۲۸ فروردین ۱۳۹۲، ۲۱:۳۶
کد خبر: 80618944
T T
۰ نفر
اكران سينما در سال 91 دستخوش فتنه شد

تهران- رييس سازمان سينمايي گفت: اكران فيلم هاي سينمايي در سال 91 به دليل رفتارهاي فراقانوني برخي نهادها، دستخوش فتنه شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، 'جواد شمقدری' چهارشنبه شب در دیدار نوروزی با جمعی از اهالی سینما در تالار وحدت، افزود: سینمای ایران پدیده فرهنگی پویا و زنده است كه بر ارزش های انقلاب اسلامی منطبق شده است.

معاون سینمایی وزیر ارشاد از مخاطب به عنوان یكی از مهمترین عناصر سینمای ایران اشاره كرد و توضیح داد: مخاطب ارتباط تنگاتنگی با اكران عمومی فیلم های سینمایی دارد كه این بخش در سال 91، دستخوش فتنه و رفتار فراقانونی شد.

شمقدری همچنین اظهار كرد كه در بخش ساخت سالن سینمایی، شبكه نمایش خانگی و نمایش فیلم های سینمایی در شبكه های تلویزیونی نیز هنوز مشكلاتی وجود دارد كه باید در راستای رفع آنها تلاش كرد.

وی با اشاره به مقوله اكران بین المللی فیلم های سینمایی گفت: در سال های اخیر تعداد اندكی از فیلم های ایرانی به اكران عمومی رسیدند و این در حالی است كه بیش از یك پنجم فیلم های سینمایی تولید شده در كشورمان قابلیت اكران بین المللی را دارند.

این مقام مسوول در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: سال 91 نقطه عطف سینمای ایران بود و در این سال به رغم اینكه سینما از درون و بیرون دچار هجمه شد سینما به پویایی خود ادامه داد و سینماگران نجیب ایران از هجمه ها را به جان خریدند و سینمای ایران ققنوس وار، سال 91 را پشت سر گذاشت.

رییس سازمان سینمایی در ادامه تاكید كرد: سی و یكمین جشنواره فیلم فجر كه در سال 91 برگزار شد دستاوردهای قابل توجهی برای هنر هفتم داشت و معتقدم سینمای ایران نسبت خود را با انقلاب اسلامی پیدا كرده است.

شمقدری به دیدار خود با سفیر سنگاپور اشاره كرد و توضیح داد: وقتی پیشنهاد تولید مشترك سینمایی به سفیر سنگاپور دادم وی تعجب كرد و گفت كه سینمای ایران جایگاه متعالی در دنیا دارد.



**تشكیل سازمان سینمایی جهشی بزرگ برای هنر هفتم بود

وی تشكیل سازمان سینمایی را جهشی بزرگ برای سینمای ایران دانست و افزود: برخی بارها این پرسش را مطرح كردند كه آیا با تغییر دولت سازمان سینمایی منحل خواهد شد؟ باید بگویم كه به عنوان نمونه كسی كه پژو پارس در اختیار دارد حاضر نیست با پیكان رانندگی كند و هر مدیری بعدها در راس سینمای ایران قرار گیرد از ظرفیت های سازمان سینمایی استفاده خواهد كرد.

معاون سینمایی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار امیدواری كرد كه مشكل مكان سازمان سینمایی در آینده رفع شده و فضای مناسب تری به این سازمان اختصاص داده شود.

شمقدری به تغییرات سینمای ایران اشاره كرد و گفت: همواره برای رویش و پویایی نیازمند تغییر هستیم و تغییر یكی از ضرورت های سینمای بوده و تولید فكر و محتوا از جمله اتفاقات مهم امروز سینمای ایران است.

به گفته وی، دغدغه امروز مدیریت سینما این است كه چه فكر و اندیشه ای از طریق فیلم های سینمایی به مخاطبان منتقل می شود.

رییس سازمان سینمایی تاكید كرد: بسیاری از دغدغه های اجتماعی ما از طریق فیلم های سینمایی در جامه مطرح شده است؛ به عنوان نمونه پس از ساخت و نمایش فیلم سینمایی 'ازكرخه تا راین' موضوع مجروحان شیمیایی به عنوان یك دغدغه مهم در جامعه مطرح و همه گیر شد.



**عناصر مهم تشكیل دهنده سینما

شمقدری به عناصر مهم تشكیل دهنده سینما اشاره كرد و گفت كه مخاطب، سینماگر، سرمایه گذاری، زیرساخت، ارزش های فنی و هنری، ارزش های محتوایی، مدیریت فرهنگی و شناخت سینما و ماهیت آن، هفت عنصر مهم در سینما هستند.

وی ادامه داد: این عناصر شامل 40 آیتم می شود كه باید در راستای تعالی هریك از آنها تلاش كرد.



**نیازمند تربیت فیلمسازان مولف هستیم

رییس سازمان سینمایی همچنین به لزوم تربیت سینماگر برای تعالی بیش از پیش سینمای ایران اشاره كرد و افزود: امروز سینمای ایران نیازمند سینماگران مولف است و با حضور معمولی، سینما ارتقاء پیدا نخواهد كرد؛ در عین حال سینما به حور ستارگان نیز نیاز دارد و با خلق نقش های ماندگار در سینما، می توان به جذب بیشتر مخاطب كمك كرد.

شمقدری درباره صنوف سینمایی نیز یادآور شد: ما در این زمینه مشكلات جدی داریم؛ البته گام هایی در جهت قانونمند كردن صنوف برداشته شد و تلاش كردیم صنوف به درستی ساماندهی شوند.

وی توضیح داد: امروز یكی از بازیگران را در وزارت ارشاد دیدم و وی گله داشت كه سال ها است بیكار است. معتقدم باید بازیگران جدید بر اساس خلاقیت وارد سینما شوند و بازیگران پیشكسوت به یكباره كنار گذاشته نشوند.



**تعیین سقف دستمزد برای بازیگران

رییس سازمان سینمایی به ارائه طرحی در زمینه دستمزد بازیگران اشاره كرد و گفت: توازن دستمزد با بازگشت سرمایه تولید فیلم ها از جمله مسائلی است كه باید با همكاری صنوف سینمایی بخصوص تهیه كنندگان ایجاد شود.

شمقدری ادامه داد: متاسفانه 200 میلیون تومان از هزینه تولید یك اثر سینمایی یك میلیارد تومانی به یك بازیگر پرداخته می شود؛ تلاش ما بر این است كه از این پس بخشی از دستمزد بازیگران نقدی پرداخت شده و الباقی این دستمزد به عنوان سهام یك اثر سینمایی به وی اختصاص داده شده و در نهایت پس از فروش یك فیلم، این سهام به بازیگر پرداخت شود.

وی تاكید كرد: به عنوان نمونه 100 میلیون تومان از دستمزد یك بازیگر به وی پرداخت شده و 100 میلیون دیگر دستمزد وی، به عنوان سهام فیلم به وی پرداخت شود.



**آخرین وضعیت بازگشایی خانه سینما

رییس سازمان سینمایی درباره خانه سینما نیز گفت: اساسنامه خانه سینما اصلاح شده و توسط كمیته هفت نفره به وزارت ارشاد ارجاع داده شده است.

شمقدری با یادآوری اینكه خانه سینما باید زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت كند توضیح داد: اساسنامه خانه سینما پس از طی مراحل قانونی در وزارت ارشاد، به سازمان سینمایی ارجاع داده شده و با همكاری صنوف سینمایی اقدامات لازم برای بازگشایی خانه سینما انجام خواهد شد.

وی تاكید كرد: این اتفاق باید دو سال و نیم پیش رخ می داد و حتا ما این مهم را با هیات مدیره وقت خانه سینما مطرح كردیم اما عزم قانونی بودن خانه سینما در اعضای این هیات مدیره نبود و در نهایت پس از دو سال و نیم به این نكته رسیدیم.

معاون سینمایی وزیر ارشاد به خدمات رفاهی و بیمه سینماگران اشاره كرد و گفت: همه باید شرمنده شویم وقتی سینماگران با مشكلات جدی روبرو هستند؛ در شورای عالی سینما مصوبات قابل توجهی برای رفع معضلات سینماگران از جمله بیمه آنان انجام شد و در نهایت با تلاش اتحادیه تهیه كنندگان، امكان بیمه تكمیلی سینماگران فراهم شد.



**اصلاح چرخه صنعتی سینما

شمقدری همچنین به موانع پیش رو برای سرمایه گذاری در سینما اشاره كرد و یادآور شد: امروز نیازمند اصلاح چرخه صنعتی سینما هستیم و به عبارتی باید سینما به یك صنعت در كشور تبدیل شود اما چرخه این مهم معیوب است كه باید در جهت رفع معضلات موجود در این راه تلاش كرد.

وی همچنین به لزوم امنیت سرمایه گذاری در سینما اشاره كرد و افزود: باید اصل سرمایه آورده شده در سینما بیمه شود تا بخش خصوصی از بازگشت سرمایه خود اطمینان داشته باشد و در نهایت افراد خلاق تر سود بیشتری دریافت كنند.

رییس سازمان سینمایی با اشاره به كاهش سرمایه گذاری در سینما در سال 91 اظهار كرد: بنیاد سینمایی فارابی به نوعی بار این كاهش سرمایه گذاری در سینما را كشید و در تولید بیش از نیمی از تولیدات سینمای ایران مشاركت كرد اما در نهایت ما به دنبال افزایش سرمایه گذاری در سینما هستیم.



**با هو كردن سینما درست نمی شود

شمقدری ادامه داد: باید به سینمای ایران كمك كرد و هو كردن و كف زدن برای شكست های سینمایی كشور انسانی و اسلامی نیست و نباید منتظر شكست دیگران باشیم تا دلخوش شویم.

وی همچنین بر لزوم ساماندهی حمایت دولت از سینما تاكید كرد و یادآور شد كه برگزاری جشنواره های متعدد سینمایی در كشور امری ضروری است و به عنوان نمونه كشوری مانند آمریكا در هر سال شاهد برگزاری بیش از دو هزار جشنواره سینمایی است اما در عین حال باید در برپایی جشنواره ها در كشورمان برنامه ریزی های دقیق تری انجام شود.

شمقدری از ارزش محتوایی، اخلاقی، آرمانگرایی، طرح اسطوره ها، همكاری با نخبگان و تولید فكر به عنوان شاخص های مدیریت فرهنگی سینما یاد كرد و گفت كه دستیابی به زبان تصویر متناسب با فرهنگ ایرانی اسلامی در هنر هفتم امری ضروری است.

وی به حضور سینمای ایران در جشنواره های جهانی اشاره كرد و توضیح داد: حضور در جشنواره های سینمایی در دولت دهم مدیریت شد و در عین برخی جشنواره های سینمایی به این دلیل از فیلمسازان ایرانی مستقر در كشورهای خارجی برای حضور در رویدادهای خود دعوت كردند.

رییس سازمان سینمایی همچنین از حوزه فیلم كوتاه ، مستند و انیمیشن به عنوان بخش جدی سینمای ایران یاد كرد و گفت: تلاش ما بر این است از نگاه سلیقه ای برای تبیین خطوط قرمز در سینمای ایران دور شده و ساختار مشخص اجرایی برای اداره سینما تبیین كنیم.

شمقدری همچنین اظهار امیدواری كرد با تایید سند چشم انداز سینمای ایران در شورای عالی انقلاب فرهنگی، شاهد تعالی روز افزون سینمای ایران در آینده نه چندان دور باشیم.



**از ظرفیت ارتباط با بالاترین مقام اجرایی كشور در سینما استفاده نشد

وی علت محقق نشدن بخشی از اهداف پیش رو در دوره مدیریت خود در سینما را سنگ اندازی عده ای از درون و بیرون سینما دانست و گفت كه بخش بسیاری از انرژی ما صرف مقابله با سنگ اندازی ها و حاشیه ها شد و از فرصت طلایی ارتباط با بالاترین مقام اجرایی كشور برای تعالی سینما به درستی استفاده نشد.

رییس سازمان سینمایی همچنین یادآور شد: در جلسه ای اعلام شد كه هزینه یكی از پروژه های یك نهاد، بیش از یك میلیارد است؛ این جای تاسف دارد كه در چنین شرایطی بودجه كل فرهنگ كشور 500 میلیون و در عین حال بودجه سینما حدود 50 میلیارد تومان باشد.

شمقدری گفت: مصوبات افزایش بودجه سینما انجام شد اما متاسفانه این مهم به نتیجه نهایی نرسید.

فراهنگ(3)**1983** 3404
۰ نفر