۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۱۱:۲۲
کد خبر: 80664096
T T
۰ نفر
بارندگي هاي بهاري در خراسان شمالي200 ميليارد ريال خسارت به بار آورد

بجنورد - مدير كل دفتر مديريت بحران استانداري خراسان شمالي گفت: بارش باران و تگرگ، سيل و افت دماي هوا ناشي از اين پديده هاي جوي در مدت طي شده از بهار امسال 200 ميليارد ريال به بخش كشاورزي و زيربنايي اين استان خسارت وارد كرده است.

'غلامرضا عوض زاده' روز دوشنبه در گفت و گو با خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: بر اثر این حوادث به هشت هزار هكتار از كشتزارها و باغهای این استان خسارت وارد شده است.

وی گفت: 134 میلیارد و 130 میلیون ریال از خسارات ناشی از سیل و تگرگ در بهار جاری مربوط به حوزه باغی و زراعی شهرستان مانه و سملقان بوده است.

او ادامه داد: در این حوادث دو هزار هكتار از مزارع كشاورزی و 500 هكتار از باغهای این شهرستان به خصوص در بخش مانه دچار خسارت شده است.

مدیركل مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی میزان خسارات وارده ناشی از سیل هفته جاری در شهرستان راز و جرگلان را نیز حدود دو میلیارد ریال اعلام كرد.

وی گفت: در مجموع بر اثر سرمای نوروزی و تگرگ هفته گذشته بیش از پنج هزار و 300 هكتار از باغهای خراسان شمالی خسارت دیده است.

او میزان خسارات ناشی از سیل به زیرساختهای این استان را نیز حدود 50 میلیارد ریال اعلام كرد.

وی گفت: بر اساس مصوبه ابلاغی هیات دولت از سال جاری باید تمام غرامت ناشی از حوادث غیرمترقبه از طریق بیمه جبران شود و دولت پرداختی برای غرامت ناشی از حوادث به بخش كشاورزی و تاسیسات زیربنایی ندارد.

عوض زاده افزود: با این رویكرد توصیه ما به كشاورزان بیمه سپاری محصولات زراعی و باغی و دریافت غرامت از این محل است.

وی اضافه كرد: علاوه بر آن دستگاههای دولتی نیز باید با بیمه سپاری تاسیسات زیربنایی خسارات ناشی از حوادث غیرمترقبه را از محل بیمه جبران كنند.

مدیركل مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی به صندوق بیمه محصولات كشاورزی استان نیز توصیه كرد تا با تسهیل بیمه سپاری كشاورزان را به بیمه كردن محصولات زراعی و باغی تشویق كند.

در استان خراسان شمالی افزون بر 344 هزار هكتار عرصه كشاورزی و باغی وجود دارد كه پارسال 25 درصد از این سطح زیر پوشش بیمه محصولات كشاورزی قرار گرفت و از محل صندوق بیمه محصولات كشاورزی 134 میلیارد ریال غرامت پرداخت شد.ك/3

2712/626
۰ نفر