۲۸ فروردین ۱۳۹۲، ۱۶:۲۰
کد خبر: 80618601
T T
۰ نفر

گوانتانامو؛ سند زنده و فراموش شده رسوايي

۲۸ فروردین ۱۳۹۲، ۱۶:۲۰
کد خبر: 80618601
گوانتانامو؛ سند زنده و فراموش شده رسوايي

گروه پژوهش هاي خبري- بعد از مدت ها سكوت خبري درباره زندان گوانتانامو، بار ديگر تحولات اين زندان، وضعيت غير انساني حاكم بر زندانيان و ادعاهاي آمريكا در رابطه با دفاع از حقوق بشر را به چالش كشيده است.

چند روز پیش، رسانه ها از ایجاد در گیری میان زندانیان و زندانبانان در گوانتانامو خبر دادند. تلاش زندانبانان برای انتقال زندانیان به زندان های انفرادی از عوامل اصلی این درگیری بود كه منجر به زخمی شدن برخی از زندانیان شد.

تارنمای دویچه وله آلمان ضمن اعلام این خبر نوشت كه شماری از زندانیان (در گوانتانامو) ماه‌هاست كه در اعتصاب غذا به سر می‌برند.

بد رفتاری با زندانیان در گوانتانامو تا حدی است كه وكلای مدافع این زندانیان در این رابطه ابراز نگرانی كرده اند.

'كارلوس واگنر' وكیل‌مدافع شماری از زندانیان، در این رابطه رفتار زندانبانان را محكوم كرده و گفته است كه برخورد آنان، 'عكس آن رفتاری است كه زندانبانان باید داشته باشند'. وی همچنین افزوده است، 'نظامیان با رفتار خود مناقشه را تشدید می‌كنند.'

به گزارش بی بی سی، گروه های حامی حقوق بشر و وكلای زندانیان می گویند اعتصاب غذای زندانیان، سرخوردگی فزاینده آنها از ناتوانی ارتش در تعیین سرنوشتشان را بازگو می كند.



** واكنش مسكو

--------------

اوضاع در گوانتانامو و نگرانی های مرتبط با آن، وزارت خارجه روسیه را نیز ناچار به واكنش كرده است.

در بیانیه روز 15 آوریل جاری كه توسط 'كنستانتین دولگوف' كمیسر حقوق بشر وزارت امور خارجه روسیه منتشر شد، آمده است موسكو از اعتصاب غذای زندانیان گوانتانامو ابراز نگرانی كرده و خواستار رعایت حقوق 'راویل مینگازوف' یكی از زندانیان روس تبار در این زندان است.

همچنین در این بیانیه آمده است اعتصاب غذا از سوی زندانیان به دلیل نارضایتی از شرایط زندان كه با معیارهای بین المللی سازگار نیست، انجام شده است.

اوضاع ناگوار زندان، باعث بحرانی شدن اوضاع و درگیری با زندانبانانی شده است كه در زندان از اسلحه استفاده می كنند.

دولگوف گفت: رخدادهای اخیر زندان باعث نگرانی شدید مسكو شده است. موسكو، زندانی شدن مینگازوف شهروند روسی را كه بدون هیچ محاكمه ای زندانی شده است مورد توجه قرار داده است. دولگوف تاكید كرده است كه باید حقوق و منافع مشروع این زندانی رعایت شود.



** طرح شكایت علیه جورج بوش

-------------------------------

چندی پیش یك شهروند ترك‌تبار آلمان كه 5 سال در گوانتانامو زندانی بوده است، به همراه سه زندانی دیگر از جورج بوش به دستگاه قضایی كانادا شكایت كرد.

به گفته دویچه وله این فرد كه 'مورات كورناز' نام دارد، در این شكایت، جورج بوش را متهم ‌كرده كه به مسوولان زندان گوانتانامو و همینطور نیروهای آمریكایی مستقر در افغانستان اجازه داده است زندانیان را در پایگاه‌های نیروهای آمریكایی شكنجه كنند. وی اظهار داشته كه مشخص است كه چه كسی 'مسوول این جنایات' است.

در آوریل سال 2011 میلادی نیز سایت 'ویكی لیكس' اسنادی محرمانه را دال بر جنایات آمریكایی ها در گوانتانامو، از جمله شكنجه و آزار جسمی و جنسی زندانیان فاش كرد كه این اقدام بسیار خبرساز شد. دولت آمریكا در واكنش به این اقدام ویكی لیكس، آن را محكوم كرد و 'ناخوشایند' نامید.

صلیب سرخ جهانی نیز حدود چهار سال پیش، در گزارشی رقت بار از وضعیت حاكم بر گوانتانامو كه از سوی خبرگزاری آسوشیتد پرس منتشر شد، از نقض اصول اخلاقی توسط پزشكان در زندان مخوف گوانتانامو خبر داد و اعلام كرد كه پزشكان در این زندان، گاهی اوقات حتی در نقش شكنجه گر ظاهر می شوند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، كاركنان بخش پزشكی زندان گوانتانامو نه تنها نظاره گر كارهای شكنجه گران بوده اند، بلكه گاهی نیز خود به اجرای برخی از تكنیكهای شكنجه از قبیل شكنجه با آب ( غرق مصنوعی) گمارده می شدند.

به گفته صلیب سرخ، پزشكان، امر به خاتمه و یا ادامه شكنجه ها می دادند و این رفتار آنان بر حسب دیدی بود كه نسبت به زندانی داشتند.

صلیب سرخ همواره تصریح می كند كه شكنجه بر خلاف قوانین بین المللی است و همكاری كردن در چنین اقداماتی برخلاف استانداردهای بین المللی و اصول اخلاقی پزشكی است. اكنون نیز در راستای تحولات اخیر در گوانتانامو، مسوولان صلیب سرخ از عملكرد آمریكا در این زندان انتقاد كرده اند.

آنها در اظهاراتی كه از سوی خبرگزاری 'راشاتودی' منتشر شد، از دولت اوباما خواسته است اوضاع زندان گوانتانامو را كه زندانیان را وادار به اعتصاب غذا كرده بهبود بخشد.





** سابقه ای از گوانتانامو و خلف وعده اوباما

-------------------------------------------

زندان گوانتانامو در خلیجی به همین نام در جنوب شرقی جزیره كوبا و در اختیار ارتش آمریكا قرار دارد. در این زندان قریب به 200 زندانی به اتهام دست داشتن در اقدام های تروریستی و یا عضویت در گروه هایی چون القاعده به سر می برند.

گزارش هایی كه گاه و بیگاه از وضعیت این زندان منتشر می شود، حاكی از اعمال شكنجه و وجود شرایطی غیر انسانی در این زندان است. تاكنون گزارش های بسیاری از سوی كمیته های حقوق بشری و یا افرادی كه پیش از این در گوانتانامو به سر می برده اند، به خارج از این زندان درز كرده است.

اعتراض گروهی از فعالان حقوق بشر عضو سازمان عفو بین‌الملل در سال 2011 میلادی در شهر میامی آمریكا به وضعیت معیشیتی زندانیان در بازداشتگاه گوانتانامو، نمونه ای از مخالفت ها و انتقادهای شدید نسبت به عملكرد دولت آمریكا در این زندان است.

بازداشتگاه گوانتانامو در زمان 'جورج دبلیو بوش' رییس جمهور پیشین آمریكا، و پس از اشغال افغانستان در سال 2001 میلادی، زیر نظر پایگاه نیروی دریایی آمریكا در خلیج گوانتانامو ایجاد شد.

پس از آن در تاریخ 22 ژانویه 2009 میلادی، 'باراك اوباما' رییس جمهوری جدید آمریكا، در دومین روز ورودش به كاخ سفید، فرمان تعطیل شدن بازداشتگاه گوانتانامو و همچنین زندان‌های مخفی سیا را صادر كرد. با این وجود، زندان گوانتانامو تا كنون به فعالیت خود ادامه می دهد.

گفته می شود كه طرح موضوع تعطیلی گوانتانامو، تنها یكی از وعده‌ های انتخاباتی اوباما برای نشان دادن چهره ای مدافع حقوق بشر از خود بوده است، این در حالی است كه هنوز نشانی از بسته شدن این زندان مخوف دیده نمی شود و شرایط انسانی در آن روز به روز بدتر می شود.

این شرایط نشان می دهد بر خلاف ادعاهای آمریكا در زمینه حمایت از حقوق بشر از جمله حقوق زندانیان، شكنجه و آزارهای روحی و جسمی در گوانتانامو رواج دارد.



** گوانتانامو گیت

----------------

روزنامه 'ایندیپندنت' انگلیس در تیتری با عنوان 'خلیج گوانتامو باعث ننگ اوباماست و زندانیان گولاگ آمریكا فراموش شده اند'، در شماره روز یك شنبه خود نوشت: زندان گوانتامو 11 سال بعد از بازگشایی آن، بار دیگر به دلیل بزرگترین اعتصاب در بدترین ایامش، توجه ما را به خود جلب كرده است.

این روزنامه نوشت با وجود از بین رفتن سازمان القاعده، پایان یافتن جنگ آمریكا در عراق و نزدیكی به پایان جنگ افغانستان، همچنان رسوایی گوانتانامو در برابر دیدگان ما مجسم است. همچنان 166 نفر در گوشه های این زندان در بند هستند. سه تن از این زندانیان محكوم شده اند و سی تن دیگر تحت محاكمه هستند. حدود50 نفردر این زندان بدون تعیین تكلیف به سر می برند و در حالی كه حدود 86 نفر از این زندانیان تبرئه شده اند، همچنان هیچ راهی برای خروج از این زندان ندارند.

بنا به نظر این روزنامه، عجیب نیست كه 160 نفر از این زندانیان با زندانبانان درگیر شوند.

این روزنامه می افزاید: اعتصاب باعث شده است كه باردیگر زندان گوانتانامو مورد توجه قرار گیرد.

ایندپندنت، اوباما را سرزنش كرد كه به وعده های خود مبنی بر بسته شدن زندان گوانتامو یا انتقال زندانیان آن به زندان ایالت ' الینوی' كه تحت تدابیر شدید امنیتی است، عمل نكرده است.

روزنامه 'ساندی تلگراف' هم به این موضوع پرداخت و گزارش داد كه زندانبانان، زندانیان را گلوله باران كردند، اما گلوله ها كشنده نبودند.

این روزنامه به نقل از وزارت دفاع آمریكا نوشت، زندانیانی كه از ژانویه در اعتراض به شرایط ناگوار زندان دست به اعتصاب زدند، تلاش كردند تا از بخش بازداشت مشترك به زندان منتقل شوند.

طبق برخی گزارش ها، تاكنون نزدیك به 9 تن از زندانیان در گوانتانامو جان خود را از دست داده اند. برخی از گزارش ها، حاكی از خودكشی تنی چند از این زندانیان در اثر فشارهای موجود در گوانتانامو بوده است.

پژوهش**9282**9278**9241