۱۹ فروردین ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 8065062
T T
۰ نفر
انتخابات شهرداریهای مصر درسایه نارضایتی عمومی ازتورم وحذف اسلامگرایان ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 87/01/19 سیاسی.سیاست.دولت.انتخابات.انتخابات شوراهای شهر و روستا تهران - لیبراسیون نوشت: مردم مصر فرداسه شنبه درحالی برای انتخابات شوراهای شهر به پای صندوقهای رای می روند که نارضایتی عمومی ناشی از تورم بی سابقه و حذف احزاب اسلامگرا از انتخابات ، فضای انتخاباتی را متشنج کرده است .
به گزارش روز دوشنبه پایگاه اینترنتی روزنامه لیبراسیون ، با ممنوع اعلام شدن شرکت جنبش اخوان المسلمین در انتخابات ، حزب حاکم دمکرات ملی مصر از بخت بیشتری برای پیروزی برخوردار شده است .
این حزب درهریک از 52 هزار حوزه انتخاباتی در سراسر مصر یک نماینده دارد ، در حالیکه سهم احزاب اپوزیسیون فقط هزار نماینده است که از میان آنها فقط 20 تن از اعضای اخوان المسلمین هستند.
براساس این گزراش ، نیروهای امنیتی مصر نیز پیش از انتخابات ، تعداد 800 تن از اعضای اخوان المسلمین را تحت بازجویی قرار دادند.در دوره قبلی انتخابات پارلمانی مصر در سال 2005 یک پنجم نامزدها از اخوان المسلمین بودند.
دولت مصر به علت بیم از موفقیت اسلامگرایان ، دوبار تاریخ انتخابات شهرداریها را به تعویق انداخت وسرانجام با حذف 5754 تن از نامزدهای این حزب ، با برگزاری انتخابات موافقت کرد.
برمبنای اصلاحات قانون اساسی مصر که در سال 2005 صورت گرفت ، اخوان المسلمین حق دارد دست کم در140 حوزه انتخابیه شوراهای شهر نماینده داشته باشد تا بتواند نماینده ای برای انتخابات ریاست جمهوری درسال 2011 معرفی نماید.
جنبش مستقل اخوان المسلمین قانونا ازسوی دولت مصر اجازه فعالیت ندارد اما گروهی قابل تحمل تلقی می شود.
محمد حبیب رهبر شماره 2 اخوان المسلمین در این ارتباط می گوید: در کشوری که نه قانون اساسی و نه قانون رعایت نمی شود، حزب حاکم با توسل به مستمسکهایی مضحک اقدام به حذف ما از صحنه کرده است و خوب می داند که این کار به ضرر آن تمام خواهد شد.
سازمان دیده بان حقوق بشرهم نسبت به کنار گذاشته شدن اخوان المسلمین از انتخابات ، به دولت مصر انتقاد کرده است .
برای انتخابات فردا، از 1700 نامزد حزب میانه روی وفد نیز فقط 700 تن صلاحیتشان برای شرکت در انتخابات تائید شده است .
این احزاب از موانعی که بر سر راه شرکت آن در انتخابات نهاده شده است ، اعتراض کرده است .
صویر** 1591 1565** شماره 120 ساعت 15:08 تمام
۰ نفر