۱۴ فروردین ۱۳۹۲، ۱۴:۵۹
کد خبر: 80600036
T T
۰ نفر
كارشناس روس: مداخله نظامي آمريكا در كشورهاي ديگر عامل اصلي مسابقه تسليحاتي در جهان است

مسكو - 'آندري ايوانوف' كارشناس انستيتو مطالعات دانشگاه روابط بين الملل مسكو گفت كه مداخله هاي نظامي متعدد آمريكا در امور داخلي كشورهاي ديگر در ربع پاياني قرن گذشته و دهه نخست هزاره سوم ميلادي عامل اصلي تشويق مسابقه تسليحاتي در جهان است.

به گزارش ایرنا، ایوانوف روز چهارشنبه در یك نشست خبری گفت: تجربه مداخله های نظامی آمریكایی نشان می دهد كشورهایی كه فاقد سیستم های تسلیحاتی جدید هستند، نمی توانند با تهاجم خارجی مقابله كنند. لذا داشتن سلاح های هسته ای، تنها عامل تضمین كننده حفظ حاكمیت و تمامیت ارضی كشورها می شود. بدین ترتیب سلاح های هدایت شونده عاملی برای اخلال در پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای جهان در دهه های اخیر شده اند.

وی افزود: هم اكنون تولید انبوه سلاح های هدایت شونده غیر هسته ای همچون موشك های كروز، هواپیماهای هایپرسونیك و پهپاد ها به غیر از آمریكا در دیگر كشورها نیز شروع شده است.

وی ادامه داد: در واقع سلاح های هدایت شونده به بخش جدایی ناپذیر پتانسیل تسلیحات راهبردی تبدیل شده اند و این تسلیحات در تركیب با سیستم سپر دفاع موشكی، قادر به برهم زدن تعادل نظامی ـ سیاسی جهان می باشند.

كارشناس روس اضافه كرد: سیستم سپر دفاع موشكی تا حد مشخصی پتانسیل نیروی بازدارنده هسته ای را كم اهمیت می كند و می تواند این ظن را تقویت می كند كه در صورت اقدام به كاربرد اولین ضربه، می تواند از خود در مقابل اقدامات تلافی جویانه دفاع كند.

وی تشریح كرد: بدین ترتیب امكان درگیری هسته ای در جهان بطور قابل ملاحظه ای افزایش می یابد.

ایوانوف با اشاره به فراگیری تهدید های ناشی از استقرار سامانه آمریكایی سپر دفاع موشكی در سطح بین المللی اظهار داشت: روسیه و چین نگران توسعه سپر دفاع موشكی آمریكا و متحدانش در منطقه آسیا هستند. این نگرانی ها همچنین مربوط به موفقیت ها در طراحی سیستم هایی است كه حتی در نگاه اول، گویا با سپر دفاع موشكی هیچ ارتباطی ندارند و شامل سلاح های دقیق هدایت شونده و هایپرسونیك (ابرصوتی)، ربات های جنگی و پهپاد ها هستند كه در قالب طرح موسوم به 'ضربه سریع جهانی' از جانب آمریكایی ها دنبال می شود.

وی یادآور شد: مسكو و پكن توافق كردند تا با تعامل عمیق تر در قبال سیستم سپر دفاع موشكی از محافل بین المللی بخواهند از گسترش چنین سیستم هایی جلوگیری شود.

وی افزود: در چنین شرایطی ناكارآمدی بازدارندگی نیروی هسته ای، چالش خطرناكی را برای مسكو و پكن بوجود آورده تا آنان نیز در مسابقه تسلیحاتی برای ساخت سلاح های دقیق هدایت شونده شركت كنند.

كارشناس روس تاكید كرد: اما كشورهای همچون كره شمالی كه فاقد چنین امكانات علمی ـ تحقیقاتی هستند، مجبورند تا برنامه ساخت سلاح هسته ای 'كلاسیك' را سرعت بخشند.

اروپام/518 **1446