۷ فروردین ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 8063379
T T
۰ نفر
بازتاب درخواست عضویت ایران در سازمان شانگهای در یک روزنامه روس ...............................................................
مسکو، خبرگزاری جمهوری اسلامی 07/01/87 خارجی.سیاسی.روسیه.ایران.شانگهای یک روزنامه چاپ مسکو نوشت: ایران برای کسب حمایت روسیه و چین در مناقشه احتمالی با آمریکا به عضویت در سازمان همکاریهای شانگهای امید بسته است.
روزنامه "کامرسانت" در گزارشی با اشاره به ارائه درخواست عضویت ایران در سازمان همکاریهای شانگهای به دبیرخانه این سازمان که اخیرا وزیر امور خارجه ایران آن را اعلام کرد نوشت: ایران از چند سال پیش برای عضویت در سازمان همکاریهای شانگهای تلاش می کند و "محمود احمدی نژاد" از سال 2006 در اجلاس های سازمان، برای عضویت در آن اعلام آمادگی می کند.
روزنامه روسی، چین را مخالف عضویت ایران در سازمان همکاریهای شانگهای عنوان کرده و علت آن را خودداری پکن از رویارویی با کشورهای غربی دانسته است.
کامرسانت ادعا کرد: اعضای سازمان همکاریهای شانگهای هم در مورد خبر ارائه درخواست ورود ایران به این سازمان محتاطانه رفتار کردند.
"سخنگوی دبیرخانه سازمان همکاریهای شانگهای در گفتگو با این روزنامه از تایید خبر دریافت درخواست نامه عضویت ایران خودداری کرده، وزارت امور خارجه چین در این مورد موضع خود را اعلام نکرد و دیپلماتهای کشورهای آسیای مرکزی عضو سازمان نیز به سوال در این زمینه پاسخ ندادند" "آندره کریوتسف" معاون اداره اطلاعات و اخبار وزارت امور خارجه روسیه به کامرسانت گفت: سازمان همکاریهای شانگهای در حال حاضر عضو جدید نمی پذیرد.
"آلکساندر لوکین" رییس مرکز آسیای شرقی و سازمان همکاریهای شانگهای دانشگاه روابط بین الملل مسکو نیز به این روزنامه گفت: عدم تمایل سازمان همکاریهای شانگهای برای پذیرفتن عضویت ایران بیشتر به این دلیل است که ایران به این سازمان به عنوان ابزاری برای معامله با غرب و نه سازمانی برای همکاری می نگرد.
وی افزود: کشورهای عضو سازمان همکاریهای شانگهای نمی خواهند که این سازمان به نهادی برای رویارویی تبدیل شود و به همین دلیل ایران قبل از عضویت در آن باید مسایل مربوط به برنامه های هسته ای خود را با آژانس بین- المللی انرژی اتمی حل کند.
روزنامه روسی در پایان گزارش خود نوشت: دوگانگی در روابط مسکو با تهران به منافع گازپروم ضربه وارد کرد و تهران بطور غیرمنتظره حوزه های گاز خود را به روی شرکت های اروپایی گشود.
به نوشته این روزنامه، شرکت ملی نفت و گاز ایران با گروه دولتی سوییسی "ای.جی.ال" قرارداد 25 ساله برای تحویل گاز امضا کرد و شرکت "اکون گاز" اتریش هم برای خرید گاز از ایران اعلام آمادگی کرد.
روسیه، چین، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان اعضای سازمان همکاریهای شانگهای را تشکیل می دهند و ایران، هند، پاکستان و مغولستان در آن به عنوان ناظر حضور دارند.
اروپام 2242**355** شماره 134 ساعت 20:39 تمام
۰ نفر