۹ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۱۹:۱۰
کد خبر: 80635731
T T
۰ نفر
سازمان ملل موضوع مشاركت فارك در ساختار سياسي كلمبيا را به بحث گذاشت

مادريد - سازمان ملل متحد، موضوع مشاركت شبه نظاميان 'نيروهاي انقلابي كلمبيا' (فارك) را در ساختار سياسي اين كشور امريكاي جنوبي پس از توافقات احتمالي صلح ميان اين گروه شورشي با دولت كلمبيا به بحث گذاشته است.

به گزارش ایرنا، در حالی كه روند مذاكرات نمایندگان دولت كلمبیا و فارك در هاوانا پایتخت كوبا وارد ششمین ماه خود شده است و دو طرف امیدوارند در این زمینه به توافق با یكدیگر برسند، دیدگاه مردم و مقامهای كلمبیا در باره نحوه مشاركت اعضای فارك در ساختار سیاسی كشورشان نیز از دیروز به بحث گذاشته شده است.

تلویزیون دولتی اسپانیا امروز دوشنبه گزارش داد كه این موضوع در قالب نشستی سه روزه با همكاری سازمان ملل متحد و دانشگاه ملی كلمبیا در بوگوتا - پایتخت- به بحث گذاشته شده است و در آن، نزدیك به یكهزار و 200 نفر از شخصیتهای اجتماعی - سیاسی و مقامهای كلمبیایی حضور دارند.

بر اساس این گزارش، برپایی جلسات مذكور به درخواست نمایندگان مذاكره كننده دولت و شبه نظامیان فارك صورت می گیرد كه از ماه نوامبر - آبان- گذشته، مذاكرات صلح را در هاوانا پایتخت كوبا آغاز كرده اند.

خبرگزاری رسمی افه اسپانیا نیز گزارش داد كه در سلسله نشستهایی كه از دیروز در دانشگاه ملی كلمبیا آغاز شده است، اعضای 12 حزب سیاسی، مقامهای قضایی و نمایندگان برخی‌ از جنبش‌های اجتماعی و تشكلهای سیاسی این كشور شركت دارند.

این دومین نشست ملی در این زمینه به شمار می رود زیرا در ماه دسامبر - دی- گذشته نیز مشكلات كشاورزی كلمبیا و چگونگی برون رفت از آن پس از توافق صلح فارك و دولت مركزی این كشور امریكای جنوبی مورد بحث و بررسی قرار گرفته بود.

بنا به گزارشها، این نشستها تا فردا سه شنبه در دانشگاه ملی‌ كلمبیا ادامه دارد و نتایج آن روز 20 ماه می‌ - 30 اردیبهشت- به دو گروه نمایندگی مذاكره كننده در هاوانا ارائه خواهد شد.

به گزارش افه، در نشست روز گذشته ، 'آنتونیو ناوارو وولف' نماینده جنبش مترقی كلمبیا گفت كه شرط لازم برای رسیدن به توافق صلح ، این است كه مشاركت سیاسی از سوی فارك وجود داشته باشد اما بخشی از كلمبیایی‌ها هستند كه چنین چیزی را نمی‌‌پذیرند.

نتایج یك نظرسنجی كه به تازگی در كلمبیا انجام شده است، نشان می دهد 67 درصد مردم این كشور با مشاركت فارك در امور سیاسی جامعه پس از بر زمین گذاشتن سلاح مخالف هستند.

ناوارو ولف كه از اعضای گروه شبه نظامی' ‌ام 19 ' كلمبیا است كه 23 سال قبل منحل شد، خاطرنشان كرد: باید دانست كه هیچ منطقی نمی پذیرد روسای فارك در جریان توافقات صلح قبول كنند كه به زندان بروند. به همین دلیل، مشاركت سیاسی آنها، شرط آشكار موفقیت این مذاكرات است.

بر اساس این گزارش، در نشست دیروز، اكثر شركت كنندگان با مشاركت سیاسی شبه نظامیان موافق بودند و فقط حزب دموكراتیك مركزی به رهبری 'آلوارو اوریبه' رییس جمهوری سابق كلمبیا در سالهای 2002- 2010، با آن مخالف بود و به همین دلیل، در این نشست شركت نكرد.

از سوی دیگر، 'هرنان آندراده' سناتور حزب محافظه كار حاكم بر كلمبیا گفت كه حزبش، مذاكرات كنونی صلح را كه یك رویداد تاریخی است، با یك موضع آشتی‌ جویانه، آرام و با تعمق و مبتنی بر اراده دستیابی‌ به توافق پیگیری می كند.

وی با دفاع از افزایش تضمین‌های سیاسی برای باز كردن فضایی دموكراتیك و تسریع در روند ورود گروه‌های شبه نظامی به سیستم سیاسی كشور، از گروه فارك نیز خواست درك كند كسانی كه سلاح را بر زمین می‌‌گذارند، باید برای همیشه از اقدامات مسلحانه دوری كنند.

گروه فارك كه از شش دهه پیش برای بازپس گیری قدرت از احزاب راستگرای حاكم بر كلمبیا می جنگد، پس از توافق بر سر آغاز مذاكرات صلح با دولت در مهرماه گذشته در نروژ، به مدت دو ماه نیز آتش بس برقرار كرد تا به پیشرفت مذاكرات كمك كند اما از آنجا كه دولت كلمبیا گفت تا زمان انعقاد توافق نهایی صلح، دست از مبارزه با فارك بر نمی دارد، این گروه شورشی نیز آتش بس خود را تمدید نكرد.

با این دو حال، هم 'خوان مانوئل سانتوس' رییس جمهوری كلمبیا و هم رهبران فارك با پشتیبانی از تداوم مذاكرات، تمایل خود را برای دستیابی به توافقات صلح نشان داده اند.

اروپام **1234*1551**