۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۱۱:۵۱
کد خبر: 80649953
T T
۰ نفر
15هزار هكتار از اراضي آذربايجان شرقي به سيستم آبياري مدرن مجهز شد

تبريز- رييس سازمان جهاد كشاورزي آذربايجان شرقي از تجهيز 15هزار هكتار از اراضي اين استان به سيستم هاي آبياري مدرن در سال جاري خبر داد.

مسعود محمدیان روز پنج شنبه در جلسه سالانه مدیران آب و خاك جهاد كشاورزی گفت: در صورتی كه اعتبارات بلاعوض برای آبیاری تحت فشار تامین شود تا پایان سالجاری این میزان اراضی به بیش از 60 هزار هكتار افزایش خواهد یافت.

وی با بیان اینكه از ابتدای انقلاب تا اسفند 91، 50 هزار هكتار از اراضی كشاورزی استان به سیستم های آبیاری تحت فشار مجهز شده است، افزود: فقط 13 هزار و 500 هكتار آن مربوط به سال زراعی 90 – 91 است كه 9 هزار هكتار آن در پایاب چاه ها و قنوات و چهار هزار و 500 هكتار نیز در پایاب سدها انجام شده است.

محمدیان خاطرنشان كرد: آذربایجان شرقی سال گذشته با جذب 260 میلیارد ریال رتبه اول را در انجام آبیاری تحت فشار بدست آورده است.

وی پتانسیل بالقوه منابع آبی استان را پنج میلیارد متر مكعب عنوان كرد و افزود: ساختمان شبكه های فرعی سد علویان، دشت تبریز، سد آیدوغموش، سد ارسباران و خدآفرین، گلفرج، تراس اهرچای، تجهیز و نوسازی دشت تبریز، آجی چای، مطالعه تعاونی های تولید قره گول صوفیان و میشو مرند، اجرای عملیات انتقال آب با لوله و آبرسانی لوله ای، احیا و مرمت قنوات استان از طرح های در دست اجرای جهادكشاورزی استان است.

رییس جهاد كشاورزی استان با بیان اینكه این استان در سال 91 با تولید پنج میلیون و 138 هزار تن محصول در تولید برخی محصولات كشاورزی دارای مزیت نسبی در سطح كشور است، گفت: آذربایجان شرقی در تولید زردآلو، پیاز، عدس و یونجه رتبه نخست و تولید گوشت قرمز، سیب درختی، انگور، تخم مرغ رتبه دوم و در تولید شیرخام رتبه سوم كشور را به خود اختصاص داده است.

704/587