۱۲ فروردین ۱۳۹۲، ۱۸:۰۰
کد خبر: 80598856
T T
۰ نفر
حزب اصلي مخالف آفريقاي جنوبي بدنبال عقب نشيني نيروهاي اين كشور از جمهوري آفريقاي مركزي

پرتوريا – حزب 'اتحاد دمكراتيك ' اصلي ترين حزب مخالف دولت روز دوشنبه اعلام كرد كه بدنبال وادار كردن 'ژاكوب زوما' رييس جمهور آفريقاي جنوبي براي عقب نشيني سريع نيروهاي اين كشور از جمهوري آفريقاي مركزي است.

بگزارش ایرنا، 'داوید ماینر' سخنگوی دفاعی حزب اتحاد دمكراتیك در گفت وگو با خبرنگاران گفت كه این حزب درصدد است با برگزاری یك نشست اضطراری پارلمانی، 'ژاكوب زوما' رییس جمهوری آفریقای جنوبی را وادار سازد كه نیروهای این كشور را از جمهوری آفریقای مركزی خارج كند.

وی گفت: این دستور عقب نشینی بایستی شامل سربازان آفریقای جنوبی در جمهوری دمكراتیك كنگو و اوگاندا نیز گردد.

در جریان حمله ائتلاف شورشیان آفریقای مركزی موسوم به 'سلكا' به شهر ˈبانگویی ˈ كه در روز شنبه هفته گذشته صورت گرفت، 13 سرباز آفریقای جنوبی كشته و 27 سرباز دیگر این كشور زخمی شدند.

این سربازان بخشی از 200 نیروی نظامی آفریقای جنوبی هستند كه در اوایل سال جاری میلادی به منظور حمایت از دولت جمهوری آفریقای مركزی به بانگویی اعزام شده بودند.

درهمین حال 'هلن زیلر' رهبر حزب اتحاد دمكراتیك نیز گفت كه انگیزه و نیز شیوه اعزام نیروهای آفریقای جنوبی به جمهوری آفریقای مركزی بایستی افشا كرد چرا كه هر دو اینها یك رسوایی سیاسی شمرده می شود.

وی افزود: نیجه غیر قابل كمتان اینكه سربازان آفریقای جنوبی به منظور دفاع از رژیم دیكتاتور و متزلزل 'فرانسوآ بوزیزه' و 'منافع صاحبان كسب و كار یك حزب سیاسی' ( حزب حاكم كنگره ملی آفریقا) به جمهوری آفریقای مركزی اعزام شده بودند.

رهبر حزب دمكراتیك گفت كه دولت آفریقای جنوبی در رد كردن گزارش های منتشر شده درباره منافع یك عضو ارشد حزب حاكم كنگره ملی آفریقا در جمهوری آفریقای مركزی شكست خورده است.

حزب ˈاتحاد دمكراتیك ˈ ، روز شنبه گذشته نیز در بیانیه ای از ˈنوسیویوه ماپیسا نكوكولاˈ وزیر دفاع آفریقای جنوبی خواست كه با شفاف سازی مسایل مرتبط با كشته شدن سربازان این كشور در جمهوری آفریقای مركزی به ˈ شایعات و گمانی زنی های صورت گرفته ˈ در این ارتباط خاتمه دهد.

این حزب همچنین خواستار توضیح روشن دولت آفریقای جنوبی درخصوص كشته شدن سربازان این كشور در جمهوری آفریقای مركزی، در پارلمان شده است.

بدنبال كشته شدن سربازان آفریقای جنوبی در جمهوری آفریقای مركزی برخی از روزنامه ها و رسانه های جمعی این كشور، مسایل و سووالاتی را راجع به ضعف لجستیك نیروهای یاد شده در زمان حمله شورشیان و نیز نیت واقعی دولت از اعزام این نیروها مطرح كرده اند.

روزنامه میل گاردین در تحلیلی دراین ارتباط نوشت كه هدف واقعی از اعزام این نیروها حمایت از منافع اقتصادی برخی از شركت های فعال این كشور در جمهوری آفریقای مركزی بوده است.

جمهوری آفریقای مركزی محصور در خشكی بوده و در جنوب كشور چاد، جنوب و جنوب غربی كشور سودان، شرق كامرون و شمال دو كشور جمهوری دمكراتیك كنگو و جمهوری كنگو قرار گرفته ‌است.

كشور 4 میلیون و 400 هزار نفری جمهوری آفریقای مركزی از زمان استقلالش تاكنون همواره مواجه با كودتا و شورش های مختلف بوده است.

این كشور با وسعتی بالغ بر 622 هزار و 984 كیلومترمربع و به رغم داشتن معادن غنی اما به دلیل این بی ثباتی ها از فقیرترین كشورهای جهان بشمار می آید.

خاورم .1552