۹ فروردین ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 8063676
T T
۰ نفر
گفت و گو با ایران ، پیشنهاد صریح پنج وزیر خارجه سابق آمریکا ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 09/01/87 نیویورک - پنج وزیر خارجه سابق آمریکا در نشستی در دانشگاه جرجیا سیاست های جرج بوش را در عمده مسایل جهانی به باد انتقاد گرفتند و با ناامیدی از وی ، از رییس جمهوری آتی این کشور خواستند تا این سیاست ها را اصلاح کند.
اظهارات این وزیران خارجه سابق آمریکا به طور غیرمنتظره ای در رسانه های عمده آمریکا بازتاب چندانی نیافت.
به گزارش یکی از روزنامه محلی ایالت جرجیا در این نشست که پنجشنبه شب به وقت محلی (روز جمعه به وقت تهران ) برگزار شد، هنری کیسینجر، وارن کریستوفر، جیمز بیکر، کالین پاول و مادلین آلبرایت شرکت داشتند.
نکته جالب این است که سه تن از این وزیران خارجه جمهوریخواه و دو تن دیگر یعنی کریستوفر و البرایت دمکرات هستند.
;160# گفت و گوی مستقیم و بدون پیش شرط با ایران و بستن زندان گوانتانامو و جنگ عراق از جمله موضوعات اصلی مطرح در این نشست بود.
آنان تصریح کردند که مذاکره با ایران باید آغاز شود ، ایده ای که توسط باراک اوباما نامزد ارشد حزب دمکرات برای انتخابات ریاست جمهوری بارها تکرار شده است .
کیسینجر وزیر خارجه ریچارد نیکسون و جرالد فورد گفت که هر کسی باید با مخالفان خود مذاکره کند.
وی همچنین تاکید کرد که بازداشتگاه گوانتانامو باید بسته شود.
کیسینجر در ادامه ترجیج داد به جای بحث درباره عراق به موضوع افغانستان بپردازد و تصریح کرد که مشکلات رئیس جمهور آینده در افغانستان بزرگتر از عراق خواهد بود.
وی افزود: باید به صراحت بگویم که نمی دانم دقیقا چه کاری باید در افغانستان انجام دهیم اما می دانم که از طریق عملیات نظامی افغانستان دمکراتیزه نمی شود.
پاول وزیر خارجه بوش پسر نیز با اشاره به دیدارش از سوریه در سال 2003 گفت : این دیدارها ممکن است خوشایند نباشند اما باید صورت بگیرند.
وی افزود: این بازداشتگاه به ظالمان این امکان را می دهد که از نظر اخلاقی خود را با آمریکا یکی بدانند.
پاول پس از این نشست به خبرنگاران گفت : به نظر من این یک چکش است که هر روز با آن به سر خود می زنیم و هر چه زودتر این چکش را به زمین بگذاریم به نفع ما است .
وی در خصوص وضعیت عراق نیز اظهارداشت که آمریکا نمی تواند تعداد کنونی نیروهایش در عراق را حفظ کند و باید خروج آنها را آغاز کند.
کریستوفر وزیر خارجه دوره نخست بیل کلینتون نیز گفت که بهتر است مذاکره با ایران با مقامهای ارشد این کشور و افرادی که در دولتهای قبلی ایران بوده اند، انجام گیرد.
وی در رابطه با عراق نیز اظهارداشت : امیدوارم که از این ماجراجویی بسیار ناگوار در خارج از آمریکا درسهایی گرفته باشیم و امیدوارم که یاد بگیریم اگر از نظر نظامی کاری انجام پذیر باشد معنای آن این نیست که باید انجام دهیم .
بیکر وزیر خارجه بوش پدر نیز عراق را زمینه مشترک برای آغاز مذاکره با ایران دانست و گفت که منافع ایران در ثبات عراق است .
وی که از وکلای آمریکا است ، افزود که گوانتانامو نام بسیار بسیار بدی نه تنها از نظر بین المللی بلکه از جهات دیگر ایجاد می کند.
بیکر اظهارداشت : برای من قابل فهم نیست که چگونه می توانیم یک نفر را بویژه که تبعه آمریکا باشد حتی اگر در خارج از آمریکا بوده و علیه آمریکا فعالیت می کرده ، بدون فرصت دفاع از خود در دادگاه ، در زندان نگه داریم .
وی در بحث عراق نیز به مخالفت با دیدگاه پاول پرداخت و گفت که تعیین یک تاریخ مشخص برای خروج نیروها از عراق اشتباه است .
اما آلبرایت وزیر خارجه دوره دوم ریاست جمهوری کلینتون هم گفت : شخصا هرگز جهان را در آشفتگی به این گونه ندیده ام .
پنج وزیر خارجه سابق آمریکا گفتند که شروع خوب برای دوران فعالیت ریاست جمهوری آتی آمریکا ، می تواند با بستن گوانتانامو باشد.
این گروه پنج نفره تصریح کردند که رئیس جمهور بعدی آمریکا باید فلسطینیها و حماس را به میز مذاکره با اسرائیل بکشاند.
اروپام 360/ 2251 شماره 136 ساعت 22:06 تمام
۰ نفر