۱۸ فروردین ۱۳۹۲، ۱۵:۴۹
کد خبر: 80603982
T T
۰ نفر

مصرف ميوه و سبزي در درمان فشارخون موثر است

۱۸ فروردین ۱۳۹۲، ۱۵:۴۹
کد خبر: 80603982
مصرف ميوه و سبزي در درمان فشارخون موثر است

تهران بزرگ - يك متخصص تغذيه گفت: مصرف ميوه و سبزي تازه همچون گوجه فرنگي، زردآلو، هندوانه، موز و پرتقال به دليل دارا بودن پتاسيم در پيشگيري و درمان فشارخون بالا موثر است.

دكتر 'مریم صفایی' روز یكشنبه به مناسبت هفته سلامت در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: دریافت مقادیر مناسبی منیزیم از طریق منابع غذایی مانند انواع سبزی با برگ سبز تیره، حبوبات، نان و غلات سبوس دار نیز در درمان و كنترل فشار خون نقش موثری دارد.

وی اظهار كرد: مصرف شیر و لبنیات كم چرب، منابع غذایی دارای ویتامین سی و مصرف ماهی نیز در مبتلایان به بیماری فشار خون توصیه می شود.

این متخصص تغذیه افزود: كاهش مصرف چربی ها به حداقل ممكن و استفاده بیشتر از روغن های حاوی اسیدهای چرب غیراشباع همچون روغن زیتون و یا روغن های نباتی مایع ذرت، بادام زمینی، هسته انگور، آفتاب گردان نیز می تواند از افزایش فشار خون جلوگیری كند.

صفایی افزود: مبتلایان به فشارخون باید مصرف غذاهای شور همچون گوشت نمك سود شده، كنسروی، همبرگر، سوسیس و كالباس، چیپس، پفك، خیار شور، ماهی های شورو دودی، سوپ های آماده، آجیل شور و غیره را كاهش دهند و در صورت ممكن از مصرف آن برای كنترل فشار خون خود خودداری كنند.

وی یادآور شد: فشارخون بالا سبب آسیب حاد یا مزمن به بخش‌های مختلف بدن می شود و به عنوان مثال در مغز این مشكل به مویرگ‌های خونی آسیب می‌رساند و بروز سكته مغزی را به دنبال دارد و می تواند آسیب به چشم، دردهای قفسه سینه و تنگی نفس نیز در فرد بروز كند.

هفته سلامت از هجدهم فروردین ماه جاری (امروز) آغاز و تا بیست و چهارم ادامه دارد و شعار آن نیز امسال با عنوان 'فشار خون را جدی بگیریم' انتخاب شده است.

تهرام/1391
۰ نفر