۱۸ فروردین ۱۳۹۲، ۱۳:۲۷
کد خبر: 80603688
T T
۰ نفر

فشارخون قابل پيشگيري و درمان است

۱۸ فروردین ۱۳۹۲، ۱۳:۲۷
کد خبر: 80603688
فشارخون قابل پيشگيري و درمان است

فيروزكوه، تهران بزرگ- سرپرست شبكه بهداشت و درمان شهرستان فيروزكوه گفت: اگر چه فشار خون يك معضل بزرگ بهداشتي است ولي قابل پيشگيري و درمان است .

دكتر 'فریبا ملاجعفری' روز یكشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، با اشاره به فرارسیدن هفته سلامت اظهاركرد: از 18 تا 24 فروردین از سوی سازمان جهانی بهداشت (WHO) به عنوان هفته سلامت نامگذاری شده است .

وی گفت: شعار روز جهانی سلامت در سال 2013 میلادی، 'فشار خون را جدی بگیرید' است.

سرپرست شبكه بهداشت و درمان فیروزكوه افزود: هدف سازمان بهداشت جهانی از انتخاب این شعار، ارتقای سطح آگاهی و انجام رفتارهای سالم تر به منظور پیشگیری از فشار خون بالا و افزایش فرصت ها برای شناسایی اولیه و حمایت از شرایطی است كه موجب ارتقای سلامت می شود.

وی خاطرنشان كرد: كنترل فشار خون می تواند باعث پیشگیری از حملات قلبی، سكته مغزی و بیماریهای دیگر كه می توانند معلولیت و حتی مرگ ناگهانی را به همراه داشته باشند، شود.

ملاجعفری بیان كرد: با داشتن رژیم غذایی متعادل، فعالیت فیزیكی و استعمال نكردن دخانیات می توانیم فشار خون را كنترل كنیم .

وی گفت: فشار خون بالا عبارت است از افزایش فشار وارده از جریان خون به دیواره رگ های خونی كه گاهی 'كُشنده بی صدا' نیز نامیده می شود؛ زیرا تا مراحل انتهایی، علامتی ندارد.

سرپرست شبكه بهداشت و درمان فیروزكوه ادامه داد: فشار خون می تواند خطراتی نظیر حملات قلبی، سكته مغزی، نارسایی های كلیوی، كوری و چندین مشكل عروقی دیگر را افزایش دهد.

وی گفت: دربیشتر جوامع حدود، یك سوم میانسالان دارای فشار خون باشند كه با كهولت سن نیز این نسبت افزایش می یابد.

وی با اشاره به علائم شایع فشار خون بالا، بیان كرد: بسیاری از افراد كه مبتلا به این بیماری هستند، احساس بیماری ندارند و حال عمومی آنان خوب است؛ علاوه بر این 15 درصد افراد درسنین بالا از فشار خون خود اطلاع ندارند.

ملاجعفری ادامه داد: در مواردی كه فشار خون خیلی بالا می رود، سردرد و گاهی اوقات نیز تنگی نفس و خونریزی از بینی رخ می دهد؛ با این وجود تنها راه تشخیص فشار خون بالا اندازه گیری میزان آن است.

وی سردرد و سرگیجه، خواب آلودگی، گیجی، كرختی و مور مور شدن در دست ها و پاها، سرفه خونی، خونریزی از بینی و تنگی نفس شدید را از علائم بحرانی فشار خون عنوان كرد.

ملاجعفری، استفاده كم از نمك ،داشتن فعالیت فیزیكی ، وزن مناسب و اجتناب از استعمال دخانیات را جلوگیری از فشار خون بالا موثر دانست .

تهرام/8142/1457/1600 /