسطین نیز در زندانهای اسراییل اسیرند.
گزارشها حاکی است زندانیان فلسطینی و عرب در بدترین شرایط انسانی که مغایر با ابتدایی ترین حقوق بشر و ارزشهای اخلاقی است، زندانی اند.
اتحادیه عرب تصریح کرد: ادامه نقض حقوق بشر و اقدامات خشن اسراییل علیه اسرای فلسطینی و عرب و همچنین گریز این رژیم از تعهداتش در قبال حقوق بشر و کنوانسیونهای ژنو، نشانگر سوء نیت اسراییل در قبال تلاشها برای احیای روند صلح است.
این اتحادیه، ضمن محکوم کردن اقدامات اسراییل علیه اسرا و زندانیان از جامعه جهانی و همه سازمانها و نهادهای بین المللی و عربی مدافع حقوق بشر خواست همه تلاش خود را برای حل مساله اسرا و زندانیان فلسطینی و عرب در زندانهای اشغالگران اسراییلی و وادار کردن این رژیم به اجرای قوانین و معاهدات بین المللی مربوطه ؟ به کار گیرند.
در این بیانیه تاکید شده است که تحقق صلح عادلانه و فراگیر در منطقه بدون آزادی همه اسرا و زندانیان عرب از زندانهای اشغالگران اسراییل، محقق نمی شود.
هیاتهای شرکت کننده در کنفرانس اخیر سران عرب در دمشق به منظور اعلام همبستگی با اسرا و زندانیان در زندانهای اشغالگران صهیونیست روز 17 آوریل هر سال را به عنوان روز عربی اسیر فلسطینی اعلام کردند.
این کنفرانس روزهای 10 و 11 فروردین 87 در دمشق برگزار شد.
شبد**خاورم 2131** ** 2312 ** 1577 1080** 1501** شماره 228 ساعت 22:59 تمام
۰ نفر