۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۱۴:۱۰
کد خبر: 80666076
T T
۰ نفر
نبرد آزادكاران مازندراني روي ريل براي ماندن كشتي در المپيك

ساري - تيم ملي كشتي ايران با درخشش سه آزادكار مازندراني در رقابت هاي 'روي ريل' كه با هدف حفظ اين رشته در المپيك برگزار شد ، تيم ملي كشتي آمريكا را در خانه با نتيجه قاطع 6 بر يك شكست داد.

این رقابت ها در ایستگاه قطار ' گرند سنترال ' شهر نیویورك با عنوان نبرد روی ریل و با حضور 3 كشور مطرح كشتی دنیا ، ایران ، آمریكا و روسیه برگزار شد تا مسوولان كمیته بین المللی المپیك را برای حذف نكردن این رشته قدیمی از فهرست بازی های المپیك قانع كند.

دبیر هیات كشتی مازندران در این باره به خبرنگار ایرنا در ساری گفت : 'مسعود اسماعیل پور '، 'مهدی تقوی 'و 'كمیل قاسمی' سه كشتی گیر مازندرانی حاضر در این رقابت ها بودند كه در مسابقه های خود در برابر هواداران پرتعداد آمریكایی، با اقتدار رقبایشان را مغلوب كردند.

' غلام نوری زاده ' افزود: اسماعیل پور، آزادكار وزن 60 كیلوگرم ایران به رغم بیماری و درد در ناحیه شكم در آخرین لحظات و با موافقت پزشكان در این دیدار به میدان رفت و مقتدرانه حریف خود را شكست داد.

این كشتی گیر جویباری موفق شد 'ریكی هامفری' را با نتایج صفر بریك و صفر بر6 مغلوب كند.

در وزن 66 كیلوگرم نیز 'مهدی تقوی' در دو گیم و با نتایج یك بر 2 و یك بر 3 'كلن راسل' را شكست داد و در وزن 120 كیلوگرم 'كمیل قاسمی' موفق به غلبه بر 'تراول دلاگنف' شد.

كمیته بین المللی المپیك (IOC) پس از سال ها كلنجار رفتن و كشمكش های بسیار بر سر ماندن یا نماندن كشتی در بازی های المپیك، سرانجام در تازه ترین تصمیم خود، رای به حذف پهلوانی ترین ورزش دنیا از برنامه بازی های المپیك داد.

این تصمیم ناباورانه البته ریشه در سال های گذشته دارد و اولین زمزمه های خارج شدن نام ورزش كشتی از فهرست بازی های المپیك، اوایل سال 1990 و پس از برگزاری رقابت های المپیك بارسلون شنیده شد.

اگر چه این تهدید كمیته بین المللی المپیك در ابتدا از سوی جامعه جهانی كشتی جدی گرفته نشد، اما فدراسیون جهانی كشتی ( فیلا ) پس از جدی شدن این تهدید ها ، اقدامات متعددی برای جذاب كردن این رشته و ورود بیشتر تماشاگران به سالن مسابقات انجام داد كه كاهش اوزان كشتی از 10 به هفت وزن ، از نخستین اقدامات بود.

به اعتقاد كارشناسان ، یكی از دلایل اینكه جذابیت ورزش كشتی در هر دو رشته آزاد و فرنگی كاهش یافته است، به تصمیمات نادرست و تغییرات پی در پی و غیركارشناسی قوانین و مقررات بین المللی و فنون كشتی از سوی تصمیم گیرندگان و گردانندگان فدراسیون بین المللی كشتی(فیلا) برمی گردد كه اسباب نارضایتی مسوولان كمیته بین المللی المپیك را فراهم كرده است.

كشتی آزاد و فرنگی كه در سال های نه چندان دور، فنون زیبا، متنوع و هیجان برانگیز در آن به وفور اجرا می شد، امروزه فقط به هل دادن دو كشتی گیر و بیرون رفتن آنها از تشك و یكی دو فن زیرگیری و خاك و بارانداز و قانون ' كلینچ ' در حالت مساوی كشتی گیران خلاصه شده است.

فدراسیون جهانی كشتی پس از احساس خطر حذف كشتی از المپیك، تلاش های فراوانی برای ممانعت از اجرای این تصمیم انجام داد كه تغییر برخی قوانین برای زیباتر شدن مسابقات و همچنین برگزاری رقابت های روی ریل ، از جمله این اقدامات است.

بدون تردید ورزش مازندران با حذف كشتی از فهرست بازی های حاضر در رقابت های المپیك با كاهش جدی اعتبار مواجه خواهد شد و از ردیف استان های برتر كشور به دلیل مدال آوری در المپیك فاصله خواهد گرفت.

از مجموع 60 مدال كسب شده كاروان ایران در دوره های مختلف المپیك ، 38 مدال توسط كشتی گیران كسب شد كه سهم مازندران هفت مدال رنگارنگ بود.

طلای 'امامعلی حبیبی' در رقابت های المپیك سال 1956 ، 'عبدالله موحد' در المپیك سال 1968 ، دو مدال نقره 'عسگری محمدیان' در سال های 1988 و 1992 ، مدال برنز 'سیدمراد محمدی ' در المپیك سال 2008 و مدال طلای 'قاسم رضایی' و برنز 'كمیل قاسمی' ، مدال های كسب شده كشتی گیران مازندرانی در مسابقات المپیك بوده است.

حذف این رشته از المپیك اگر چه برای بسیاری از كشورها غیرقابل تحمل است، اما كشتی مازندران صدمه بسیار زیادی از این قانون خورده و ناگزیر خواهد شد سرمایه گذاری خود را از این ورزش كاسته و بر روی دیگر رشته ها معطوف كند.ك/4

7331/1654