۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۱۹:۱۵
کد خبر: 80657388
T T
۰ نفر

دومين دوره مسابقات اريگامي ايران برگزار مي‌شود

۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۱۹:۱۵
کد خبر: 80657388
دومين دوره مسابقات اريگامي ايران برگزار مي‌شود

تهران بزرگ- مدير مراكز فرهنگي هنري منطقه 6 از برگزاري دومين دوره مسابقات اريگامي ايران از 25 تا 27 ارديبهشت ماه در اين منطقه خبر داد.

به گزارش ایرنا، اُریگامی یا 'هنر كاغذ و تا' یكی از كاردستی‌های محبوب ژاپنی است كه امروزه در سراسر جهان طرفداران زیادی دارد.

هدف این هنر آفریدن طرح‌های جالب از كاغذ با كمك تاهای هندسی است. معنای لغوی این واژه در زبان ژاپنی 'تا كردن كاغذ' است و تمام مدل‌های كاغذ و تا را در بر دارد، اریگامی فقط از تعداد كمی از تاهای گوناگون استفاده می‌كند،اما همین تاها می‌توانند به روش‌های گوناگونی تركیب شوند تا طرح‌های متفاوتی ایجاد كنند.

این طرح‌ها با یك برگ كاغذ مربع شكل آغاز می‌شود كه هر روی آن ممكن است به رنگ متفاوتی باشد و بدون بریدن كاغذ ادامه می‌یابد.

اریگامی‌های باستانی ژاپن، كمتر سختگیری روی این قرارداد داشته و گاهی از بریدن كاغذ در هنگام آفریدن طرح (كیری‌گامی) و یا شروع كردن با كاغذهای مستطیل، دایره، و دیگر كاغذهای غیرمربع استفاده می‌شده است. واشی كاغذ سنتی اوریگامی در ژاپن است.

رضا دوستعلی مدیر مراكز فرهنگی هنری منطقه6 درباره مسابقه اریگامی گفت: این مسابقات با هدف شناساندن این هنر زیبا و ایجاد بستر مناسب برای رقابت اریگامیست‌ها، با همكاری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، سفارت ژاپن و انجمن اریگامی ایران برگزار می‌شود و در آن شركت‌كنندگان در پنج بخش آزاد(ساده و حرفه‌ای)، حجمی، تسلیشن، مودولار، كیراكامی و هیراگامی به رقابت می‌پردازند.

دوستعلی با اشاره به حضور اریگامیست‌های ژاپنی در مسابقات امسال اظهار كرد:امسال در دومین دوره این مسابقات، علاوه بر شركت‌كنندگان داخلی، اریگامست‌های ژاپنی نیز در این مسابقات شركت كرده و آثار خود را به دبیرخانه این مسابقات ارسال نموده‌اند.

وی با اشاره به حضور داوران ژاپنی در مسابقات امسال بیان كرد: با توجه حضور شركت‌كنندگان ژاپنی و سطح بالای مسابقات،امسال دو داور ژاپنی به داوران این مسابقات اضافه شده است.

دوستعلی افزود:داوری در دو بخش 'كودكان و نوجوانان' و 'بزرگسالان و حرفه‌ای‌ها' با حضور دو داور ژاپنی و چهار داور ایرانی برگزار می‌شود.

مدیر مراكز فرهنگی هنری منطقه6 درباره معیارهای داوری آثار گفت:زیبایی اثر،اندازه اثر، استفاده‌نكردن از لوازمی غیر از كاغذ، پیچیدگی اثر و تركیبات رنگ از معیارهای داوران برای امتیازدهی به هر اثر است.

بر اساس این گزارش،اولین دوره مسابقات اوریگامی ایران 28 و 29 اردیبهشت ماه 1391 به همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در چهار بخش كودكان و نوجوانان، بزرگسالان مبتدی،حرفه‌ای مودلا و حرفه‌ای غیر مودلا با حضور كین ایچی كومانو، سفیر ژاپن در ایران در فرهنگسرای سرو برگزار شد.

در این مسابقات بیش از 80 اثر از سراسر كشور به دبیرخانه مسابقه ارسال شد كه در پایان و پس از داوری به نفرات برتر جوایزی اهدا گردید.

علاقه‌مندان برای شركت در این مسابقه می‌توانند آثار خود را به دبیرخانه این مسابقه به نشانی تهران خیابان ولیعصر، بالاتر از بوستان ساعی، كوچه ساعی یكم، فرهنگسرای سرو، دبیرخانه دومین دوره مسابقات اریگامی ایران ارسال كنند.

تهرام/7245/1396
۰ نفر