۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۱۲:۲۴
کد خبر: 80650012
T T
۰ نفر
معاون اوقاف اصفهان: واقفان باتوجه به نيازهاي روز جامعه وقف كنند

اصفهان - معاون حقوقي و ثبتي اداره كل اوقاف و امور خيريه استان اصفهان گفت: نيات واقفان بايد با توجه به نيازهاي روز جامعه شكل بگيرد تا بتوان از موقوفات استفاده بهينه كرد.

به گزارش روز پنجشنبه روابط عمومی اداره كل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان، 'مجید معمار منتظرین'، با اشاره به اینكه در گذشته نیز موقوفات زیادی داشته‌ایم، افزود: با تحول جامعه برخی اعتقادات و نیز مسائل منسوخ شده است و باید عمل نزدیك به نظر واقف انجام گیرد.

وی اظهار كرد: باید موقوفه به نزدیكترین نیت در زمان حال تبدیل شود.

وی گفت: برای مثال در گذشته افراد زمینی را برای احداث حمام عمومی وقف می‌كردند اما اكنون وجود حمام ضرورتی ندارد و ما می‌توانیم با مشورت و رای نماینده ولی فقیه و كسب مجوز شرعی به تبدیل این موقوفه به استخر و یا سرویس‌های بهداشتی اقدام كنیم.

معمار منتظرین، وقف را در اصطلاح قانون مدنی حبس عین و تثبیت منفعت عنوان كرد و افزود: وقف به معنای عامیانه، اصل چیزی را حفظ و از منافع آن استفاده كردن است.

وی با بیان اینكه موقوفات از نظر موضوعی و نیات به دو بخش انتفاعی و منفعتی تقسیم می‌شود، گفت: موقوفات انتفاعی آن دسته از موقوفات است كه به طور مستقیم طبق نیت از موقوفه استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: اما موقوفات منفعتی آن دسته از موقوفاتی است كه از موقوفه استفاده شده و درآمد حاصل از آن در راستای نیت واقف هزینه می‌شود.

معاون حقوقی و ثبتی اداره كل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان افزود: موقوفات از لحاظ ساختاری نیز به دو دسته موقوفات متصرفی و غیر متصرفی تقسیم شده است.

معمار منتظرین گفت: موقوفات غیرمتصرفی آن دسته از موقوفات است كه واقف در زمان حیات خود مدیریت موقوفه را بر عهده می‌گیرد و پس از فوت واقف، مدیریت بر عهده ورثه نسل به نسل منتقل می‌شود و اداره اوقاف تنها بر روی روند فعالیت‌ها نظارت دارد.

وی اضافه كرد: موقوفات متصرف، پس از وقف به طور كامل تحت مدیریت و نظارت اداره اوقاف قرار می‌گیرد.

د/510/ 607