۳۱ فروردین ۱۳۹۲، ۱۹:۵۹
کد خبر: 80622435
T T
۰ نفر

تهران - اولين انتخابات تاريخ عراق از سال 2003 ، زمان اشغال اين كشور توسط ارتش هاي آمريكا و متحدانش كه عراقي ها بدون حضور اشغالگران و در فضايي آزاد برگزار مي كنند، امروز شنبه برگزار شد.

براساس گزارش ها حدود 14 میلیون حایز شرایط شركت در انتخابات شوراهای استانی و محلی، از صبح شنبه پای صندوق های رای رفتند تا تكلیف 447 كرسی در استان های مختلف این كشور را مشخص كنند.

دراین انتخابات 8302 نامزد از جریان های مختلف سیاسی این كشور وارد رقابت ها شدند كه سهم زنان 2205 تن است.

قانون اساسی عراق اختیارات گسترده ای را برای شوراهای استانداری در نظر گرفته است و از همین رو انتخابات محلی در عراق از اهمیت فوق العاده ای برای احزاب و گروههای سیاسی و نیز شهروندان این كشور برخوردار است، تا جایی كه برای اطمینان از حسن انجام آن گروههایی از ناظران بین المللی، بر آن نظارت می كنند. همچنین بیش از 2 هزار خبرنگار محلی و نزدیك به 200 خبرنگار از شبكه های بین المللی این انتخابات را پوشش داده اند.

این ناظران بین المللی نماینده سازمان های بین المللی وابسته به سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا و كشورهای مختلف هستند كه می بایست برگزاری سالم و بدون حرف و حدیث آن را تایید كنند و البته در ساعات پایانی انتخابات گزارش های مثبتی هم ارائه كردند.

مارتین كوپلر نماینده سازمان ملل متحد در عراق، به خبرنگاران گفت كه روند رأی گیری در انتخابات شوراهای استانی در این كشور بدون مشكل، روند طبیعی خود را طی كرده است. ناظران بین اللملی حاضر در حوزه های رای گیری، اغلب از روند انتخابات روز شنبه ابراز رضایت كردند.

البته انتخابات روز شنبه در 12 استان از 18 استان عراق برگزار می شود، چرا كه سه استان كردنشین زیر نظر دولت اقلیم منطقه كردستان عراق ، شامل استان های سلیمانیه، اربیل و دهوك انتخابات جداگانه برگزار می كنند و برگزاری انتخابات در استان كركوك ، منطقه مورد مناقشه كردها و دولت مركزی و نیز دو استان سنی نشین الانبار و نینوا (موصل) به دلایل امنیتی به آینده موكول شده است.

برای تامین انتخابات شوراهای محلی، دولت عراق هزاران تن از نیروهای نظامی و امنیتی خود را بسیج كرد و این درحالی بود كه خیلی ها از روزی پر حادثه و همراه با خونریزی در عراق یاد می كردند

با این حال گزارش ها حاكی است كه تمامی عملیات تروریستی صورت گرفته در نزدیكی حوزه های رای گیری كمتر از 10 مجروح برجای گذاشته است.

فرود دو گلوله خمپاره در مدرسه ای در لطیفیه در جنوب بغداد كه محل اخذ رای بود، یكی از تحركات مهاجمان بود . در این حمله خمپاره ای سه تن از شهروندان عراقی كه آمده بودند، رای خود را به صندوق ها بیاندازند، همراه یك مامور پلیس زخمی شدند.

براساس اعلام منابع امنیتی چند بمب نیز در شهرهای شمالی، از جمله ، تكریت و سامرا منفجر شد و شش گلوله خمپاره به شهری در نزدیكی شهر حله در جنوب بغداد اصابت كرد كه تلفاتی نداشت و تا تنظیم گزارش نیز مورد جدی گزارش نشد.

این انتخابات برای عراقی ها، از درجه اهمیت بسیار بالایی برخوردار است ؛ اول اینكه در شرایطی برگزار می شود كه منطقه خاورمیانه دستخوش تحولات عمیقی است كه می تواند دامنه بحران های موجود از جمله در سوریه را به داخل این كشور نیز بكشاند.

از دید كارشناسان ، اختلافات گروههای سیاسی در ماههای اخیر نیز این كشور را به سمت بن بست سیاسی هدایت می كرد. همچنین نابردباری ها، احساس تبعیض های قومی و منطقه ای و تحركات بازیگران خارجی در عرصه سیاسی عراق ، آینده سیاسی این كشور را با علامت های سوال زیادی روبه رو كرده بود.

برخی گروهها و احزاب و حتی شخصیت های سیاسی شاخص نیز در ایجاد گره های سخت در روند سیاسی كشور نقش موثری داشتند و یا در برابر مشكلات موجود منفعلانه برخورد كردند.

در چنین شرایطی صحنه انتخابات در عراق می تواند برخی تنش های موجود در این كشور را از خیابان ها به داخل حوزه های رای گیری منتقل كرده و قلم و كاغذ رای را به بهترین ابزار برای دستیابی به اهداف از طریق مبادی دمكراتیك تبدیل كند.

علاوه بر این عراقی ها كه طعم آزادی و دمكراسی را به اجبار با اشغال كشورشان چشیده اند و هنوز بیش از یك دهه از تنفس در فضایی عاری از دیكتاتوری برایشان نگذشته است، هنوز برای رسیدن به یك جامعه دمكراتیك راه طولانی در پیش داشته و نیازمند تمرین های بیشتری هستند كه این انتخابات را می توان در همین چارچوب ارزیابی كرد.

حالا در این انتخابات 260 حزب و گروه در قالب جریان های سیاسی قالب، از جمله ائتلاف دولت قانون به ریاست نوری المالكی ، ائتلاف شهروند به ریاست عمار حكیم و ائتلاف موحدون به ریاست اسامه نجیفی رییس پارلمان شركت دارند.

این انتخابات اگرچه بصورت فوری، تغییری جدی در تركیب دولت ایجاد نخواهد كرد، اما نوعی وزن كشی جریان های سیاسی تلقی خواهد شد كه می تواند گمانه زنی ها در باره دولت آینده عراق در انتخابات پارلمانی 2014 را آسان تر كند.

اگرچه برخی محافل ضد دولتی در داخل و خارج عراق پیش بینی روزی ناآرام را برای شنبه انتخاباتی در عراق كرده بودند، اما تا پایان روز شنبه گزارش ها نشان از كمترین تنش ها را داشت.

انتخابات قبلی شوراهای استانی عراق در ژانویه 2009 برگزار شد.

1770//