۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۱۴:۳۰
کد خبر: 80647147
T T
۰ نفر
تئاتر دانشگاهي موتور پيش برنده نمايش حرفه اي كشور است

تهران - عضو هيات علمي دانشگاه پرديس هنرهاي زيباي دانشگاه تهران سرعت و شتاب رشد تئاتر حرفه اي را در گرو پيشينه قوي اين هنر در محيط هاي آكادميك دانست و تاكيد كرد: تئاتر دانشگاهي موتور پيش برنده نمايش حرفه اي كشور است.

اسماعیل شفیعی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا گفت: هر چه موتور فعالیت های نمایشی در محیط های آكادمیك و علمی ما با قدرت و شتاب بیشتری به حركت درآید مسلم است كه نیروی وارد شده از آن به بدنه تئاتر حرفه ای وسیع تر خواهد برد و نتیجه آن نیز رشد و توسعه نمایش در تمامی سطوح آن در كشور خواهد بود.

كارگردان نمایش 'خرس' با بیان آنكه سال ها است كه شعار 'تئاتر برای همه' سرلوحه فعالیت های نمایشی در راس برنامه های مدیرتی و اجرایی قرار گرفته است ادامه داد: اما در این میان كمترین برنامه های زیرساختی متوجه تئاتر دانشگاهی است و اغلب اقدامات انجام شده معطوف به حوزه نمایش حرفه ای كشور است.

وی مبداء ریل گذاری در راستای تحقق اهداف بلند مدت در حوزه نمایش كشور را محیط های دانشگاهی دانست و گفت: این نكته شكی وجود ندارد كه اغلب دانشجویان امروز تامین كننده نیروهای فردای تئاتر حرفه ای كشور خواهند بود پس طبیعی است كه اغلب سیاست های مدیریت و اجرایی هنر نمایش باید متوجه محیط های آكادمیك باشد اما در متاسفانه در عمل شاهد تحقق این مساله نیستیم.

عضو هیأت داوران جشنواره بین المللی تئاتر 'ویزیتینگ آرلكین' كشور روسیه ادامه داد: در این میان نوك پیكان انتقادها را نیز تنها نباید به سمت مسوولان مركز هنرهای نمایشی قرار داد چرا كه اساتید، اعضای هیات علمی و مدیران آموزش عالی و دانشگاه ها نیز در این میان باید نگاه عمیق تر و جدی تری به حوزه توسعه هنرهای نمایشی دانشگاهی داشته باشند.

شفیعی ظرفیت های موجود در دانشگاه های تئاتری كشور را بسیار بالا و مفید دانست و گفت: جمعیت جوان كشور ما به خوبی تغذیه كننده نیروهای حرفه ای در تمامی عرصه ها می تواند باشد و تنها لازم است تا شاهد برنامه ریزی توام با سرمایه گذاری بر روی دانشجویان مستعد و خلاق در عرصه هنرهای نمایشی برای گسترش و تعالی تئاتر دانشگاهی و در ادامه نمایش حرفه ای كشور باشیم.

وی خاطرنشان كرد: تئاتر دانشگاهی ما باید در ارتباطی مستقیم، بی واسطه و مستمر با نمایش حرفه ای كشور باشد و این امر محقق نخواهد شد جز در سایه تولید و اجرای عمومی پیوسته آثار دانشگاهی؛ اما به دلیل بی توجهی به این حلقه مفقوده تنها شاهد دور شدن محیط های آكادمیك تئاتری از فضاهای حرفه ای موجود در نمایش كشور هستیم.

شانزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی ایران تا 21 اردیبهشت ماه در تهران در پا است.

فراهنگ(4)**9266**1588
۰ نفر