۳۰ فروردین ۱۳۹۲، ۱۸:۰۶
کد خبر: 80620818
T T
۰ نفر

سفير روسيه در فرانسه :

بحران سوريه راه حل نظامي ندارد

۳۰ فروردین ۱۳۹۲، ۱۸:۰۶
کد خبر: 80620818
بحران سوريه راه حل نظامي ندارد

پاريس - سفير روسيه درفرانسه گفت : بحران جاري در سوريه به هيچ وجه راه حل نظامي نداشته و تنها راه خروج از وضعيت جاري تاسف بار در اين كشور آغاز روند مذاكرات ميان طرف هاي سوري و دستيابي به يك راه حل سياسي است.

به گزارش ایرنا ،' الكساندر اورلوف ' روز جمعه در گفتگو با خبرنگاران رسانه ها در پاریس افزود:

روسیه و فرانسه در زمینه منافع خود درسوریه اختلاف نظر ندارند و این دو كشور دارای یك منافع در سوریه هستند.

اورلوف با تاكید براین كه منافع فرانسه و روسیه ایجاب می كند كه سوریه به عنوان یك كشور مهم منطقه ای همچنان حفظ شود، خاطرنشان ساخت: ما با فرانسه دارای یك موضع واحد مبنی بر یافتن راه حلی به بحران جاری در سوریه هستیم و دو كشور در این راستا تنها در زمینه روش و شیوه كار اختلاف نظر دارند.

وی گفت :به رغم این اختلاف دیدگاه ، روسای جمهور روسیه و فرانسه نیز خوب واقف هستند كه بهترین راه حل دراین زمینه راه حل سیاسی است.

وی ضمن رد راه حل نظامی برای برون رفت از بحران جاری در سوریه گفت : راه حل نظامی جز ویرانی كامل سوریه دستاورد دیگری به همراه نخواهد داشت.

سفیر روسیه با تاكید بر این كه به غیر از راه حل سیاسی ، برون رفتی برای بحران سوریه متصور نیست ، گفت: نباید درموضوع سوریه دچار توهم شد و بایستی توجه داشت كه در صورت توسل به زور، دستیابی به دمكراسی در سوریه میسر نبوده و درنهایت نیز یك دولت رادیكال براین كشور حاكم خواهد شد كه دولتی با این مشخصه نیز دوستی خوب برای روسیه ، فرانسه و اتحادیه اروپا نخواهد بود.

اورلوف ادامه داد: روسای جمهوری روسیه و فرانسه در جریان سفر چندی پیش اولاند به مسكو در زمینه ضرورت دستیابی به صلح در سوریه و راههای دستیابی به آن با یكدیگر به بحث و تبادل نظر پرداختند.

سفیر روسیه ضمن رد اختلاف نظر عمیق میان فرانسه و روسیه در زمینه سوریه گفت : آنچه كه از سخنان اولاند در زمینه سوریه در جریان این دیدار حاصل شد ، مبتنی برضرورت یافتن یك رهبری مقتدر معنوی از میان خود سوری ها برای امكان جمع كردن همه طیف ها اعم از نمایندگان دولت و نمایندگان گروههای مخالف دور خود برای مذاكرات بود.

وی ادامه : یك شخصیت معنوی كه بتواند تمامی معارضان و نمایندگان دولت سوریه را برای انجام مذاكرات جهت یافتن راه حلی برای بحران جاری دركشور ، دور خود جمع كند.

وی با بیان این كه آغاز روند صلح در سوریه در شرایط حاضر ضروری است، افزود: بایستی به نمایندگان دولت و شورشیان سوریه اجازه داد كه دور یك میزگردهم آمده و با یكدیگر در زمینه تعیین سرنوشت و آینده كشور به بحث و مذاكره بپردازند.

وی اظهار داشت: متاسفانه در شرایط ناگوار جاری روزانه شمار زیادی از شهروندان بی گناه سوری براثر درگیری ها جان می بازند.

وی دولت سوریه را دارای مشروعیت لازم برای انجام مذاكرات با معارضان سوری دانست، و گفت: چه بخواهیم و یا نخواهیم دولت سوریه از مشروعیت لازم برای انجام مذاكرات برخوردار است.

وی با اشاره به اوپوزیسیون سوری نیزگفت: اگرچه در میان سوریهای معارض،شماری از شهروندان این كشور كه علاقه مند به كشور خود هستند، به چشم می خورد ولی بایستی توجه داشت كه شماری زیادی از اعضا گروه های تروریستی القاعده نیز در صفوف مخالفان این كشور حضور دارند و مزدوران زیادی نیز از كشورهای خارجی به جرگه مخالفان سوریه پیوسته اند.

سفیر روسیه مداخله نظامی كشورهای خارجی را در سوریه را یادآور شد و گفت: برخی از كشورهای همسایه سوریه نیز به اقدامی مداخله جویانه نظامی در زمینه سوریه دست زده اند.

وی با تاكید براین كه شماری از اعضا القاعده به صفوف معارضان سوری رخنه كرده اند، افزود: القاعده امروزه در سوریه همچون برخی از نقاط جهان از جمله عراق ، افغانستان ، چچن و مالی به اقدامات تروریستی و ایجاد ناامنی دست می زنند.

این مقام روسی ابراز اطمینان كرد كه این مهم دیر و یا زود محقق خواهد شد.

سفیر روسیه همچنین در جریان گفتگوی خود با خبرنگاران رسانه به تشریح گسترده روابط همه جانبه فیمابین فرانسه در زمینه های سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی ، فرهنگی ، انرژی و هوا فضا پرداخت و انرا در مسیرخوب و سازنده ارزیابی كرد.

اروپام**1495 ** 1917
۰ نفر