۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۱۲:۰۴
کد خبر: 80655011
T T
۰ نفر

تفاوت ديابت در زنان و مردان

۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۱۲:۰۴
کد خبر: 80655011
تفاوت ديابت در زنان و مردان

تهران- بر اساس نتايج يك مطالعه علمي ، زنان به طور متوسط بيشتر از مردان دچار ديابت مي شوند و ميزان مرگ و مير ناشي از اين بيماري در بين آنها بيشتر است.

نتایج این مطالعه كه در سالنامه پزشكی داخلی منتشر شده است ، نشان می دهد میزان مرگ و میر مردان مبتلا به دیابت كاهش یافته است درحالی كه در مورد زنان این آمار تغییری نكرده است.

علاوه بر این مردان مبتلا به دیابت 5/7 سال كمتر از مردان فاقد این بیماری زندگی می كنند؛ این تفاوت در زنان 2/8 سال بیشتر است.

محققان عوامل مختلفی ازجمله تفاوت های فیزیولوژیك را در این مطالعه عنوان كردند . براین اساس بدن مردان و زنان با هم تفاوت فراوانی دارد كه می توان اختلالات فیزیولوژیك را در این امر موثر دانست.

** شرایط سخت زنان

در شرایط عادی طول عمر زنان بیشتر از مردان است زیرا زنان كمتر به بیماری های قلبی مبتلا می شوند اما زنان مبتلا به دیابت از این قاعده مستثنی هستند.

به گفته 'دكتر ماریان لگاتو' مدیر برنامه درمان ویژه جنسیت در دانشگاه كلمبیا،‌ احتمال ابتلا به بیماری های قلبی - عروقی در زنان مبتلا به دیابت 6 برابر بیش از دیگر زنان است.

بروز بیماری دیابت در مردان احتمال افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی را 2 تا 3 برابر افزایش می دهد.

داده های اطلاعاتی نشان می دهد كه زنان دیابتی كه قندخون آنها نسبت به مردان دیابتی كمتر كنترل می شود، چاق تر هستند و فشارخون و كلسترول بالاتری دارند؛ همین عامل باعث كشنده تر بودن بیماری قلبی در زنان دیابتی نسبت به مردان مبتلا به دیابت است.



** بیماری های قلبی

بر اساس نتایج مطالعه ای كه در مجله علمی اروپایی 'مطالعات قلب' چاپ شده است، ارتباط بین دیابت و مرگ ناشی از بیماری های قلبی در زنان قوی تر از مردان است.

نتایج تحقیقات پژوهشگران فنلاندی نیز نشان داده است حمله قلبی در زنان دیابتی كشنده تر از حمله قلبی در مردان دیابتی است.

به گفته 'دبورا وكسلر' غددشناس بیمارستان ماساچوست، حمله قلبی برای زن مسن دیابتی مهم و جدی است؛ ریشه این خطر بزرگ ممكن است در تفاوت های زیستی چگونگی سكته قلبی در مردان و زنان باشد.

در هر دوی آنها علامت مشترك سكته قلبی، درد قفسه سینه یا احساس ناراحتی در بالاتنه وجود دارد درحالی كه زنان نسبت به مردان بیشتر احساس تهوع، تنگی نفس، درد فك و پشت را هنگام سكته تجربه می كنند. اگر زنی این علایم را داشته باشد ولی آنها را به عنوان هشدار سكته قلبی تشخیص ندهد، به دنبال درمان نخواهد رفت و به این ترتیب احتمال بهبودی او كاهش می یابد.



** بیماری های كلیوی

به طور كلی مردان بیشتر در معرض ابتلا به بیماری كلیوی هستند اما این تفاوت در دیابتی ها ازبین می رود به گونه ای كه بیماری های كلیوی به عنوان عارضه دیگر دیابت در زنان شدیدتر از مردان بروز می كند.

كریستین ماریك بلكین عضو هیات علمی مركز پزشكی دانشگاه می سی سی پی می گوید: بیماری كلیوی در زنان تا زمان یائسگی دیده نمی شود. یائسگی زمانی است كه میزان استروژن در بدن زنان كاهش پیدا می كند و زنان از نظر هورمونی بیشتر به مردان شباهت پیدا می كنند.

زنان مبتلا به دیابت بدون درنظرگرفتن سن مانند مردان در معرض ابتلا به بیماری های كلیوی هستند.



** افسردگی

شیوع افسردگی در زنان دو برابر مردان است همین امر ممكن است سبب بروز عوارض بیشتر در زنان دیابتی شود.

مشخص ترین دستاورد مطالعه سال 2010 در مورد زنان این است كه احتمال داده شده افسردگی احتمال ابتلا به دیابت را افزایش می دهد.

در پژوهش های دیگر نشان داده شده است كه زنان دارای هر دو مشكل دیابت و افسردگی دو برابر زودتر از زنانی كه نه دیابت و نه افسردگی دارند، فوت می كنند.

در این مطالعه مردان مورد بررسی قرار نگرفته اند .



** عوامل زیست محیطی یا روانی

بیشتر بودن عوارض دیابت در زنان به طبیعت و بدن آنها بستگی دارد. لگاتو بر این باور است كه كلسترول خوب ( HDL ) به طور عادی در زنان بیشتر از مردان است و عامل این اختلاف جنسیت است.

به گفته وی، در زنان مبتلا به دیابت، تری گلیسرید بالا سبب كاهش HDL خون می شود. این دو عامل مانند الاكلنگ عمل می كنند؛ تركیب تری گلیسرید بالا و HDL پایین منجر به افزایش احتمال بیماری قلبی می شود.

به طور كلی شواهد نشان می دهد كه زنان مبتلا به دیابت ممكن است مراقبت های بهداشتی لازم را نداشته باشند این تفاوتی است كه ریشه در شرایط طبیعی ندارد بلكه پدیده های روانی یا اجتماعی بر آن موثر است.

یكی از مشكلات میزان آگاهی است؛ در مطالعه مراقبت دیابت كه ازسوی وكسلر هدایت شده بود، تفاوت بین دو جنس روشن شد. این مطالعه نشان داد كه زنان دیابتی كمتر از مردان داروهای مربوط به بیماری های قلبی مانند داروهای كاهنده كلسترول بد ( LDL ) بالا را مصرف می كنند.

طبق نظر این متخصص زنان نسبت به مردان با جدیت كمتری برای عوامل خطر بیماری های قلبی - عروقی دارو مصرف می كنند.

دیابت به دلایل دیگری نیز در بین دو جنس متفاوت است؛ مردان دیابتی نسبت به مردانی كه دیابت ندارند، بیشتر دچار اختلال در فعالیت های جنسی می شوند. زنان دیابتی نیز با مسایلی مانند فقدان میل جنسی رو به رو می شوند.

زنان دیابتی بیشتر در معرض ابتلا به تخمدان پلی كیستیك هستند. تخمدان پلی كیستیك یك عامل خطر برای افراد دیابتی است به این علت كه ممكن است تولیدمثل آنها را دچار اختلال كند.

زنان دیابتی نسبت به زنان غیردیابتی بارداری سخت تری خواهند داشت. همچنین دیابت باعث می شود كه زنان بیشتر در معرض ابتلا به عفونت های ادراری شوند.



** توصیه به زنان

زنان مبتلا به دیابت نیازمند مراقبت بیشتر هستند؛ بنابراین بیماران و پزشكان آنها باید به این مساله توجه ویژه داشته باشند.

انتخاب روش صحیح زندگی مانند فعالیت منظم و تغذیه سالم در بهبود سلامت آنها موثر خواهد بود.

ارتباط مناسب با پزشك و كسب آگاهی در مورد اثرات دیابت به خصوص اثر آن بر سلامت زنان بسیار اهمیت دارد؛ بیمار باید در مورد آگاهی از روش های درمانی مناسب برای كنترل فشار و چربی خون با پزشك خود در ارتباط باشد و توصیه های لازم را دریافت كند.

به طوركلی، زنان و مردان دیابتی لازم است با كسب آگاهی های لازم در مورد بیماری دیابت و تاثیرات آن بر جسم و روان، بیشتر مراقب سلامت خویش باشند.

علمی(5)1834**1581
۰ نفر