۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۱۱:۴۳
کد خبر: 80654951
T T
۰ نفر

رژيم صهيونيستي، از اشغالگري تا رياضت

۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۱۱:۴۳
کد خبر: 80654951
رژيم صهيونيستي، از اشغالگري تا رياضت

گروه پژوهش هاي خبري – اعتراض ساكنان سرزمين هاي اشغالي به سياست هاي رياضتي تل آويو در حالي است كه بسياري از ناظران، ادامه سياست اشغالگرانه شهرك سازي و بودجه هاي نظامي را عامل بحران اقتصادي اين رژيم مي دانند.

خیابان های سرزمین های اشغالی در حالی شاهد تظاهرات علیه سیاست های ریاضت اقتصادی است كه مقامات این رژیم هر روز در منطقه دست به ماجراجویی جدیدی می زنند. طرح ریاضت اقتصادی كه برای ترمیم خلا اقتصادی مطرح شده با انتقادهای بسیاری در محافل رژیم صهیونیستی روبرو شده است. برخی كارشناسان صهیونیست عامل اصلی كسری بودجه را ناشی هزینه های نظامی و امنیتی و سیاست تهاجمی این رژیم می دانند. آنها بر این باورند كه تداوم چنین سیاستی باعث شده بیشترین مبالغ برای این هدف هزینه شود و كسری بودجه گریبان گیر رژیم صهیونستی شود.



** تظاهرات ضد ریاضتی

--------------------

بنا به گزارش شبكه خبری 'راشاتودی'، 12 هزار نفر از ساكنان سرزمین های اشغالی در اعتراض به طرح ریاضت اقتصادی رژیم صهیونیستی كه شامل افزایش مالیات بر درآمد و ارزش افزوده است، دست به تظاهرات زدند. این اعتراضات در حالی انجام می شود كه قرار است دولت 'بینامین نتانیاهو' روز دوشنبه طرح بودجه را مورد بررسی قرار دهد. تظاهرات در شهرهای 'تل آویو'، 'قدس'، 'حیفا'، 'مودیعین' و 'ریچون لتسیون' برگزار شد.

همچنین بیش از 300 نفر با تجمع در مقابل منزل 'سیلوان شالوم' وزیر انرژی و منابع آبی اعتراض كردند.

در تل آویو بیش از 10 هزار نفر دست به تظاهرات زدند و با خود پلاكاردهایی را حمل می كردند كه بر روی آن نوشته شده بود: 'از ثروتمندان مالیات بگیرید نه از ما'. همچنین بیش از 200 تظاهرات كننده، روانه دفتر 'بنیامین نتانیاهو' نخست وزیر رژیم صهیونیستی شدند و با خود پلاكاردهایی را حمل می كردند كه بر روی آن نوشته شده بود 'شهروندان خواستار عدالت اجتماعی هستند' .

'یائیر لابید' وزیر امور مالی اسراییل نسبت به برخورد با شركت ها هشدار داد و گفت: ترس آن می رود كه این شركت ها كه نیروهای داخلی را به كار می گیرند، دست به مهاجرت بزنند. وی در مصاحبه با شبكه دو تلویزیون اسراییل گفت: علیه چه كسی دست به تظاهرات می زنید؟ آیا دست به تظاهرات می زنید كه فرصت شغلی خود را از دست بدهید و اوضاع اقتصادی شما فروپاشد؟ آیا علیه خود دست به اعتراض می زنید؟



** سماجت وزیر صهیونیست در افزایش مالیات

----------------------------------------

روزنامه عبری زبان 'معاریو' نیز گزارش داد كه بیش از 300 نفر در اسراییل علیه وزیر امور مالی دست به تظاهرات زدند. اعتراض كنندگان خواستار استعفای وزیر مالی شدند.

بنا به گزارش روزنامه مذكور 'یائیر لابید' وزیر امور مالی دست به كاهش بودجه در عرصه های آموزشی، بهداشتی و اجتماعی زده و برای جبران كمبود بودجه تصمیم به افزایش مالیات گرفته است.

تظاهرات كنندگان تصمیم گرفتند تا زمانی كه وزیر مالی از طرح خود عقب نشینی نكرده است از مقابل منزل وی پراكنده نشوند. این در حالی است كه وزیر امور مالی رژیم صهیونیستی پیش از اینكه تظاهرات كنندگان به سمت منزل وی بروند گفته است مالیات ها كاهش نخواهد یافت و این اقدام را حق دولت بر گردن شهروندان دانسته است.



** آغاز خلف وعده ها

--------------------

هفته نامه 'مصر الجدیده' نوشت، 'یائیر لابید' وزیر امور مالی اسراییل كه در تبلیغات انتخاباتی خود مدعی حمایت از اقشار متوسط شده بود خود را در معرض طوفان می بیند. او در تبلیغات خود بر مشكلات قشر متوسط و دغدغه های این طبقه تمركز كرده بود و مدعی شده بود كه اجازه نخواهد داد به این قشر لطمه ای وارد شود.

هم اكنون سه ماه بعد از انتخابات رژیم صهیونیستی وزیر مالی در بودجه اسراییل طرحی را ارائه داده كه شامل افزایش مالیات و قیمت ها است كه بیش از همه اقشار متوسطی را كه وی مدعی حمایتش بود، در تنگنا قرار می دهد.

در حالی كه لابید از سوی سیاستمداران مخالفان طرح بودجه و بیشتر اقشار اسراییلی مورد انتقاد قرار گرفته نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی به چین سفر كرده است تا به دور از هیاهوهای داخلی باشد. او گفت بعد از بازگشت از چین طرح بودجه را پیگری خواهد كرد. او در گفتگو با خبرنگاران همراه خود تصریح كرد: قصد دخالت در طرح بودجه را ندارد و فقط در بخش مربوط به هزینه های امور امنیتی مداخله خواهد كرد. نتانیاهو گفته است از تصمیم های وزیر امور مالی اسراییل حمایت خواهد كرد.

طرح بودجه شامل بندهای اقتصادی است كه بار اقتصادی را بر قشر متوسط تحمیل خواهد كرد. مشهورترین این بندها مشتمل بر افزایش 17 الی 18 درصدی مالیات بر ارزش افزوده، افزایش 1.5 درصدی مالیات بر در آمد همه طبقات است.

همچنین طرح بودجه بندهای چون كاهش ابزار معاش زندگی به تعداد فرزندان خانواده و وضع دستور العمل جدید مبنی بر اینكه خانم خاندار هم باید مالیات بیمه ملی پرداخت كند را شامل می شود. در بندهایی كه شامل كاهش بودجه است عبارتند از كاهش 2 درصدی انرژی در بخش عمومی ، كاهش 1.5 میلیارد شیكل در بخش آموزش و پرورش و كاهش 1.2 میلیارد شیكل در بخش ارتباطات است.

تحلیل گران اتفاق نظر دارد كه كسری بودجه ارث دولت نتانیاهو و'یوال اشتاینس' وزیر امور مالی وی است و هم اكنون وزیر مالی برای مقابله با این پدیده چاره ای جز افزایش مالیات و قیمت ها ندارد.

برخی دیگر، از وی انتقاد می كنند كه به وعده های انتخاباتی خود عمل نكرده است. 'ناحوم برنع' تحلیل گر امور سیاسی روزنامه 'یدیعوت احرونوت' به منتقدان گفته است به جای مطرح كردن سوالاتی مبنی بر اینكه اموال به كجا رفته این سوال را طرح كنید كه عدالت چه شده است؟ او گفته است نتانیاهو و لابید سیاستمدارانی با هوش هستند كه از سخنوری بالایی برخوردارند و می توانند به راحتی شهروندان را راضی كنند، اما قدرت تمایز بین لفاظی با واقعیت را ندارند.

برخی دیگر از تحلیل گران بر این باورند كه وزیر امور مالی از طریق پیش نویس طرح بودجه ترجیح داده است تا به اقشار متوسط وضعیف لطمه وارد كند و طبقات ثروت از گزند لطمه های وی به دور باشند.

'شیلی یحموویچ' رییس مخالفان لابید در كنست گفت: وزیر مالی همان راه نتانیاهو را در پیش گرفته است. او كه ادعا كرده بود، نماینده سیاست جدید است در واقع نسخه ای از نتانیاهو است.



** عوامل تاثیر گذار در كسری بودجه رژیم صهیونیستی

------------------------------------------------

بنا به گزارش شبكه خبری 'الجزیره' حمله اسراییل به نوار غزه باعث عمیق شدن بحران اقتصادی این رژیم شده و سامانه گنبد آهنین اثرات زیان باری بر بودجه كل رژیم صهیونیستی داشته است.

بر اساس این گزارش، كمبود بودجه یكی از چالش های اساسی رژیم اشغالگر به شمار می رود، بنابراین تل آویو برای مقابله، سیاست ریاضت اقتصادی را در پیش گرفته، از حجم خدمات در عرصه های اقتصادی و اجتماعی كاسته و بر میزان مالیات بر درآمد افزوده است.

بنا به گزارش نشریه 'العرب الیوم' اردن، وزیر امور مالی اسراییل به دلیل كاهش بودجه ناچار شده است طرح ریاضت اقتصادی را مطرح كند.

روزنامه عبری زبان 'یدیعوت احرونوت' نیز نوشت، یائیر لابید وزیر امور مالی اسراییل ناچار خواهد شد برای پر كردن خلا موجود در بودجه، طرح ریاضت اقتصادی را در پیش گیرد. او قرار است این طرح را با كاهش بودجه در عرصه های آموزشی ، اجتماعی و افزایش مالیات بر درآمد عملی سازد. امری كه با اعتراض شهروندان این رژیم روبرو شده است.

بنا به نوشته روزنامه مذكور، برخی كارشناسان، علت كسری بودجه اسراییل را مربوط به ادامه سیاست شهرك سازی اسراییلی می دانند.

طبق مطالعات مركز اسراییلی 'ادفا'، مقام های اسراییلی در انتفاضه اول، حدود 31 ملیارد دلار را برای احداث دیوار 'آپارتاید' ، طرح عقب نشینی از نوار غزه و طرح توسعه سامانه گنبد آهنین خرج كردند.

كارشناسان بر آورد كرده اند كه در سال های اول اشغال، 50 میلیار دلار برای اشغال گری هزینه شده است. برخی دیگر مبلغ هزینه شده را خیلی بالاتر از آمار مذكور اعلام كرده اند.

در این راستا 'تسفی بارئیل' نویسنده و تحلیل گر امور نظامی اسراییل بر این باور است كه ادامه روند اشغالگری با تصرف زمین برای شهركسازی، تهدیدی جدی برای بودجه اسراییل به شمار می رود. وی می گوید شهرك ها به عنوان گنجی امنیتی برای اسراییل تلقی نمی شوند، بلكه بر دوش شهروندان سنگینی می كنند.

این تحلیل گر می گوید: وزیر امور مالی باید برای ترمیم خلا بوجود آمده در بودجه به دنبال راهكاری باشد و از اختصاص بودجه در برخی زمینه ها صرف نظر كند.

گفتنی است اسراییل در سال های اخیر شاهد كسری بودجه بیش از ده میلیارد دلار بوده است. این مساله ای است كه باعث شده تا سیاست ریاضت اقتصادی و تحمیل مالیات های سنگین در سرزمین های اشغالی در پیش گرفته شود.

پژوهش**9278**9241