۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۸:۴۳
کد خبر: 80650727
T T
۰ نفر

منتقد سينما:

بايدها و نبايدهاي صدا و سيما سليقه اي است

۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۸:۴۳
کد خبر: 80650727

تهران - منتقد سينما و تلويزيون گفت: محدوديت هايي كه صدا و سيما در سال هاي گذشته در روند توليد آثار اعمال كرده كاملا سليقه اي است.

'سحر عصر آزاد' روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا در نقد عملكرد صدا و سیما، مهمترین علت كاهش رغبت مخاطبان به تماشای تلویزیون را محدودیت های سلیقه ای دانست كه در طی دهه های گذشته اعمال شده است.

وی یادآور شد: در دهه های گذشته سریال های خوب و ماندگاری در تلویزیون ساخته شد كه وقتی امروز مخاطب از آن یاد می كند، این سوال برایش پیش می آید كه چرا در زمان حاضر و با پیشرفت هایی كه در بسیاری زمینه ها به دست آمده، این اتفاقات دیگر در تلویزیون تكرار نمی شود.

این منتقد سینمایی اظهار داشت: در آن زمان نیز محدودیت هایی در صدا و سیما وجود داشت و این خطوط قرمز نانوشته همیشه برای برنامه سازان، سریال سازان و نویسندگان مشخص بود.

وی افزود: اینكه چه شده است كه تلویزیون نمی تواند به همان جذابیتی كه در دهه های گذشته داشت، دست یابد همین نكته است كه محدودیت های بوجود آمده، سلیقه ای شده و تابع معیارهای مشخصی نیست.

عصر آزاد تاكید كرد: این خطوط قرمز و محدودیت ها با جا به جایی مدیران متناسب سلایق و طرز فكر آنان تغییر می كند.

وی افزود: هم اكنون بسیاری از برنامه سازانی كه كارهای ماندگار و شاخصی انجام دادند، در تلویزیون حضور ندارند و بهتر است از آنان پرسیده شود كه چرا اكنون نیستند و یا اگر هستند آثار آنها به هیچ وجه نمی تواند كارهای ماندگار قبلی آنها را تكرار كند.



** رقیب فی نفسه بد نیست

این منتقد سینمایی درباره اینكه ظهور شبكه های فارسی زبان ماهواره ای تا چه میزان در كاهش مخاطبان صدا و سیما موثر بوده است، گفت: وجود یك رقیب در میدان نه تنها بد نیست بلكه باعث می شود هر دو طرف برای رسیدن به منافع خود بیشتر تلاش كنند تا از جهت كیفی و جذابیت كارهای خود را در حدبالاتری قرار دهند.

عصر آزاد تاكید كرد: وجود رقبا به نفع رسانه است ، برای اینكه در یك سطح ، درجا نزند؛ وقتی كارهای خوب و ماندگاری در گذشته داشتیم، باید برای رسیدن به كارهای بالاتر بیشتر تلاش كنیم.

وی با تاكید بر اینكه بخشی از محدودیت ها به سینما و فرهنگ كشور باز می گردد، اظهار داشت: مهمترین موضوعی كه تلویزیون توانسته در عرصه این رقابت به آن برسد، این است كه سعی نكرده جذابیت ها را به شكل دیگری به مخاطب عرضه كند.

عصر آزاد گفت: در این سال ها این امكان وجود داشت كه با ارایه تعریف جدیدی از محدودیت ها، آن را به فرصت تبدیل كرد و كارهای جذاب و با كیفیت ارایه كرد، بدون آنكه از اصول و چارچوب ها خارج شد.

وی ادامه داد: به جای این كار، محدودیت ها و خطوط قرمز سلیقه ای بیشتر شده است تا جایی كه بسیاری از عادی ترین مسایل و روابط روزمره زندگی قابل نمایش تلویزیون نیست و این طبیعی است كه مخاطب به سمتی برود كه به زندگی واقعی او نزدیك باشد اما در عین حال با نوع زندگی و فرهنگ او همخوانی ندارد.

این منتقد سینمایی تاكید كرد: وجود این رقبا فرصتی بود تا بر كیفیت كارهای تلویزیونی اضافه شود اما متاسفانه از آن استفاده نشد و میدان به رقیب واگذار شد.

وی افزود: كسانی كه درگذشته آثار ماندگار و با كیفیت برای تلویزیون ساختند، افرادی هستند كه می توانند دوباره كارهای خوبی را با تكیه بر تكنولوژی و جذابیت ها ارایه كنند اما متاسفانه این اتفاق نیافتاد.

عصر آزاد درباره اینكه چرا افزایش شبكه های تلویزیونی هم نتوانسته است به عاملی برای جذب مخاطب و ارتقای كیفیت تبدیل شود، گفت: كثرت شبكه ها سبب می شود تا بین شبكه های داخلی فضایی ایجاد شود كه با هم رقابت كنند.

وی تاكید كرد: از زمانی كه سریال های شبانه و به ویژه مناسبتی باب شد مخاطب ترغیب شد كه سریال های تلویزیونی را دنبال كند اما نكته ای كه سبب شد تا این رقابت بین شبكه ها شكل نگیرد، این بود كه شبكه ها به سمت تخصصی شدن نرفتند.

عصر آزاد ادامه داد: برای نمونه قرار بود شبكه سه، شبكه جوان باشد و به مسایل جوانان بپردازد اما چنین نشد و امروز می بینیم كه همه شبكه ها سریال، مستند و حتی برنامه ورزشی پخش می كنند.

این منتقد سینما و تلویزیون گفت: از سوی دیگر بُعد اقتصادی تولیدات تلویزیونی مورد توجه شبكه ها قرار گرفته است و كیفیت در درجه بعدی اهمیت قرار دارد.

به گفته وی، در این رویكرد هرچه یك اثر در مدت كوتاه تر و با هزینه كمتر ساخته شود و یا حتی فیلمنامه در حین فیلمبرداری به نگارش درآید، بهتر است هرچند كه زیرساخت های تولید یك اثر خوب را به چالش بكشد.

عصر آزاد گفت: در این دیدگاه كارگردانی كه در كوتاه ترین زمان كاری كه روی زمین مانده را جمع كند و یا یك تله فیلم را ظرف چند روز تولید كند، ارجحیت دارد.

وی تاكید كرد: اینكه كمیت را به كیفیت ترجیح دهیم، تاثیر بدی بر روند تولید آثار تلویزیونی می گذارد.

وی اظهار داشت: نكته ای كه می تواند برای تلویزیون خطرناك باشد این است كه آثار با هر كیفیتی كه باشد، به پخش برسند.

عصر آزاد با تاكید براینكه هر چه كیفیت آثار بهتر باشد، مخاطب نیز بیشتر می شود، گفت: به طور معمول كیفیت آثار تلویزیونی كیفیت پایین تری دارد،‌ زیرا مانند آثار سینمایی بازخورد اثر به طور مستقیم وجود ندارد ، بازگشت بودجه ای هم وجود ندارد و آنچه به عنوان نظر مردم منعكس می شود، برآیند همه نظرات نیست.

فراهنگ(4)**2025**1601
۰ نفر